trompet.nl > forum > Toon onderwerp - fysieke en psychosociale belasting
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: fysieke en psychosociale belasting
BerichtGeplaatst: 24 jan 2006 09:34 

Beste vrienden en collega's,
Op dit moment wordt er door een commissie, waarin het CNO (Contactorgaan Nederlandse Orkesten), de vakbonden (FNV KIEM en NTB) en het ARBO-podium in vertegenwoordigd zijn, een convenant opgesteld aangaande fysieke en psychosociale belasting bij musici.
Alles behalve gehoorschade, waarvoor al een convenant bestaat, wordt van belang geacht. Op dit moment wordt er een literatuuronderzoek gehouden om een overzicht te krijgen van de mogelijke knelpunten.
Uiteindelijk moet het een document opleveren waarin per instrumenten(groep) een zo volledige lijst met fysieke- en pshychosociale belastingen (en als gevolg hiervan eventueel ziekmakende factoren) worden genoemd met daarbij een aantal wettelijk bindende richtlijnen voor musici en werkgevers.

Parallel aan het literatuuronderzoek, zou ik aan jullie willen vragen of jullie ervaringen willen melden via hendrikjan@lindhout-es.nl. Deze ervaringen kan ik dan inbrengen bij de commissievergaderingen.
Alle meldingen worden uiteraard vertrouwelijk behandeld. Het is niet de opdracht van de commissie om persoonlijke verhalen op te nemen, maar een zo breed mogelijk overzicht op te stellen, zodat met name werkgevers weten waar op geanticipeerd moet/kan worden.
Waar ik overigens persoonlijk benieuwd naar ben is - naast de fysieke belastingen - of ventielolie of metaalallergie invloed heeft op de longcapaciteit.

Dus, als je ervaringen hebt, schroom niet om die te melden, en roep ook andere collega-(koper)blazers op dit te doen. Hoe meer meldingen, hoe completer het convenant kan worden.
Alvast bedankt, en .... tuut'md'ruut!
Hendrik Jan Lindhout

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2006 20:15 
Moderator

Lijkt me toch wel meer iets voor de beroeps-musici onder ons.
Klinkt allemaal nogal ambitieus.
Wat is de aanleiding voor dit onderzoek en op wiens verzoek is deze commissie samengesteld?
Is er sprake van een hoger ziekteverzuim-percentage onder musici dan pakweg de doorsnee werknemer in andere beroepsgroepen?
Zijn er verdenkingen,op grond van bepaalde signalen, richting ventielolie en/of metaal?
M.b.t. longcapaciteit : zijn er onderzoeken bekend (wellicht in het buitenland) waarbij gedurende een lange periode, (b.v. eens per jaar) de ontwikkeling van de longcapaciteit van blazers is bijgehouden?
m.vr.gr. Diederik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 12:24 

Je kunt beter het rookgedrag van musici onderzoeken met de bijbehorende longinhoud dan de schadelijke werking van ventielolie....

Succes met het onderzoek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 12:27 
Moderator

Had ik er eigenlijk ook bij willen zetten, Erik, maar ik was nog even voorzichtig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 15:05 

erikveldkamp schreef:
Je kunt beter het rookgedrag van musici onderzoeken met de bijbehorende longinhoud dan de schadelijke werking van ventielolie....

Succes met het onderzoek.

ik weet niet, maar zelfs de groene aanslag van een ongelakt instrument kan schadelijk zijn. Ventiel olie is ook niet gezond.

Doelstelling lijkt me eerder de dingen waar je niks aan kan veranderen, zoals het gebruik van olie en opname van koperdeeltjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 15:20 

Mischien ook leuk om mee te nemen. Word de longinhoud groter door het trompet spelen? En hoe staat dat in verhouding met de schadelijke gevolgen.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 18:23 

Aangezien ik diverse trompettisten ken die tot na hun 80e nog trompet spelen zal het allenmaal wel mee vallen met de schadelijke werkingen van ventielolie of andere zaken. Zolang je maar op een gezonde manier trompet speelt is er volgens mij niet zoveel aan de hand.

Kijk wat Clark Terry en Maynard nog presteren.

De longcapaciteit wordt na je 20e alleen maar kleiner, je remt het minder worden alleen maar door trompet te spelen. Een gezonde man heeft rond zijn 20e maximaal 5 liter inhoud, een vrouw ongeveer de helft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jan 2006 18:54 

Ik vraag me eigenlijk af of dit wel serieus bedoeld is...?

Als je vraagt of ventielolie of metaalallergie invloed heeft op de longcapaciteit dan denk ik dat je nog heel wat te leren hebt.
Wat het metaal betreft, dit raak je als het goed is alleen met je handen aan, en kun je niet inademen.
En wat betreft de ventielolie, geldt dat bekende citaat: niet zuigen, maar blazen...(of zoiets :wink: )

In de literatuur kun je genoeg gevallen vinden van met name rsi-gerelateerde aandoeningen en enkele case reports over stress gerelateerde aandoeningen (bv.velopharyngeale incompetentie).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur