Beste vrienden en collega's,
Op dit moment wordt er door een commissie, waarin het CNO (Contactorgaan Nederlandse Orkesten), de vakbonden (FNV KIEM en NTB) en het ARBO-podium in vertegenwoordigd zijn, een convenant opgesteld aangaande fysieke en psychosociale belasting bij musici.
Alles behalve gehoorschade, waarvoor al een convenant bestaat, wordt van belang geacht. Op dit moment wordt er een literatuuronderzoek gehouden om een overzicht te krijgen van de mogelijke knelpunten.
Uiteindelijk moet het een document opleveren waarin per instrumenten(groep) een zo volledige lijst met fysieke- en pshychosociale belastingen (en als gevolg hiervan eventueel ziekmakende factoren) worden genoemd met daarbij een aantal wettelijk bindende richtlijnen voor musici en werkgevers.
Parallel aan het literatuuronderzoek, zou ik aan jullie willen vragen of jullie ervaringen willen melden via
hendrikjan@lindhout-es.nl. Deze ervaringen kan ik dan inbrengen bij de commissievergaderingen.
Alle meldingen worden uiteraard vertrouwelijk behandeld. Het is niet de opdracht van de commissie om persoonlijke verhalen op te nemen, maar een zo breed mogelijk overzicht op te stellen, zodat met name werkgevers weten waar op geanticipeerd moet/kan worden.
Waar ik overigens persoonlijk benieuwd naar ben is - naast de fysieke belastingen - of ventielolie of metaalallergie invloed heeft op de longcapaciteit.
Dus, als je ervaringen hebt, schroom niet om die te melden, en roep ook andere collega-(koper)blazers op dit te doen. Hoe meer meldingen, hoe completer het convenant kan worden.
Alvast bedankt, en .... tuut'md'ruut!
Hendrik Jan Lindhout