trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Te weinig draagkracht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Te weinig draagkracht
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 12:25 

Spelende op een vrij standaard JK 3C mondstuk op een ML trompet, merk ik dat ik zo gauw ik in grotere groepen speel (al vanaf blaaskapel 16 personen) de draagkracht mis in de 1ste stem. In ons fanfare-orkest (45 personen) krijg ik het soms gewoon niet getrokken qua draagkracht. Ik ga dan helemaal verkrampt spelen. Daartegenover, in ons sextet voel ik me als een vis in het water; ik speel op mijn gemak, zonder me helemaal kapot te spelen.
Nu weet ik wel dat het logisch is dat je wat meer zou moeten geven in een groter ensemble, maar wat zou het probleem kunnen zijn? Ademhaling en embouchure zijn 't probleem niet. Ligt het misschien aan het mondstuk?
In principe heb ik gewoon wat meer power nodig.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 12:30 

ademsteun op orde?

mentaal zit je nu wel in een spiraal, je gaat verkrampen, bij grotere bezettingen, dus zie dat je daar eerst vanaf komt.

Je kan nog kleiner gaan spelen, de vraag is of je dat qua klank weer wil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 12:47 

camel schreef:
ademsteun op orde?

mentaal zit je nu wel in een spiraal, je gaat verkrampen, bij grotere bezettingen, dus zie dat je daar eerst vanaf komt.

Je kan nog kleiner gaan spelen, de vraag is of je dat qua klank weer wil.

Ik weet niet of het mentaal is; kleiner gaan spelen is voor mij geen optie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 13:36 

Probleem klinkt bekend.
Dit is een vaak gehoord probleem en het is grotendeels een perceptie probleem.
Wie ervaart het probleem, jij of het publiek? Jij kunt nl. niet bepalen wat de draagkracht is van je toon. Je hoort zelf alleen de feedback van jezelf gemixt met het geluid van je medemuzikanten. Als jij daarbij ervaart dat je eigen feedback te weinig is ga je harder spelen. Gevolg: verkrampt spel.
Als het publiek, of de dirigent ervaart dat je te weinig draagkracht in je toon hebt dan zul je idd je mondstuk moeten wijzigen. Zorg ervoor dat een P een P blijft en een FF een FF!!! Ga je dynamiek niet verleggen!
Een mondstuk met een iets ondiepere cup zorgt voor een meer kernachtige toon waardoor die wat treffender doorklinkt. Zorg er echter wel voor dat er balans blijft in je sectie. De hele sectie moet als eenheid klinken, niet eenieder afzonderlijk!.

Sterkte.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 13:55 

Probeer ook eens bij de rest van je sectie te rade te gaan. Vaak speel je makkelijker eerste als de tweede en derde (en vierde als die er is) ook stevig doorspelen. Dat scheelt ontzettend veel en dat is ook wel een beetje je taak als 1e trompet in een amateurorkest (neem ik aan).

Waarom is op een kleiner mondstuk spelen geen optie? Ik ben van 1,5C VB overgestapt naar 3C en dat heeft mij enorm geholpen. Ik vind de klank zelfs iets beter omdat er meer kern in zit dan voorheen. Ik speel nog steeds veel op die 1,5C, vooral als er klank nodig is. Ik heb het geluk dat ik vrij makkelijk kan switchen tussen mondstukken :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 15:19 

Henry schreef:
Probleem klinkt bekend.
Dit is een vaak gehoord probleem en het is grotendeels een perceptie probleem.
Wie ervaart het probleem, jij of het publiek? Jij kunt nl. niet bepalen wat de draagkracht is van je toon. Je hoort zelf alleen de feedback van jezelf gemixt met het geluid van je medemuzikanten. Als jij daarbij ervaart dat je eigen feedback te weinig is ga je harder spelen. Gevolg: verkrampt spel.
Als het publiek, of de dirigent ervaart dat je te weinig draagkracht in je toon hebt dan zul je idd je mondstuk moeten wijzigen. Zorg ervoor dat een P een P blijft en een FF een FF!!! Ga je dynamiek niet verleggen!
Een mondstuk met een iets ondiepere cup zorgt voor een meer kernachtige toon waardoor die wat treffender doorklinkt. Zorg er echter wel voor dat er balans blijft in je sectie. De hele sectie moet als eenheid klinken, niet eenieder afzonderlijk!.

Sterkte.

Als ik puur voor mezelf geen drachtkracht zou hebben maar voor de dirigent wel, lijkt me dat de dirigent daar wel al iets van gezegd had toch?

Zoals gezegd in kleinere clubs is het geen probleem...

Laatst bijgewerkt door bartjefrit op 17 feb 2006 15:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 15:21 

The Joker schreef:
Probeer ook eens bij de rest van je sectie te rade te gaan. Vaak speel je makkelijker eerste als de tweede en derde (en vierde als die er is) ook stevig doorspelen. Dat scheelt ontzettend veel en dat is ook wel een beetje je taak als 1e trompet in een amateurorkest (neem ik aan).

Waarom is op een kleiner mondstuk spelen geen optie? Ik ben van 1,5C VB overgestapt naar 3C en dat heeft mij enorm geholpen. Ik vind de klank zelfs iets beter omdat er meer kern in zit dan voorheen. Ik speel nog steeds veel op die 1,5C, vooral als er klank nodig is. Ik heb het geluk dat ik vrij makkelijk kan switchen tussen mondstukken :roll:

Tja, ik heb een tijdje 7C gespeeld, en ben toen overgestapt op 3C. Ik weet niet of het alleen aan de cup/diameter ligt.

Wat betreft de rest van de sectie. Over het algemeen zijn ze blij dat ze de partijen gespeeld krijgen; dan hebben we het nog niet over samenspel enz. gehad.
Er wordt opzich wel doorgespeeld, maar ik moet toch wel de hele groep meetrekken en dat lukt momenteel dus niet altijd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 feb 2006 18:02 

Persoonlijk vind ik een 7c te klein...die gooi ik op mijn piccolo als het echt hoog moet...3c gebruik ik ook voor piccolo en af en toe es-cornet....maar zeker niet veel kleiner.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur