trompet.nl > forum > Toon onderwerp - hoe te studeren?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe te studeren?
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 19:00 

Ik heb een vraag over het studeren. Ik heb momenteel geen les. Toch wil ik mijn trompetspelen naar een hoger niveau krijgen, dus speel zeer regelmatig thuis. Nu vraag ik mij hoe ik dat het beste kan doen.

Ik ben 1e trompetist bij onze muziekvereniging, en voor de meeste stukken moet ik nog echt wel even ervoor zitten. is die manier van studeren genoeg? of moet ik ook oefeningen uit bv arban/clarke ect spelen ( heb ik een hekel aan :wink: )

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 20:19 

met in acht neming van rust, en juiste instelling, tijd en manier van spelen, hoe meer je speelt/studeert hoe beter je word.

dus jaah, oefeningen uit arban etc zou ik zeker doen.
tuurlijk word je ook wel beter van het spelen van orkest stukken, zolang ze een uitdaging blijven ga je nog wel vooruit. wil je meer dan dat, moet je ook meer studeren.

maar als je orkest stukken speelt? speel je dan alles door tot je het kan?
of speel je het geheel een keer door? en breek je het dan op in maten/zinnen.

hoe kleiner het stukje dat je studeert, hoe sneller je het onder controle hebt.
van daaruit ga je verder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 20:21 

Zoek een leraar, zou ik zeggen.
Het is makkelijker studeren als er iemand is die je ook wat wil/kan leren. Zelf zou ik het denk ik niet kunnen, elke dag maar zelf studeren zonder dat er een leraar bij komt kijken.
Je doet het natuurlijk voor jezelf, maar een stok achter de deur hebben veel mensen toch nodig (ikzelf iig wel). Ik betrap mezelf er zelfs met leraar nog op dat ik dingen speel alleen omdat ze leuk zijn (niets mis mee natuurlijk), maar ik zou nooit uit mezelf bijv. arban pakken. Dingen spelen die je al kunt word je niet beter van, de lat moet steeds ietsje hoger en vaak is het makkelijker als iemand anders (een leraar) dat voor je doet..
En daarbij, als je zelf studeert kan niemand je zeggen of je het goed/fout doet.

Laatst bijgewerkt door toet'n!! op 31 maart 2008 07:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 20:34 

Als je nou geen leraar neemt
koop dan een hele goeie microfoon, en lus9iter naar jezelf, jij weet hoe je je toon en finesse wilt hebben, dus dan weetje wat je moet verbeteren

Profiel  

Berichttitel: Re: hoe te studeren?
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 20:40 

bonny schreef:
of moet ik ook oefeningen uit bv arban/clarke ect spelen ( heb ik een hekel aan :wink: )

Als ik dit zo hoor heb je een docent nodig. Maar vergeet niet dat je het werk nog steeds zelf zult moeten doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2008 22:46 

toet'n!! schreef:
Zoek een leraar, zou ik zeggen.
Het is makkelijker studeren als er iemand is die je ook wat wil/kan leren. Zelf zou ik het denk ik niet kunnen, elke dag maar zelf studeren zonder dat er een leraar bij komt kijken.
Je doet het natuurlijk voor jezelf, maar een stok achter de deur hebben veel mensen toch nodig (ikzelf iig wel). Ik betrap mezelf er zelfs met leraar nog op dat ik dingen speel alleen omdat ze leuk zijn (niets mis mee natuurlijk), maar ik zou nooit uit mezelf bijv. arban pakken. Dingen spelen die je al kunt wordt je niet beter van, de lat moet steeds ietsje hoger en vaak is het makkelijker als iemand anders (een leraar) dat voor je doet..
En daarbij, als je zelf studeert kan niemand je zeggen of je het goed/fout doet.

Op dit moment heb ik geen tijd voor muziekles. Ik ben door de week in 2 plaatsen voor werk en school. ik wil eigenlijk wel weer les. maar ik moet wel een uitdaging hebben, ergens naar toe werken.

ik heb 2 jaar geleden mij D-examen gedaan, en daarna nog 1 jaar doorgegaan met les. maar zonder echt doel, dus dat schoot voor mij niet op, koste me teveel, deed er te weinig voor.

nu ik heb ( zo goed als zeker) besloten om na mijn huidige opleiding naar het conservatorium te gaan, heb ik natuurlijk wel weer een doel, dus wie weet dat ik toch een leraar moet gaan zoeken op een of andere manier."

"nadeel" is alleen dat de docent die ik had, heel klasiek is aangelegd, dat vind ik heel mooi, maar ik heb niet de juiste toon om echt goed klasiek te kunnen spelen. lichte muziek trekt mij meer, maar ik weet niet of ik dat goed bij hem terecht kan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur