trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Studeren zónder te spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Studeren zónder te spelen
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 11:45 

Om goed trompet te leren spelen moeten we héél veel studeren.
Als je écht goed en geconcentreerd studeert worden de vaardigheden opgeslagen in de
hersenen om het op een later tijdstip weer aan te kunnen spreken zonder dat je alles
weer overnieuw moet leren. Het aangeleerde ligt op een gegeven moment verankerd
in het spiergeheugen in de hersenen en om vorderingen te maken moet dit
spiergeheugen blijvend worden getraind door dagelijks trompet te studeren.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat dit gedeelte van de hersenen eveneens wordt
gestimuleerd door alléén maar geconcentreerd te DENKEN aan de handeling, in dit geval
dus trompet spelen... Hiernaar zijn al vele wetenschappelijke studies gedaan, allemaal
terug te vinden in de bibliotheek of op internet. Men spreekt dan vooral over
"Mentale beeldvorming van bewegingen".
Om de wetenschap even te laten voor wat het is kan ik zeggen dat ik dit eigenlijk al
vrijwel mijn hele leven doe, lange tijd zónder te weten dat dit een belangrijke, maar
onderbelichte vorm van studeren is. Sinds mijn 9e jaar speel ik trompet en al heel snel
begon ik op momenten dat ik mij verveelde of op de tram stond te wachten, vingerzettingen op de trompet in combinatie met één of andere melodie, in mijn hoofd te halen. Tot op de dag van vandaag doe ik dat, al zijn de melodiën aanmerkelijk ingewikkelder geworden. Omdat ik veel op tour ben doe ik dit veel in de bus en vliegtuig,
maar ook als het écht te laat is om te spelen (zie de topic over de ellende met de buren)
of als ik al (fysiek) te veel heb gespeeld doe ik dit regelmatig mét de trompet in de hand.
Ik laat dus de ventielen bewegen gelijk met de melodie in mijn hoofd.
Soms raak ik wel eens in de war en blijkt, door even zachtjes een noot te checken, dat ik bv al maten lang een toon te hoog of te laag zit, maakt niet uit, ik ga gewoon weer op de juiste noot verder. Het is dus tegelijkertijd ook een hele goede solfège-oefening.
Ik ben er zeker van dat dit voor veel forumlezers gesneden koek is maar voor degene
voor wie dit nieuw is raad ik aan heel simpel te beginnen. Speel bv eerst de toonladder van C, heen en terug en zing deze vervolgens mét het indrukken van de juiste
ventielen. Volgende stap is dezelfde toonladder in het hoofd zingen, dus niet hardop,
eveneens met de juiste ventielbewegingen. Na verloop van tijd ben je in staat om ook
grote intervallen juist te "herinneren" en moeilijker melodiën te maken in je hoofd.
Als je denkt dat het niet meer klopt met de melodie en ventielen, check je even de noot
waarvan je denkt dat het mis is en ga je vervolgens op de goede noot verder.
Dit komt vooral ook de trefzekerheid ten goede, als je weet hoe de noot die je gaat spelen
klinkt is de kans om deze te missen aanmerkelijk gereduceerd.
Vanzelfsprekend kun je dit ook heel goed doen zónder trompet in je handen. Hoe te checken of je nog "goed" zit? Koop voor een paar euro een stemvorkje en je hebt altijd
een "A" (op bestrompet een "B") ter beschikking.
Tenorsaxofonist John Coltrane kreeg in de periode dat hij bij Miles Davis speelde van iemand een sopraansax kado. Hij had er nooit eerder op gespeeld en hij vond het een
fantastisch instrument en wilde er alleen maar heel veel op studeren. Omdat hij zo veel
op tour was heeft hij op een langwerpig plankje allemaal kroonkurken geplakt zoals er
kleppen zitten op een sopraansax, en duizenden kilometers gestudeerd zonder herrie
te maken. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2008 13:29 

ik doe het niet bewust als studeren. maar als ik zing ( van bladmuziek) dan doe ik vaak de grepen mee zoals ik ze op trompet zou spelen.

verder als ik tijdens de repetitie van de muziekvereniging even "rust" heb, of een ander gedeelte van het orkest wordt onder handen genomen, ga ik vaak moeilijke loopjes droog oefenen. dus niet spelen, maar wel ventielen indrukken....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2008 12:54 

Nu ik dit topic zo les denk ik dat ik hier ook onbewust al mee bezig ben geweest. Vaak voordat ik les heb, neem ik me muziek nog even door, door het in mijn hoofd te zingen en de vingerzettingen droog te oefenen. Of in de trein, waar iik heel wat van mijn tijd vertoef.

De laatste tijd ben ik voor examen bezig om intervallen te kunnen herkennen en mijn docente dwingt me daarbij om het interval na te zingen. En ik moet zeggen dat dit erg goed werkt. Ik zal niet zeggen dat het zuiver is, maar het klopt over het algemeen wel :) Al heb ik wat moeite met de hele lage en hele hoge tonen. Wat ik dan ook kan verklaren doordat ik dit niet kan zingen en het een octaaf lager zingen/denken is nog een beetje te hoog gegrepen. Nu is het nog zaak dit ook in stilte te kunnen. Maar nu ik hier eens over nadenk is de laatste tijd mijn trefzekerheid volgens mij ook behoorlijk toegenomen, misschien door deze oefeningen?

Goed om te lezen dat door dit veel te doen je intonatie ook kan verbeteren. Ik ben er nu niet altijd zeker van. En daardoor durf ik niet en intoneer ik zeker verkeerd.Vooral dat ik net in het orkest begon vond ik de stemnoot verschrikkelijk, vooral als ik per ongelijk een G produceerde ipv van een C met als gevolg een lachend orkest en een hard Alaaf-geroep (wat op zich natuurlijk ook wel weer humor was :lol: , maar t kwam mijn zelfvertrouwen niet ten goede).

Momenteel ben ik toch veel bezig met toonladders vanwege mijn aankomende examen en dan kan ik ze natuurlijk ook eens droog proberen te oefenen. Ik zou het fijn vindn als mijn trefzekerheid wat beter werd. Ook al zeggen mensen dat dat best wel goed zit bij mij en dat ik geduld moet hebben en ervaring moet krijgen. Maar als ik dat kan versnellen dan ga ik er uiteraard voor.

Tijdens de repetitie speel ik vaak ook al de volgende passages (zoals bonny hierboven noemt) tijdens rust en andere orkestgroepen. Zodat ik ook al voorbereid start met de passage.Of wanneer andere orkestgroepen alleen een stukje moeten doen, speel ik mijn partij droog mee met de juiste vingerzetting.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2008 14:30 

Zo leerde ik het ook, we noemden het "droog studeren"
Gewoon het stuk of de etude waar je mee bezig bent in je gedachten spelen of zingen of fluiten en de vingerzettingen erbij. Zo maak je toch veel studie-uren zonder je embouchure te verknallen.
Je gaat de muziek ook beter begrijpen, immers, je hersenen zijn vrij van het bezig zijn met toonvorming, aanzet, techniek, lucht....etc. etc. etc.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 mei 2008 00:27 

Mannetje studeert ook veel droog, ook omdat zijn embouchure nog niet zo is dat hij lang kan blazen (in dit geval op een alt en een baritonsax). Ikzelf maak wel veel echte uurtjes dus droogoefen niet zoveel. Maar het klopt wel dat als je het in je geest kunt je in het echt ook veel makkelijker kunt. in de oosterse vechtsporten is dit een heel normaal gegeven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2008 17:11 

ik probeer stukken die ik voor mijn examens/optredens uit het hoofd moet kennen wel droog te oefenen. Heb alleen nooit geweten dat dat ook echt nuttig is :P Het was eigenlijk altijd een check voor mezelf of ik het nog kon.
Maar want mijn probleem dan is: ik weet niet of ik de goede greep pak als ik dat liedje door mijn hoofd laat gaan... Dus eigenlijk zal ik het dan ook nooit goed aanoefenen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur