Nu ik dit topic zo les denk ik dat ik hier ook onbewust al mee bezig ben geweest. Vaak voordat ik les heb, neem ik me muziek nog even door, door het in mijn hoofd te zingen en de vingerzettingen droog te oefenen. Of in de trein, waar iik heel wat van mijn tijd vertoef.
De laatste tijd ben ik voor examen bezig om intervallen te kunnen herkennen en mijn docente dwingt me daarbij om het interval na te zingen. En ik moet zeggen dat dit erg goed werkt. Ik zal niet zeggen dat het zuiver is, maar het klopt over het algemeen wel

Al heb ik wat moeite met de hele lage en hele hoge tonen. Wat ik dan ook kan verklaren doordat ik dit niet kan zingen en het een octaaf lager zingen/denken is nog een beetje te hoog gegrepen. Nu is het nog zaak dit ook in stilte te kunnen. Maar nu ik hier eens over nadenk is de laatste tijd mijn trefzekerheid volgens mij ook behoorlijk toegenomen, misschien door deze oefeningen?
Goed om te lezen dat door dit veel te doen je intonatie ook kan verbeteren. Ik ben er nu niet altijd zeker van. En daardoor durf ik niet en intoneer ik zeker verkeerd.Vooral dat ik net in het orkest begon vond ik de stemnoot verschrikkelijk, vooral als ik per ongelijk een G produceerde ipv van een C met als gevolg een lachend orkest en een hard Alaaf-geroep (wat op zich natuurlijk ook wel weer humor was

, maar t kwam mijn zelfvertrouwen niet ten goede).
Momenteel ben ik toch veel bezig met toonladders vanwege mijn aankomende examen en dan kan ik ze natuurlijk ook eens droog proberen te oefenen. Ik zou het fijn vindn als mijn trefzekerheid wat beter werd. Ook al zeggen mensen dat dat best wel goed zit bij mij en dat ik geduld moet hebben en ervaring moet krijgen. Maar als ik dat kan versnellen dan ga ik er uiteraard voor.
Tijdens de repetitie speel ik vaak ook al de volgende passages (zoals bonny hierboven noemt) tijdens rust en andere orkestgroepen. Zodat ik ook al voorbereid start met de passage.Of wanneer andere orkestgroepen alleen een stukje moeten doen, speel ik mijn partij droog mee met de juiste vingerzetting.