Ik heb sinds kort een nieuw instrument, maar hij lijkt iets hoog te intoneren. Het bijstemmen via de stempomp kan wel maar dan moet hij kapitaal uit. Stempomp moet ong een cm of 5 uit om de noten g en c juist te laten zijn.
Nu dacht ik dat het misschien te maken had met het feit dat ik gewoon te hoog intoneer. Uiteraard heb ik wat gespeeld met mijn intonatie, maar lager spelen dmv lipspanning is bijna niet mogelijk, het omhoog brengen van de toon lukt met gemakt tot een C#.
Nu is het vervelende dat op mijn 30 jaar oude gedeukte 'waarde als oud-koper' trompet de noten PERFECT stemmen met een stempomp slechts ong. een cm uit.
Nu kan ik dus 3 'conclusies' trekken:
Oude trompet stemt met minimaal uitdoen van de stempomp, nieuwe moet ver uit.
Noten op de nieuwe naar beneden benden lukt niet, omhoog wel.
Oude 7c mondstuk maakt weinig tot geen verschil.
Iemand tips? Ligt het aan het instrument? Stemapparaat? (voor mijn gevoel klinkt de C2 namelijk prachtig, gigantisch breed, veel boventonen. Een van mijn favoriete noten om op te knallen). Misschien overblaas ik wel of iets dergelijks?
Daarnaast heb ik ook vaak dat ik de D2 verkeerd pak, en dat ik vervolgens dus een bes het instruement uitknal. Erg vervelend. MAAR, is er misschien een verband tussen de verkeerd klinkende C2 en het vaak niet raken van de D2?
Mijn bereik ligt op goede dagen zo rond de A2, met weinig tot veel forceren tot E3. Op de mindere F2/G2 tot Bes2. Ik moet erbij zeggen dat ik slechts een maand of 7 bezig ben met toeteren, niet erg lang dus. Misschien eis ik wel teveel van mijzelf in een tékorte tijd.
Ook heb ik nog een ander zeer vervelend probleem.
De laatste dagen heb ik na het spelen steeds last van een zekere 'spanning' in de keel. Ik vrees het ergste, en dat is: dat ik teveel forceer dmv het niet goed open houden van de keel. Echter heb ik een aantal dingen waar ik zelf niet uitkom!
Wat wordt nou precies verstaan onder het 'geen spanning in de keel' zetten? Ik bedoel een zekere tegendruk moet je toch bieden als je naar het hogere register gaat? Anders kan ik onmogelijk hoger dan een C2, hoe goed ik ook op ademsteun let.
De spanning/irritatie in de keel is er vooral als ik veel boven het middenregister heb gespeeld (laten we zeggen C2/E2 tot C3). Komt het echt van foute techniek of heeft het misschien ook te maken met ontwikkeling + het spelen van vervelende rotte toonladders/slurs tot A2/B2 uit de arban? Ik merk dat deze zeer veel uithouding vergen, en uiteraard is dat bij mij nog verre van optimaal. Tips over kwestie keel zeer gewenst, ik vertrouw het namelijk niet...
Ook heb ik wat info nodig betreffende het mondstuk! Ik heb maanden op een verkrachte Jupiter 7C gespeeld en dit was allemaal oké. Nu heb ik bij mijn nieuwe instrument, waar ik reeds een week of 2 op speel, een 14b4 mondstuk zitten en hierop is mijn toon STUKKEN mooier... Maar, ik raak er ook veel sneller vermoeid op, en lijk meer druk te zetten op mijn lippen, misschien lijkt dit alleen zo door de iets minder ronde rim... Ook heb ik het gevoel dat mijn lippen iets te groot zijn voor het 14b4 mondstuk wat net iets kleiner is dan de 7c. Is het mogelijk dat dit ook zo is of zit het alleen tussen de oren? De 7C speelt dus comfortabeler, maar de toon is veel en veel saaier en vlakker (lastig te omschrijven!). Daarom speel ik dus maar op mijn 14b4, met het idee dat toch de klank voor het comfort gaat. Maar benieuwd ben ik dus wel of er niet een gulde middenweg is!
Alvast bedankt en hou het een beetje normaal in de reacties. Ik weet onderhand dat jullie hier allemaal tot C20 kunnen spelen, wereldberoemd en niet te vergeten miljonair zijn. MAar vergeet niet dat sommige mensen gewoon net komen kijken en dat dingen die voor jullie voor de hand liggen, niet voor iedereen zomaar uit het niks duidelijk zijn!