trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Intonatieproblemen, en meer!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Intonatieproblemen, en meer!
BerichtGeplaatst: 09 aug 2008 00:39 

Ik heb sinds kort een nieuw instrument, maar hij lijkt iets hoog te intoneren. Het bijstemmen via de stempomp kan wel maar dan moet hij kapitaal uit. Stempomp moet ong een cm of 5 uit om de noten g en c juist te laten zijn.
Nu dacht ik dat het misschien te maken had met het feit dat ik gewoon te hoog intoneer. Uiteraard heb ik wat gespeeld met mijn intonatie, maar lager spelen dmv lipspanning is bijna niet mogelijk, het omhoog brengen van de toon lukt met gemakt tot een C#.
Nu is het vervelende dat op mijn 30 jaar oude gedeukte 'waarde als oud-koper' trompet de noten PERFECT stemmen met een stempomp slechts ong. een cm uit.

Nu kan ik dus 3 'conclusies' trekken:
Oude trompet stemt met minimaal uitdoen van de stempomp, nieuwe moet ver uit.
Noten op de nieuwe naar beneden benden lukt niet, omhoog wel.
Oude 7c mondstuk maakt weinig tot geen verschil.

Iemand tips? Ligt het aan het instrument? Stemapparaat? (voor mijn gevoel klinkt de C2 namelijk prachtig, gigantisch breed, veel boventonen. Een van mijn favoriete noten om op te knallen). Misschien overblaas ik wel of iets dergelijks?

Daarnaast heb ik ook vaak dat ik de D2 verkeerd pak, en dat ik vervolgens dus een bes het instruement uitknal. Erg vervelend. MAAR, is er misschien een verband tussen de verkeerd klinkende C2 en het vaak niet raken van de D2?

Mijn bereik ligt op goede dagen zo rond de A2, met weinig tot veel forceren tot E3. Op de mindere F2/G2 tot Bes2. Ik moet erbij zeggen dat ik slechts een maand of 7 bezig ben met toeteren, niet erg lang dus. Misschien eis ik wel teveel van mijzelf in een tékorte tijd.

Ook heb ik nog een ander zeer vervelend probleem.
De laatste dagen heb ik na het spelen steeds last van een zekere 'spanning' in de keel. Ik vrees het ergste, en dat is: dat ik teveel forceer dmv het niet goed open houden van de keel. Echter heb ik een aantal dingen waar ik zelf niet uitkom!
Wat wordt nou precies verstaan onder het 'geen spanning in de keel' zetten? Ik bedoel een zekere tegendruk moet je toch bieden als je naar het hogere register gaat? Anders kan ik onmogelijk hoger dan een C2, hoe goed ik ook op ademsteun let.
De spanning/irritatie in de keel is er vooral als ik veel boven het middenregister heb gespeeld (laten we zeggen C2/E2 tot C3). Komt het echt van foute techniek of heeft het misschien ook te maken met ontwikkeling + het spelen van vervelende rotte toonladders/slurs tot A2/B2 uit de arban? Ik merk dat deze zeer veel uithouding vergen, en uiteraard is dat bij mij nog verre van optimaal. Tips over kwestie keel zeer gewenst, ik vertrouw het namelijk niet...

Ook heb ik wat info nodig betreffende het mondstuk! Ik heb maanden op een verkrachte Jupiter 7C gespeeld en dit was allemaal oké. Nu heb ik bij mijn nieuwe instrument, waar ik reeds een week of 2 op speel, een 14b4 mondstuk zitten en hierop is mijn toon STUKKEN mooier... Maar, ik raak er ook veel sneller vermoeid op, en lijk meer druk te zetten op mijn lippen, misschien lijkt dit alleen zo door de iets minder ronde rim... Ook heb ik het gevoel dat mijn lippen iets te groot zijn voor het 14b4 mondstuk wat net iets kleiner is dan de 7c. Is het mogelijk dat dit ook zo is of zit het alleen tussen de oren? De 7C speelt dus comfortabeler, maar de toon is veel en veel saaier en vlakker (lastig te omschrijven!). Daarom speel ik dus maar op mijn 14b4, met het idee dat toch de klank voor het comfort gaat. Maar benieuwd ben ik dus wel of er niet een gulde middenweg is!

Alvast bedankt en hou het een beetje normaal in de reacties. Ik weet onderhand dat jullie hier allemaal tot C20 kunnen spelen, wereldberoemd en niet te vergeten miljonair zijn. MAar vergeet niet dat sommige mensen gewoon net komen kijken en dat dingen die voor jullie voor de hand liggen, niet voor iedereen zomaar uit het niks duidelijk zijn!

:D :D :D

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2008 13:01 

Zoek ten eerste ook even rond in deze rubriek want er zijn heel veel tips over deze kwesties gegeven. Kijk bijvoorbeeld in 2 onderwerpen lager....

Citaat:
Ik heb sinds kort een nieuw instrument, maar hij lijkt iets hoog te intoneren.

Je instrument intoneert niet te hoog, intonatie ligt bij jezelf. Volgens sommige alleen bij het gehoor en volgens andere bij je lippen. Als je de stempomp uit zet en als dan alle noten wel stemmen zie ik het probleem niet. Je zegt dat de stempomp 5 cm uit moet om de g en c juist te laten zijn maar hoe zit het dan met de overige noten?

Citaat:
Daarnaast heb ik ook vaak dat ik de D2 verkeerd pak, en dat ik vervolgens dus een bes het instruement uitknal. Erg vervelend. MAAR, is er misschien een verband tussen de verkeerd klinkende C2 en het vaak niet raken van de D2?

Verband hiertussen zie ik niet, dit zal je vaker hebben bij noten met dezelfde grepen die niet ver uit elkaar liggen. Kwestie van ervaring/gehoor zou ik zeggen.

Citaat:
Komt het echt van foute techniek of heeft het misschien ook te maken met ontwikkeling + het spelen van vervelende rotte toonladders/slurs tot A2/B2 uit de arban?

De oefeningen van Arban moet je gewoon blijven doen. Je kan ze misschien uitzoeken op hoogte dat je niet gaan forceren maar het helpt zeker bij uithoudingsvermogen en het uitbreiden van je register.

Wees gerust, ik speel geen C20 en been geen wereldberoemde miljonair. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2008 13:28 

elwin schreef:
Wees gerust, ik speel geen C20 en been geen wereldberoemde miljonair. :wink:

nou nou, jezelf niet tekort doen. Je bent natuurlijk wel lead, solo, en highblower van JE :lol:

on topic:

die 6210Z is toch je nieuwe instrument? Geef jezelf even de tijd eraan te wennen. Leg je oude even helemaal aan de kant.

Ik ben meer dan een jaar opzoek geweest naar mijn ultieme trompet. Had ik hem eindelijk gevonden en toen lukte er helemaal niets op. Ik pakte steeds mijn oude toeter ter vergelijk. Die heb toen een paar weken niet aangeraakt en vervolgens ging het iedere dag beter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2008 14:44 

mijn eerste vraag is,
heb je les? laat je docent is naar die trompet kijken,
als die vind dat het hele instument ook te hoog stemt,
en dat je dus veel uit moet, is de kans groot dat het aan het instrument ligt.

speelt je docent echter wel stemmend,
dan valt het helaas onder het hoofdstuk oefenen.
gewoon lekker veel spelen, niet forceren,
en rustig aan opbouwen. en in overleg met je docent werken aan zuiverheid.
gedult is een schone zaak,
en trompetspelen leer je niet van een papiertje, maar door doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2008 15:17 

pim schreef:
mijn eerste vraag is,
heb je les? laat je docent is naar die trompet kijken,
als die vind dat het hele instument ook te hoog stemt,
en dat je dus veel uit moet, is de kans groot dat het aan het instrument ligt.

speelt je docent echter wel stemmend,
dan valt het helaas onder het hoofdstuk oefenen.
gewoon lekker veel spelen, niet forceren,
en rustig aan opbouwen. en in overleg met je docent werken aan zuiverheid.
gedult is een schone zaak,
en trompetspelen leer je niet van een papiertje, maar door doen.
Les heb ik ja, via de plaatselijke harmonie. Maar het meeste leer ik mezelf (veel oefenen, toonladders etc). Leraar neemt vooral van die 'liedjes-methodes' door, en tja, echt uitdagend zijn die niet (Lezen horen spelen deel 2 is natuurlijk nogal gemakkelijk). Daarom speel ik zelf vrij veel arban. Ook met de dweilband hebben we op dit moment vakantie, en een van de trompetisten daar, geen standaard dweilband-trompetist, zal ik er eens over raadplegen. Het vage is dat de stemming gewoon constant wisselt.
Ik stem, en merk dat ik niet stem, wordt weer flink pissed, haal een flesje drinken beneden, en vervolgens stem ik wel.
Hetgeen wat ik echter apart vind is dat de lage C en G meestal wel kloppen maar dat de midden C gewoon bijna altijd te hoog is. Ligt het er dan gewoon aan dat ik die niet in het tooncentrum pak?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2008 18:33 

goed, ik heb er niet voor geleerd,
ben ook maar een amateur,
maar ik denk dat het wel grotendeels in oefening zit ja.
dat is jammer, want het instrument de schuld geven is de weg van de minste weerstand,
maar vaak is dat niet de (volledige) waarheid.

als je leraar je een methode aanraad(of aanpraat) die voor jou niet voldoende oefening of uitdaging geeft, zou ik dat met hem bespreken. inprinciepe is een leraar daar om jou te helpen zoals jij dat wil, hij kan je echter wel adviseren iets wel of niet te doen, maar als jij graag wat meer en sneller wil, zou dat geen probleem moeten zijn.

maar vraag bij je harmonie ook is aan wat meer ervaren leden om advies,
in het echt is het vaak wat makkelijker te bepalen wat er mis is dan op papier.
ik hoop dat andere, wat meer ervaren mensen, je ook kunnen en willen helpen,
en ik wens je in ieder geval succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 09:25 

Het ligt natuurlijk niet aan het instrument maar het kan wel zo zijn dat deze trompet te open speelt voor je. Je zegt dat je spanningen irritaties in je keel hebt en dat duidt er volgens mij op dat je verkrampt aan het zoeken bent naar weerstand. Weerstand in een instrument is onontbeerlijk voor een trompettist. Je bent ook nog eens op groter mondstuk gaan spelen dus dat speelt ook een rol. Ik zou om te beginnen even niet op die 14B4 spelen maar je 7C gewoon aanhouden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 11:09 

Citaat:
nou nou, jezelf niet tekort doen. Je bent natuurlijk wel lead, solo, en highblower van JE

Ja daar heb je wel gelijk in :wink: plekje waar jij nog even van moet dromen he :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur