trompet.nl > forum > Toon onderwerp - winst met buzzing op de leadpipe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: winst met buzzing op de leadpipe
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 17:42 

Vraag: wie buzzt wel eens op de leadpipe (trompet met de stembuis er uit)? Volgens ingewijden moet er dan een Es (c-trompet) of een Des (Bes-trompet) onder in de balk klinken. Dit schijnt erg goed te zijn voor je toonontwikkeling. Als inspeeloefening welteverstaan. Maar ik vind het moeilijk die Es/Des strak te pakken en kan zo maar focussen en blazen op een buzz die een halve tot een toon hoger of lager ligt. Wat doe ik fout?

(a.u.b. niet reageren met reacties als "je doet niets fout, maar hou je met wat anders bezig", maar vooral reageren als je zelf ervaring met leadpipe-buzzing hebt).

Waarom vraag ik dit? Ik heb van een oude Bes-trompet het grootste deel van de trompet afgezaagd (geen grapje) zodat alleen de leadpipe overbleef (dus mondstuk en buis blijven over en het deel van de trompet vanaf de onderste buis van de stembuis zijn er niet meer). Ik heb dus nu een leadpipe van ca 30 cm liggen en wil daar graag wat goeds mee doen. Dit omdat ik op trumpetherald zoveel advies las over de voordelen van leadpipe-buzzing. Please, help me out! 8)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 18:03 

Misschien helpt het als je een F probeert te blazen op de leadpipe. Een klinkende Es op C trompet is namelijk een geschreven F op een Bb trompet... :wink:

Dit is dé inspeeloefening van Bill Adam en zijn leerlingen (Jerry Hey, Charley Davis, Gary Grant, Chris Botti, Randy Brecker, etc.) Je bent dus in goed gezelschap. Ik gebruik het ook wel voor leerlingen om de ademsteun te oefenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 19:13 

1. :oops: verkeerd om gerekend... of heb ik het mis en geeft de leadpipe een Es op Bes i.p.v. C?
2. vertel eens wat meer waarom je de leadpipe gebruikt om ademsteun te oefenen
3. doet het ook iets voor toonvorming en klank?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2009 19:24 

1. zoals ik al zei krijg je een F als je op een Bb leadpipe speelt.

2. Je kunt op deze manier de ademsteun goed oefenen omdat je op deze manier heel goed hoort of de toon strak blijft als je hem aanhoud. Als je daarbij nog pp -- ff -- pp en ff--pp-ff oefeningen doet (op die F) dan is het nog moeilijker om die constante luchtstroom te behouden. Als je ademsteun goed is blijft de toon strak, op welk volume je ook speelt.

3. als je ademsteun goed is zal je toon en klank ook beter zijn en blijven. Als je vermoeider raakt met de embouchure is de ademsteun de redder in nood. Die kan veel langer doorgaan omdat de buikspieren veel meer inspanning kunnen verdragen dan die dunne mondspieren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2009 10:18 

Ik heb de f te pakken! Ik vind het erg goed werken. Wat mijn ervaring is, is dat het er erg precies op aankomt. Als je luchtstroom of embouchure net niet goed staat, hoor en voel je dat op je leadpipe direct terug. Directer dan op het mondstuk en ook op directer dan op trompet (daar kun je naar miijn idee veel gemakkelijker corrigeren / sjoemelen dan op de leadpipe).

Het kan zijn dat deze ervaring zo sterk is omdat ik er maar net mee begonnen ben, en dat het wat afvlakt als ik het me eigen heb gemaakt, maar voorlopig ga ik er nog even mee door. En ik denk dat ik mijn hoogte ook maar eens ga ondersteunen met de eerstvolgende toon die de leadpipe geeft (is dat voor de Bes de D Erik?)

Aan te raden wat mij betreft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2009 00:12 

heb ik iets gemist?????

bedoelen jullie

A) mondstuk in de leadpipe en stembuis eruit en F spelen

of

B) zonder mondstuk direkt op de leadpipe

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2009 00:37 

A

En omdat een post uit meer dan een letter moet bestaan, typ ik deze nutteloze zin er ook maar even bij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2009 21:01 

een a zonder b is inderdaad net zo nutteloos als een leadpipe zonder mondstuk[/list]

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur