Vraag: wie buzzt wel eens op de leadpipe (trompet met de stembuis er uit)? Volgens ingewijden moet er dan een Es (c-trompet) of een Des (Bes-trompet) onder in de balk klinken. Dit schijnt erg goed te zijn voor je toonontwikkeling. Als inspeeloefening welteverstaan. Maar ik vind het moeilijk die Es/Des strak te pakken en kan zo maar focussen en blazen op een buzz die een halve tot een toon hoger of lager ligt. Wat doe ik fout?
(a.u.b. niet reageren met reacties als "je doet niets fout, maar hou je met wat anders bezig", maar vooral reageren als je zelf ervaring met leadpipe-buzzing hebt).
Waarom vraag ik dit? Ik heb van een oude Bes-trompet het grootste deel van de trompet afgezaagd (geen grapje) zodat alleen de leadpipe overbleef (dus mondstuk en buis blijven over en het deel van de trompet vanaf de onderste buis van de stembuis zijn er niet meer). Ik heb dus nu een leadpipe van ca 30 cm liggen en wil daar graag wat goeds mee doen. Dit omdat ik op trumpetherald zoveel advies las over de voordelen van leadpipe-buzzing. Please, help me out!