trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hi gear vs. low gear
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hi gear vs. low gear
BerichtGeplaatst: 30 sep 2009 13:16 

Heey allemaal,

Vandaag zat ik wat op youtube rond te struinen, en vond wat clips van Nick Drozdoff. Zit veel zinnig spul tussen, vandaar dat ik eens verder ben gaan kijken. Toen kwam ik dit filmpje tegen:
http://www.youtube.com/watch?v=Ljjh2sfCGik

Ik vond het er wel interessant uitzien hoe Nick die squeeks uitbouwt tot noten die bruikbaar zijn in het superhoge register. Ik heb net zelf eens wat zitten experimenteren, maar op de één of andere manier kom ik met die sqeeks (net als bij mn gewone embouchure) niet verder dan de G3. Heeft er op dit forum iemand ervaring met deze manier van trompet spelen (highblowen), en zou diegene hier wat meer info op kunnen geven?

Voordat we de opmerkingen krijgen dat er geen holy grail is om hoog te spelen, dat weet ik zelf ook. Ook weet ik dat je niet verder komt als je niet gewoon hard studeert, dus houd die opmerking svp ook achterwege. Maar ik vind deze techniek wel interessant, vandaar de vraag.

Groeten,
Johan

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2009 14:02 

Het filmpje gezien hebbend, denk ik dat er 2 punten zijn om hierover verder te borduren. Ten eerste: het gereedschap wat hij gebruikt: het asymetrische mondstuk. Ik heb ooit eens 10 noten op een dergelijk mondstuk gespeeld, wat idd nergens naar klonk, zoals hij al aangaf. Het mondstuk was van iemand anders, dus nooit echt de gelegenheid gehad om te kijken of ik dat had kunnen verbeteren. De tweede vraag is dan: de techniek: van squeek naar noot, werkt dat?. Ook bijv. Roger Ingram zegt van wel en dat is idd een manier. In die theorie gaat erom dat je gaat voelen waar de 'slots' liggen in dat gebied. Als je die eenmaal op z'n plek weet te krijgen, kun je langzaam de luchtstroom gaan opvoeren om daarmee de toon volume te geven. Aan de andere kant geeft dat het gevaar dat je eindigt met een harde squeek (door een te klein apperture). Voor een volle toon zul je echt voldoende opening van de lippen moeten hebben en het gemis van compressie bij de lippen moeten compenseren door een snellere luchtstroom anders val je van de noot af. De besproken techniek is van boven naar beneden gedacht. Denk je van onder naar boven, dan zal je door een betere luchtstroom (sneller, meer ademsteun) het bereik ook vergroten, maar blijven het steeds noten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2009 12:45 

Ik ben het met de vorige spreker weinig tot niet eens.
Ik ken de techniek een beetje (heb ook het filmpje gezien), en het kan een bruikbare techniek zijn. Hij beweert ook niet zoveel meer, dan dat het voor hem een methode is om de avond door te komen en op het eind nog een G3 te hebben.

In ieder geval heb je er zeker geen assymetrisch mondstuk voor nodig. Hij speelt daarop, maar op ieder ander mondstuk werkt het ook.

Dat de techniek van boven naar beneden werkt, klopt. Dat dit een minder geluid oplevert ben ik niet met Muusz eens. Dat is een kwestie van studeren.

Ik weet ongeveer hoe de techniek werkt, maar gebruik dit eigenlijk nooit. Ik heb er even mee geëxperimenteerd, maar krijg het gevoel dat ik teveel met twee embouchures werk.(wat Nick ook niet ontkent). Voor mezelf probeer ik toch echt één speelmanier van laag tot hoog aan te houden. Vanuit die high gear stand vind ik het erg lastig om terug te keren naar een mooi klinkend middenregister. Ik vermoed wel dat dit door oefening beter wordt, maar zover ben ik er niet mee gegaan. Het heeft me wel al eens een paar hele vette G3's opgeleverd, voor wat het waard is.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2009 13:32 

Ik wil niemand tegen het zere been schoppen, maar vind het jammer dat HJ eerst zegt het niet met mij eens te zijn en vervolgens in andere woorden schrijft wat ik bedoelde: zowel de van boven naar beneden, als de van beneden naar boven methode kan voor iemand werken. Uiteraard zal daar de nodige studeertijd voor nodig zijn. (quote HJ: Vanuit die high gear stand vind ik het erg lastig om terug te keren naar een mooi klinkend middenregister). In mijn ogen geeft dit zoveel aan als dat er dus een gevaar in speelt (dat hoeft dus niet bij iedereen te zijn) dat men harde squeekjes (of hoe je minder volle tonen ook wil noemen) gaat produceren en vanwege de dubbele embouchure kennelijk ook lagere tonen in klank zouden kunnen inboeten. Ik ben zelf (net als HJ) dan ook een voorstander van de van beneden naar boven methode en met hem eens dat e.e.a. mondstuk onafhankelijk is, of zou moeten zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 okt 2009 13:58 

Muusz schreef:
Ik wil niemand tegen het zere been schoppen, maar vind het jammer dat HJ eerst zegt het niet met mij eens te zijn en vervolgens in andere woorden schrijft wat ik bedoelde.

Ik begrijp dat je dat zo opvat, alleen ben ik het ook nog om andere redenen dan die ik hier op schrijf niet met je eens. Dat heeft veel meer te maken met je verhaal over het gebrek aan compressie compenseren met ademsteun. Die discussie ga ik niet (meer) aan. Maar ik ben het er niet mee eens.

Citaat:
Ik ben zelf (net als HJ) dan ook een voorstander van de van beneden naar boven methode en met hem eens dat e.e.a. mondstuk onafhankelijk is, of zou moeten zijn.

En hier ben ik het dus ook niet mee eens en heb ik niet gezegd. Ikzelf ben erg voor de van boven naar beneden benadering, alleen doe ik dat zelf op een andere manier.
Er schuilt m.i. ook geen gevaar in, het is alleen lastig. En ik doe het al op een andere manier, dus hoef ik dit niet meer via 'high gear' dunnetjes over te doen, toch?
En ik ben het niet eens met wat je zegt over het assymetrische mondstuk. Dat zijn dus toch wel drie belangrijke zaken waarover we van mening verschillen. Dat is niet erg, maar wilde ik toch gezegd hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 12:28 

Ongelooflijk wat een beheersing.
http://www.youtube.com/watch?v=gucD_Bv_KX0

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2009 12:50 

HJ schreef:

In ieder geval heb je er zeker geen assymetrisch mondstuk voor nodig. Hij speelt daarop, maar op ieder ander mondstuk werkt het ook.

Bert

Sterker nog, Nick speelt juist op heel veel verschillende mondstukken waarbij hij dezelfde techniek uitlegt JUIST om aan te tonen dat het niets met het mondstuk te maken heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 dec 2009 12:17 

Heeft iemand een link naar uitleg met deze techniek maar dan in tekst geschreven?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur