Citaat:
Does this make any sense?
Nou... ja..., maar toch niet helemaal wat mij betreft!
Als upper register beschouw ik vanaf, zeg, G3 en hoger. Ik vind dat een 1e trompettist de C3 min of meer 'moeiteloos' (d.w.z. met het gevoel van 'dat ga ik redden, geen reden voor paniek') in alle doorsnee situaties moet kunnen spelen - op zo'n manier dat de rest van je sectie zegt "die collega zit op de goede plek". Als je C3 moeiteloos kunt spelen, ga ik er vanuit dat de D3 en E3 ook op het bereik zitten, al zal dat dan wellicht niet altijd lukken. En de F3 is geen illussie maar minstens de serieuze moeite van het proberen waard. Vanaf G3 dus upper register ('out of reach voor mij, maar wie weet, ooit... ambitie...

'), maar daarover gaat dit topic wat mij betreft NIET. Het gaat simpelweg over de C3.
Die 'moeiteloze C3' is waar ik naar streef. De g2 is wat ik heb (en af en toe de A2 en B2). Basisconditie? Natuurlijk. Maar toch. Ik heb specifieke problemen om hoogte en uithoudingsvermogen te halen.
Mijn uitgangspunt vormen natuurlijk de noten die binnen een moeiteloos bereik liggen, voor mij tot F2/G2 op dit moment. Van daaruit verder bouwen met een simpel; "veel oefenen" of "doe de basis" of "maak muziek" of "gewoon een kwestie van blazen" werkt niet. Voor mij niet. En ik weet zeker voor veel anderen ook niet. Een accent op een onderdeel helpt je dan verder. Voor mij is dat op dit moment even focus op de onderlip. En ik merk nu al, na 1 week, dat dat zoden aan de dijk zet! Dat betekent niet dat ik de rest van mijn leven zal verkondigen dat "de onderlip" het geheim is. Dat is het niet. Nu en op dit moment is het een factor die voor mij relevant en van wezenlijk belang is. Het aardige is dat de focus op die onderlip mij na 1 week als bonus ook nog eens een nieuwe 'blaaservaring' geeft - d.w.z. dat ik voel en hoor dat ik daardoor mijn lucht effectiever langs mijn lippen en door het instrument laat gaan (of 'jaag' zo je wilt). Ik speel nu, na 1 week, al hoger in mijn oefensessies dan ik tot nu toe deed - wow!. En binnenkort, weet ik, want lang hoeft het niet te duren, zal ik me die onderlip onbewust eigen hebben gemaakt en is het voor mij niet meer relevant daar zelf bewust nog langer bij stil te blijven staan (wat wat anders is dan dat anderen er dan wel degelijk iets aan kunnen hebben).
Kortom, mijn vraag is eigenlijk of iemand met de onderlip een vergelijkbare ervaring heeft of heeft gehad. Dat zal ook (amateur) lezers van dit forum die op 2 of 3 spelen en naar 1 toe willen kunnen helpen.
Dat gezegd hebbend: op de bodem van het trompetspelen kun je uiteindelijk alleen maar terugvallen op "blazen" en "muziek maken". Dus dat blijft wat mij betreft mijlenver overeind staan als samenvatting van waar het om gaat.
PS - Ik hoop van harte dat mijn muziekverenigingsvrienden mijn zelfopgemerkte verbetering ergens de komende weken ook gaan opmerken, want dat zal pas het echte bewijs zijn dat ik weer een stapje heb gemaakt...