trompet.nl > forum > Toon onderwerp - onderlip
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: onderlip
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 13:24 

Ik probeer de laatste tijd te werken aan meer hoogte en meer ausdauer. Met name richting tweede helft repetitieavond op de vereniging val ik op dat punt nogal door de mand. "Veel oefenen/spelen" wordt meestal gezegd. En dat zal wel. Maar elke avond je speeluur maken zit er voor mij niet in (wel heb ik elke dag het mondstuk met en zonder leadpipe minstens een half uur aan de mond), dus ik zoek het in meer slimheid. Door goed op te letten wat ik bij mezelf hoor en voel tijdens het trainen.

Bij het leadpipe buzzen viel me op dat ik de sprong van de basistoon naar de (bijna) een octaaf hoger liggende volgende toon veel gemakkelijker maak als ik mn onderlip een beetje aanspan als ondersteuning voor de sprong. Vraag: is dat één van de "trucs" voor hoger spelen? Je onderlip actiever inzetten?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 13:46 

Bij hoogte en ausdauer denk ik toch eerder aan sterkere spieren zodat je het langer volhoudt. Ik heb de laatste tijd erg weinig lead gespeeld en ben sinds gisteren weer aan mijn eerste concert begonnen waar ik lead speel. Ik merk dan als ik zo'n half uur gespeeld heb dat mijn embouchure zich weer gaat aanpassen aan de nieuwe situatie en komt mijn "lead embouchure" weer terug en verdwijnt mijn ronde toon die ik de laatste tijd had.

Door elke dag mezelf in deze situatie te begeven (dus veel leadspelen) past de embouchure zich vanzelf aan en wordt ie steeds sterker. De hoogte en ausdauer worden zo dus vanzelf beter. Ik denk dat dit de beste methode is, in trucs geloof ik niet zo bij het trompet spelen. Misschien kun je dan wel hoger spelen, maar klinkt het vaak erg dun.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 17:00 

("trucs" stond tussen aanhalingstekens) Als ik jouw professionele verhaal en mijn amateurverhaaltje combineer, dan concludeer ik dat jij in (o.a.) je onderlip al veel meer spierkracht hebt opgebouwd en dat ik dat nog niet heb. Dat laatste is dan goed verklaarbaar door beperkte training. Mijn leermoment m.b.t. de onderlip helpt mij om de komende tijd bij het opbouwen van spierkracht voor hoogte en uithoudingsvermogen wat te kunnen focussen op die onderlip en niet ongefocust "aan alles tegelijk" te werken.

Profiel  

Berichttitel: simsalabim
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 21:04 

erikveldkamp schreef:
in trucs geloof ik niet zo bij het trompet spelen.....

Fcuk Erik, ben ik 't alweer met je eens :D !

Nee, trucs werken niet, wel gerichte studie. En dat kan al met hoogop 3 kwartier per dag.
Neem effe de moeite om de text van http://www.takata-trumpets.com/ door te nemen en ga dan aan de slag.
't Is gratis & voor niks + 't werkt!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 okt 2009 21:59 

jan drost schreef:
Mijn leermoment m.b.t. de onderlip helpt mij om de komende tijd bij het opbouwen van spierkracht voor hoogte en uithoudingsvermogen wat te kunnen focussen op die onderlip en niet ongefocust "aan alles tegelijk" te werken.

Ik zie dat focussen heel anders. Ik adviseer altijd om op de muziek te focussen. Probber alles zo muzikaal mogelijk te spelen, alsof je een solo speelt in het concertgebouw. Dat focussen op de muziek en klank wordt namelijk nogal eens vergeten. Trompettisten houden er nu eenmaal van om op fysieke zaken te focussen totdat ze een ons wegen. Daar gaat het over het algemeen alleen maar slechter door is mijn ervaring bij het lesgeven.

Als je hoogte en ausdauer wilt trainen, raad ik je aan muziek studeren in een hoger register. Elke dag een kwartiertje tot een half uur studeren in het register van c2 tot c3 helpt daar al veel bij. Als dat goed lukt probeer je nog wat hoger te studeren. Nooit forceren en altijd een mooie klank blijven houden! Neem na elke 2 a 3 minuten even een minuutje pauze en bouw dat uit.

Dit is mede de reden waarom de oefeningen vaak in meerdere toonsoorten op mijn site zet. Je studeert dan andere toonsoorten en ook in verschillende registers.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2009 18:13 

Je zou ook de vraag stellen waarom uberhaupt het upper register studeren.
Je zou ook kunnen redeneren dat dit eerder een gevolg is van veel oefening en volharding dan specifieke oefening en dat je hier pas aan moet beginnen op het moment dat je beschikt over een solide basis.
Ik fiets graag dus durf de vergelijking wel te maken.
Ook in de sport is het algemeen bekend dat je eerst moet zorgen voor een goede basisconditie voordat je specifieke onderdelen gaat trainen.
Zo bekijk ik ook het studeren van het upper register.
Voor mij persoonlijk werkt het beter de noten die net in mijn bereik zitten met meer volume en een betere klank te spelen. Pas daarna probeer ik deze grens op te schuiven.
Ik zoek de oplossing ook niet in een ander mondstuk of trompet of whatever. Niet omdat ik dit cheating vind maar omdat ik niet geloof dat dit de manier is om je upper register te verbeteren. Dit moet niet afhankelijk zijn van mondstuk en/of trompet.

Does this make any sense?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 06:59 

RichardS schreef:

Ja.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 18:54 

Citaat:

Nou... ja..., maar toch niet helemaal wat mij betreft!

Als upper register beschouw ik vanaf, zeg, G3 en hoger. Ik vind dat een 1e trompettist de C3 min of meer 'moeiteloos' (d.w.z. met het gevoel van 'dat ga ik redden, geen reden voor paniek') in alle doorsnee situaties moet kunnen spelen - op zo'n manier dat de rest van je sectie zegt "die collega zit op de goede plek". Als je C3 moeiteloos kunt spelen, ga ik er vanuit dat de D3 en E3 ook op het bereik zitten, al zal dat dan wellicht niet altijd lukken. En de F3 is geen illussie maar minstens de serieuze moeite van het proberen waard. Vanaf G3 dus upper register ('out of reach voor mij, maar wie weet, ooit... ambitie... 8) '), maar daarover gaat dit topic wat mij betreft NIET. Het gaat simpelweg over de C3.

Die 'moeiteloze C3' is waar ik naar streef. De g2 is wat ik heb (en af en toe de A2 en B2). Basisconditie? Natuurlijk. Maar toch. Ik heb specifieke problemen om hoogte en uithoudingsvermogen te halen.

Mijn uitgangspunt vormen natuurlijk de noten die binnen een moeiteloos bereik liggen, voor mij tot F2/G2 op dit moment. Van daaruit verder bouwen met een simpel; "veel oefenen" of "doe de basis" of "maak muziek" of "gewoon een kwestie van blazen" werkt niet. Voor mij niet. En ik weet zeker voor veel anderen ook niet. Een accent op een onderdeel helpt je dan verder. Voor mij is dat op dit moment even focus op de onderlip. En ik merk nu al, na 1 week, dat dat zoden aan de dijk zet! Dat betekent niet dat ik de rest van mijn leven zal verkondigen dat "de onderlip" het geheim is. Dat is het niet. Nu en op dit moment is het een factor die voor mij relevant en van wezenlijk belang is. Het aardige is dat de focus op die onderlip mij na 1 week als bonus ook nog eens een nieuwe 'blaaservaring' geeft - d.w.z. dat ik voel en hoor dat ik daardoor mijn lucht effectiever langs mijn lippen en door het instrument laat gaan (of 'jaag' zo je wilt). Ik speel nu, na 1 week, al hoger in mijn oefensessies dan ik tot nu toe deed - wow!. En binnenkort, weet ik, want lang hoeft het niet te duren, zal ik me die onderlip onbewust eigen hebben gemaakt en is het voor mij niet meer relevant daar zelf bewust nog langer bij stil te blijven staan (wat wat anders is dan dat anderen er dan wel degelijk iets aan kunnen hebben).

Kortom, mijn vraag is eigenlijk of iemand met de onderlip een vergelijkbare ervaring heeft of heeft gehad. Dat zal ook (amateur) lezers van dit forum die op 2 of 3 spelen en naar 1 toe willen kunnen helpen.

Dat gezegd hebbend: op de bodem van het trompetspelen kun je uiteindelijk alleen maar terugvallen op "blazen" en "muziek maken". Dus dat blijft wat mij betreft mijlenver overeind staan als samenvatting van waar het om gaat.

PS - Ik hoop van harte dat mijn muziekverenigingsvrienden mijn zelfopgemerkte verbetering ergens de komende weken ook gaan opmerken, want dat zal pas het echte bewijs zijn dat ik weer een stapje heb gemaakt... :twisted:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur