trompet.nl > forum > Toon onderwerp - veel spelen tips flexibiliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: veel spelen tips flexibiliteit
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 06:44 

heez,

heb nu in 4 dagen 6 gigs gedaan en dat gaf zo rond dag 3 enige problemen met betrekking tot de lippies... iemand tips om dat meer soepel te houden? Had al bewust niet gedronken en geprobeerd 8 uur te slapen tussendoor.
Doseren lukt natuurlijk ten delen, als je enthousiast wordt en los gaat vergeet je dat nog weleens En non presure enzo als je 6 sets speelt gaat op een bepaald moment niet meer op.

Ik smeer altijd boter (kan niet tegen die purol shit), de kakaoboter (Zit in veel van die smeersels en ook in roomboter verzorgt je lippen heb ik eens gehoord) op mijn lippen voor het slapen en 's ochtends maar het werd iedere dag wat stijver en gisteren (laatste gig) was het qua souplesse wel redelijk op... aanzet weg, kicksen etc.
Let wel, ik heb wel gewoon ok gespeeld en het volgehouden, maar wellicht heeft er iemand goede tips om er nog beter doorheen te komen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 09:01 

Volgens mij wil je bereiken dat je na een zware dag, de volgende dag weer lekker kan spelen. Dus als eerste moet je dan denk ik zorgen dat de bloedtoevoer naar de lippen en binnen in de lippen weer lekker los komt. Daarnaast wil je je spieren in je lippen weer lekker los hebben. Een van de manieren om dit te doen, is dat briesen als een paard. Dit kun je doen tussen de sets door, en na afloop.

Er zijn ook een heleboel 'cooling down' oefeningen geschreven. ( En oefeningen die je als zodanig kunt gebruiken. Kijk maar eens in de boeken van Stamp, Quinque, Thompson ).

Daarbij is de vraag alleen: wil je tussen de sets en of de snabbels door, al je cooling down hebben. Voor mij persoonlijk werkt het prettiger als ik pas na afloop van een zware dag/weekend de cooling down doe. Want als het te los gaat zitten voor het volgende optreden, lukt het bij mij minder goed, dan wanneer mijn spieren nog enigsinds in staat van paraatheid staan.

Zelf doe ik meestal niet veel, het herstelt bij mij gewoon razend snel. Ik zou wel oppassen met vet op je lippen smeren. Je lippen maken zelf vet/vocht aan, en als jij extra spulletjes erop smeert, dan gaan ze dat op een gegeven moment niet meer zelf doen, en ben je ervan afhankelijk.

Misschien kun je hier wat mee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 09:14 

Camel heeft gelijk, als je begint met smeren moet je dat blijven doen Althans dat geldt voor veel mensen. Het enige dat ik gebruik is zo'n stift tegen zonnebrand (ik zit nogal veel op de racefiets) want als mijn lippen verbranden krijg ik geen noot meer uit de toeters.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 10:16 

Ik gebruik ook wel Labelllo in de winter tegen de kou, maar om nu boter op je lippen te gaan smeren voordat je gaat slapen lijkt me niet zo'n goed idee. Volgens mij rem je daarmee de bloedtoevoer waardoor de afvalstoffen slechter afgevoerd worden en je dus langzamer hersteld.

Verder moet het lichaam wennen aan zoveel spelen in korte tijd. Als je dat vaker zou doen raken je lippen daar ook aan gewend. Maar als je ineens heel veel gaat spelen, dan kun je wachten op moeilijkheden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 12:07 

erikveldkamp schreef:
Ik gebruik ook wel Labelllo in de winter tegen de kou, maar om nu boter op je lippen te gaan smeren voordat je gaat slapen lijkt me niet zo'n goed idee. Volgens mij rem je daarmee de bloedtoevoer waardoor de afvalstoffen slechter afgevoerd worden en je dus langzamer hersteld.

Verder moet het lichaam wennen aan zoveel spelen in korte tijd. Als je dat vaker zou doen raken je lippen daar ook aan gewend. Maar als je ineens heel veel gaat spelen, dan kun je wachten op moeilijkheden.

mmmh, dat van die boter klink aannemelijk. ik dacht dat het zou werken als soort moisturising (schrijf je dat zo?) omdat er cacaoboter inzit dat weer vitamines schijnt af te geven...
maar jou verhaal klinkt aannemelijk. ga er eens mee testen.
Ik heb altijd heel snel schrale lippen, autoverwarming: bingo! weersveranderingen Bingo... etc. heel vervelend voor je aanzet...

en wat betreft dat wennen. dat zal zeker wel schelen ja. Moet zeggen dat ik wel iedere dag probeer 1 tot 2 uur te studeren. maar das toch anders dan een gig spelen... Met een jazz trio kun je niet zeggen als je moe wordt. ik ga ff pauze houden... en 2 optredens op een dag is gewoon best zwaar. als je 's middags 3 sets hebt staan spelen en er dan 's avonds nog 2 van 1,5 uur moet spelen das best aanpoten. Wat doe jij, Camel of Erik als je dat moet doen? ontspanningstips voor tussendoor (naast het paard brrrrrr)
alvast bedankt! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 12:22 

ja, wat doe ik. Niks eigenlijk. Ik speel gewoon. Ik probeer sowieso mijn krachten te verdelen. En tussendoor zoveel mogelijk mijn instrument niet op mijn lippen hebben. Vooral je mondstukrand niet aanraken met zweterige handjes. Ik heb gemerkt dat dat echt funest is voor mijn spel. Zweet op lippen. Veel met mijn mouw over mijn lippen gaan om het droog te houden. En tussen de gigs en sets door, zoveel mogelijk ontspannen. Helemaal niet aan muziek/trompet denken. Lekker wat geinen met collega's. Veel water drinken.

En dan maar weer gaan met de banaan.

Wat mij ook heel erg helpt is, me de dag van te voren mentaal instellen op een zware dag. In gedachten alle dingen die komen, de revue laten passeren. Actief weten wat je moet doen, (is volgens mij passief studeren) helpt voor mij om de volgende dag goed door te komen.
Dan weet je goed wat er komen gaat, en sta je al een stuk rustiger op het podium. En als je rustig op het podium staat, sta je ontspannener te spelen. Zoiets. Klinkt vrij vaag, maar het werkt wel voor mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 13:15 

camel schreef:
ja, wat doe ik. Niks eigenlijk. Ik speel gewoon. Ik probeer sowieso mijn krachten te verdelen. En tussendoor zoveel mogelijk mijn instrument niet op mijn lippen hebben. Vooral je mondstukrand niet aanraken met zweterige handjes. Ik heb gemerkt dat dat echt funest is voor mijn spel. Zweet op lippen. Veel met mijn mouw over mijn lippen gaan om het droog te houden. En tussen de gigs en sets door, zoveel mogelijk ontspannen. Helemaal niet aan muziek/trompet denken. Lekker wat geinen met collega's. Veel water drinken.

En dan maar weer gaan met de banaan.

Wat mij ook heel erg helpt is, me de dag van te voren mentaal instellen op een zware dag. In gedachten alle dingen die komen, de revue laten passeren. Actief weten wat je moet doen, (is volgens mij passief studeren) helpt voor mij om de volgende dag goed door te komen.
Dan weet je goed wat er komen gaat, en sta je al een stuk rustiger op het podium. En als je rustig op het podium staat, sta je ontspannener te spelen. Zoiets. Klinkt vrij vaag, maar het werkt wel voor mij.

nee klinkt helemaal niet vaag! Mentaal studeren is een grote pré werkt idd erg goed.
Juist heel interessant. De meeste blokkades die je als muzikant ervaart zijn toch vaak juist van psychologische aard. Je legt jezelf zoveel druk op dat er iets blokkeert etc...

maar goed, daar had ik geen last van. het ging te gek, zat er goed in. chops voor mekaar alleen het herstel duurde lang... maar ja, wat wil je: van 15.00 tot 18.30 en van 22.00 tot 02.00 (en om 05.00 thuis en de andere dag weer om 15.00 aftikken.)
Merkte gewoon dat mijn lippen stijf waren en dat mijn spieren niet meer goed voelden...
Stijve lippen is natuurlijk een teken van overbelasting...
Ja Eric, je zult er vast aan wennen idd...
had nog een tip gehad over pedal tones als je klaar bent... ontspant ook heel erg naar het schijnt. en goed inspelen natuurlijk, dat komt er ook niet altijd van...

mmmmh eigenlijk heb ik de antwoorden dus voor een groot deel al zelf... hahaha...
Anywho Thanx Guys!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2010 14:01 

joostv schreef:
Wat doe jij, Camel of Erik als je dat moet doen?

Ik probeer ervoor te zorgen dat ik in shape ben voor dat ik aan zo'n klus begin. Maar mijn basisuithoudingsvermogen ligt al redelijk hoog, dus dat scheelt.

Vorige week had ik 2 zware optredens na een week zonder optredens. Ik heb heel veel staccato oefeningen gedaan en wat drilloefeningen, zo'n 1 a 2 uur per dag (niet achter elkaar maar in kleine porties). Op de dag zelf moest ik een Miller concert doen van 2 uur, wat al zwaar is, daarna een repetitie van een uur en daarna nog een bigband concert (alles als lead). De laatste noot van de avond was een keiharde Eb4, die ik al jaren niet gespeeld heb... :P

De dag daarna niet gespeeld, de dag daarna had ik erg goede chops.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur