camel schreef:
ja, wat doe ik. Niks eigenlijk. Ik speel gewoon. Ik probeer sowieso mijn krachten te verdelen. En tussendoor zoveel mogelijk mijn instrument niet op mijn lippen hebben. Vooral je mondstukrand niet aanraken met zweterige handjes. Ik heb gemerkt dat dat echt funest is voor mijn spel. Zweet op lippen. Veel met mijn mouw over mijn lippen gaan om het droog te houden. En tussen de gigs en sets door, zoveel mogelijk ontspannen. Helemaal niet aan muziek/trompet denken. Lekker wat geinen met collega's. Veel water drinken.
En dan maar weer gaan met de banaan.
Wat mij ook heel erg helpt is, me de dag van te voren mentaal instellen op een zware dag. In gedachten alle dingen die komen, de revue laten passeren. Actief weten wat je moet doen, (is volgens mij passief studeren) helpt voor mij om de volgende dag goed door te komen.
Dan weet je goed wat er komen gaat, en sta je al een stuk rustiger op het podium. En als je rustig op het podium staat, sta je ontspannener te spelen. Zoiets. Klinkt vrij vaag, maar het werkt wel voor mij.
nee klinkt helemaal niet vaag! Mentaal studeren is een grote pré werkt idd erg goed.
Juist heel interessant. De meeste blokkades die je als muzikant ervaart zijn toch vaak juist van psychologische aard. Je legt jezelf zoveel druk op dat er iets blokkeert etc...
maar goed, daar had ik geen last van. het ging te gek, zat er goed in. chops voor mekaar alleen het herstel duurde lang... maar ja, wat wil je: van 15.00 tot 18.30 en van 22.00 tot 02.00 (en om 05.00 thuis en de andere dag weer om 15.00 aftikken.)
Merkte gewoon dat mijn lippen stijf waren en dat mijn spieren niet meer goed voelden...
Stijve lippen is natuurlijk een teken van overbelasting...
Ja Eric, je zult er vast aan wennen idd...
had nog een tip gehad over pedal tones als je klaar bent... ontspant ook heel erg naar het schijnt. en goed inspelen natuurlijk, dat komt er ook niet altijd van...
mmmmh eigenlijk heb ik de antwoorden dus voor een groot deel al zelf... hahaha...
Anywho Thanx Guys!