trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Meer leren over trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 20 apr 2012 22:11 

Een beetje vage titel, maar ik zou graag meer leren over trompetten. Ik speel al ruim 11/12 jaar trompet, maar zou me nu ook graag kunnen mengen in gesprekken over trompetten.

Ik denk hierbij aan zaken als wat een bepaalde "afstelling" van een instrument voor gevolgen heeft, welke merken welke gebreken of juist voordelen hebben etc. etc.

Ik weet het zelf niet goed te typeren, maar hoop dat hier iemand het begrijpt.....

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Meer leren over trompetten
BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 08:16 

remco p schreef:
Een beetje vage titel, maar ik zou graag meer leren over trompetten. Ik speel al ruim 11/12 jaar trompet, maar zou me nu ook graag kunnen mengen in gesprekken over trompetten.

Ik denk hierbij aan zaken als wat een bepaalde "afstelling" van een instrument voor gevolgen heeft, welke merken welke gebreken of juist voordelen hebben etc. etc.

Ik weet het zelf niet goed te typeren, maar hoop dat hier iemand het begrijpt.....

Dit is een leuke vraag.

En er is eigenlijk geen sluitend antwoord op te geven. De 'afstelling' zoals jij dat noemt, is namelijk voor een groot deel puur persoonlijk.
Als voorbeeld: een steuntje op een bepaalde plek kan een instrument maken of breken. Maar dat kan per persoon verschillen.

Als je wil meepraten over instrumenten, is het het handigste om zelf heel veel instrumenten te gaan proberen. Wat bevalt je, wat bevalt je niet, en vooral waarom niet. Of wel.

Waarom komt een instrument bij jou niet tot zijn recht, of andersom: waarom kom jij niet tot je recht op een bepaald instrument.

En als je dat doet, kom je tot de conclusie dat veel onzin wordt geschreven over instrumenten.
En dat de zogeheten 'reviews' hooguit een mening zijn over een instrument, maar zelden veel feiten bevatten. Hooguit feiten voor de schrijver van de review. En dat is een aardige kapstok, maar niet meer dan dat.

Het is echt een kwestie van zelf ondervinden.

De afstelling van een trompet, zoals jij dat noemt, is ook een kwestie van proberen. Wat bevalt je, en waarom. Wat gebeurt er als je een steuntje weghaalt, en waarom zou je dat prettig vinden, of juist niet.
Wat gebeurt er als je een zware dop eronder hangt, of een zwaarder mondstuk, en waarom vind je dat prettig of niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 apr 2012 21:07 

remco p schreef:

Vind ik wel leuk,dat je dat opgooit,Remco.
Ik weet niet op wat voor trompet(ten) je speelt,maar je zal daar en over
mondstukken toch wel kunnen zeggen wat je er zelf van vindt.
Nou dat zeg je dan gewoon hardop.
De 1 formuleert het wat beter dan de ander,maar alla dat komt dan ook wel.
Probeer eens wat meer instrumenten van allerlei merken of makelij.
Dat geeft ervaring en geef daar dan je mening over.
Naar de mond praten moet je natuurlijk sowieso niet doen.
Het is allemaal zo persoonlijk.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2012 14:15 

Dank voor jullie reacties! :)

Is er ook niets van "theorie" achter trompetten? Dus welke invloed een steuntje meer of dopje zwaarder etc. etc. heeft?

Ik hoor mensen ook wel eens praten over diverse formaten boringen en bekers met diverse benamingen/maten....waar vind ik daar info over?

zulke dingen bedoel ik dus ook :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2012 15:17 

remco p schreef:
Dank voor jullie reacties! :)

Is er ook niets van "theorie" achter trompetten? Dus welke invloed een steuntje meer of dopje zwaarder etc. etc. heeft?

Ik hoor mensen ook wel eens praten over diverse formaten boringen en bekers met diverse benamingen/maten....waar vind ik daar info over?

zulke dingen bedoel ik dus ook :)

Eerlijk gezegd Remco,heb ik me met al dat theorieen niet zo bezig gehouden.
Natuurlijk zijn er meerdere boringen en diverse bekers.
Mijn ondervinding is dat een kleine boring voor mij niets is. Ik kan dan
mijn lucht niet kwijt. Eenander vindt een kleine boring precies goed.
Ga zo maar door. Ik blaas het prettigst met een ML boring.Medium Large.
Ik dacht,dat dat ook de meest gebruikelijke boring is.
Van bekers heb ik weinig verstand. Je hebt tegenwoordig van alles.
Naar ik meen ook verwisselbare bekers van o.a. zilver.
Zelf heb ik altijd trompetten gehad met een beker van dacht ik ca.11 cm.
Van Theo heb ik een Buescher Aristocrat van 1934 die heeft een kleine
beker van ca.10 cm,als ik me niet vergis. Dat vind ik nou weer een fijne
trompet met zo'n kleine beker. De trompetten hadden vroeger allemaal kleine bekers.
Mss dat je op internet nog e.e.a. vindt.
Hier op het forum zijn echter kanjers ,die je ongetwijfeld beter
kunnen informeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 apr 2012 16:57 

remco p schreef:

Instrumentenbouw is wetenschap, dus achter elke beslissing zit een theorie. In de praktijk echter heeft elke ontwerpverandering invloed op alle andere factoren die een trompet laten klinken zoals hij klinkt. De ene keer heeft het verplaatsen van een steuntje heel veel invloed, de andere keer vrijwel geen. Het berekenen, of theoretiseren van een dergelijk ontwerpproces zou meer tijd vergen dan de beproefde methode van uitproberen en van de fouten leren. Daarom is instrumentenbouw ook een vak: het beoefenen vergt veel vakmanschap, en voor het verkrijgen of zelfs begrijpen daarvan is geen korte weg: je zult zelf de ervaring moeten opdoen. Hier jouw vragen stellen heeft dus vrijwel geen zin, of toch niet in de zeer algemene bewoordingen zoals je ze nu stelt. De enige manier is om naar een instrumentenmaker toe te gaan en samen met hem aan een trompet werken. Ik weet natuurlijk niet of er bouwers zijn die daar tijd voor hebben. Het finetunen dat ik met Miel Adams doe is natuurlijk heel leuk, maar voor Miel moet het ook meerwaarde hebben, anders verdoet hij zijn tijd. Hij heeft er dus vertrouwen in dat mijn opmerkingsgave alsook mijn communicatieve vaardigheden om mijn ervaringen met hem te delen voldoende zijn om aan het eind van een middag solderen en praten en proberen en praten een betere trompet op te leveren.

remco p schreef:

Zelfde antwoord: ook hierover zijn er net zo veel meningen als mensen. Er is maar een manier: ga op zo veel mogelijk trompetten spelen, praat met mensen daarover en doe dit enkele jaren achter elkaar zo. Doe ervaring op. Als je er talent en interesse voor hebt zul je dan op een bepaald moment een eigen mening hebben gevormd, waarover je met medetrompettisten van gedachte kunt wisselen. Er is geen korte weg, en al zeker niet via een forum.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 apr 2012 14:11 

Antoni Hopmann schreef:
[
mijn lucht niet kwijt.
trompet met zo'n kleine beker.

Ehhh Antoni, ik heb hier een stel Conn trompetten liggen die een veel kleinere boring hebben dan die Buescher van jou maar die 'makkelijker' doorblazen. Dus boring zegt niet alles....
Bovendien, hoe groot in ML? Nu iets van .460' maar 60 jaar geleden bracht King de Super 20 uit in twee boringen: ML en L. De ML boring was als ik me niet vergis .453' en de L .460'. Nou hebben Super 20 trompetten een ronde stembuis die door 't ontbreken van de 'hoeken' de luchtstroom makkelijker laten doorstromen. Wellicht noemde men daarom de Super 20 met de kleinste boring de ML versie.
Nog eentje, ooit bezat ik een Courtois Delmotte C-trompet met ML boring. Die had een hoekige stembuis maar de lucht kon vanaf de stembuis tot de bocht naar de beker een rechte lijn afleggen ('t open-air system) dus had die C-trompet een L-bore feel.
Kan je 't nog volgen?
Nog ééntje dan... Probeer 's een Schilke B1. ML bore, L beker. Als je daar op speelt heb je echt 't gevoel alsof je je mondstuk in een stofzuiger heb gepropt :D . Die heeft dan ook een behoorlijk ronde stembocht, reverse leadpipe en ook nog 's een step-bore design.

Wat betreft je Buescher, meet die boring maar 's na, je zal versteld staan 8)

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 apr 2012 15:47 

Theo van Kampen schreef:
Antoni Hopmann schreef:
[
mijn lucht niet kwijt.
trompet met zo'n kleine beker.

Ehhh Antoni, ik heb hier een stel Conn trompetten liggen die een veel kleinere boring hebben dan die Buescher van jou maar die 'makkelijker' doorblazen. Dus boring zegt niet alles....
Bovendien, hoe groot in ML? Nu iets van .460' maar 60 jaar geleden bracht King de Super 20 uit in twee boringen: ML en L. De ML boring was als ik me niet vergis .453' en de L .460'. Nou hebben Super 20 trompetten een ronde stembuis die door 't ontbreken van de 'hoeken' de luchtstroom makkelijker laten doorstromen. Wellicht noemde men daarom de Super 20 met de kleinste boring de ML versie.
Nog eentje, ooit bezat ik een Courtois Delmotte C-trompet met ML boring. Die had een hoekige stembuis maar de lucht kon vanaf de stembuis tot de bocht naar de beker een rechte lijn afleggen ('t open-air system) dus had die C-trompet een L-bore feel.
Kan je 't nog volgen?
Nog ééntje dan... Probeer 's een Schilke B1. ML bore, L beker. Als je daar op speelt heb je echt 't gevoel alsof je je mondstuk in een stofzuiger heb gepropt :D . Die heeft dan ook een behoorlijk ronde stembocht, reverse leadpipe en ook nog 's een step-bore design.

Wat betreft je Buescher, meet die boring maar 's na, je zal versteld staan 8)

-----------------------------------------------------------------------------------------
"Hier op het forum zijn echter kanjers ,die je ongetwijfeld beter
kunnen informeren"
--------------------------------------------------------------------------------------------

Kijk dat bedoel ik nou met kanjers,Remco.
Die Theo hoef je niks te vertellen over boringen,
toleranties en noem maar op. Volgens mij meet hij alles op en na en speelt
op allerlei trompetten of heeft er op gespeeld en heeft daar een zuiver oordeel over.
--------------------------------------------------------------

Die Buescher Aristocrat bevalt mij bijzonder goed,Theo. :D
Ik heb geen idee over de boring daarvan.
Heb ook geen materiaal om metingen te verrichten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur