remco p schreef:
Een beetje vage titel, maar ik zou graag meer leren over trompetten. Ik speel al ruim 11/12 jaar trompet, maar zou me nu ook graag kunnen mengen in gesprekken over trompetten.
Ik denk hierbij aan zaken als wat een bepaalde "afstelling" van een instrument voor gevolgen heeft, welke merken welke gebreken of juist voordelen hebben etc. etc.
Ik weet het zelf niet goed te typeren, maar hoop dat hier iemand het begrijpt.....
Dit is een leuke vraag.
En er is eigenlijk geen sluitend antwoord op te geven. De 'afstelling' zoals jij dat noemt, is namelijk voor een groot deel puur persoonlijk.
Als voorbeeld: een steuntje op een bepaalde plek kan een instrument maken of breken. Maar dat kan per persoon verschillen.
Als je wil meepraten over instrumenten, is het het handigste om zelf heel veel instrumenten te gaan proberen. Wat bevalt je, wat bevalt je niet, en vooral waarom niet. Of wel.
Waarom komt een instrument bij jou niet tot zijn recht, of andersom: waarom kom jij niet tot je recht op een bepaald instrument.
En als je dat doet, kom je tot de conclusie dat veel onzin wordt geschreven over instrumenten.
En dat de zogeheten 'reviews' hooguit een mening zijn over een instrument, maar zelden veel feiten bevatten. Hooguit feiten voor de schrijver van de review. En dat is een aardige kapstok, maar niet meer dan dat.
Het is echt een kwestie van zelf ondervinden.
De afstelling van een trompet, zoals jij dat noemt, is ook een kwestie van proberen. Wat bevalt je, en waarom. Wat gebeurt er als je een steuntje weghaalt, en waarom zou je dat prettig vinden, of juist niet.
Wat gebeurt er als je een zware dop eronder hangt, of een zwaarder mondstuk, en waarom vind je dat prettig of niet.