trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Componeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 10:58 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik luister in mijn spaarzame vrije tijd ook vooral muziek waar niet direct akkoorden, en al zeker geen melodie in te ontdekken valt.

Wat blijft er dan nog over, klankclusters, sfeer ?

Noem eens wat namen waar je naar luistert.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 28 sep 2005 11:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 11:02 

Het hangt ervan af voor wat je wilt componeren...ik denk dat bij componeren je eigen creativiteit je grens bepaalt....als je een goeie melodie in je hoofd hebt, kun je die gewoon opschrijven. Wil je voor andersoortig instrumenten dan trompet componeren, is het raadzaam om iets op te zoeken over stemming, bereik etc. van instrumenten. Voorbeeld: een C1 pianissimo voor hobo, is niet erg gelukkig....en soms mengen bepaalde instrumenten erg slecht met elkaar. Een basis harmonieleer kan ook goed van pas komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 11:07 

Precies! (Als antwoord op Erik)

Stravinski, Ligeti, Milhaud, Varèse, maar ook Copland, Ives, en zelfs Mahler (behoorlijk heftig beyond melodie en harmonie soms)

Nog een kleine aanvulling: Stravinski gebruikt volksmelodietjes in zijn sacre, die hij arrangeert tot het meesterwerk wat het is. Volgens de smalle definitie van het woord componeren maakt het hem tot arrangeur, en de Sacre du Printemps tot een knappe medley van Russische melodieën. Voor mij is het heel wat meer dan dat. Ik zie de sacre toch echt als een compositie, en nog wel een van de allerbeste ooit.

Ik kan heus wel van een mooie melodie genieten, en een knappe akkoordvolgorde zal ik ook niet versmaden, maar de meeste emotie komt bij mij los bij de zogezegd zeer moderne componisten.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 11:20 

De Sacre staat bovenaan mijn lijst van beste composities. Stravinsky is mijn favoriete componist. Maar hij steelde ook nog wel eens van tijdgnoten zoals Ravel (en vice versa). Ik geloof dat een quote van hem was "een goede componist imiteert niet, hij steelt !". Maar dit terzijde.

Het ging mij erom dat een simpele melodie met evt. harmonie of ritme erbij ook gewoon een compositie is, je hoeft niet ingewikkeld te doen om een componist genoemd te worden. Net zoals een trompettist een trompettist genoemd wordt als hij in een symfonie speelt en een ander in een blaaskapel.

Als je begint te componeren begin je ook simpel en bouw je dat langzaam uit (of niet).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 00:13 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Precies! (Als antwoord op Erik)

Stravinski, Ligeti, Milhaud, Varèse, maar ook Copland, Ives, en zelfs Mahler (behoorlijk heftig beyond melodie en harmonie soms)

Nog een kleine aanvulling: Stravinski gebruikt volksmelodietjes in zijn sacre, die hij arrangeert tot het meesterwerk wat het is. Volgens de smalle definitie van het woord componeren maakt het hem tot arrangeur, en de Sacre du Printemps tot een knappe medley van Russische melodieën. Voor mij is het heel wat meer dan dat. Ik zie de sacre toch echt als een compositie, en nog wel een van de allerbeste ooit.

Ik kan heus wel van een mooie melodie genieten, en een knappe akkoordvolgorde zal ik ook niet versmaden, maar de meeste emotie komt bij mij los bij de zogezegd zeer moderne componisten.

Yamaha, je hebt het cdtje van schorn en puntin van mij gekregen. Van dezelfde categorie is Louis Sclavis basclarinet met Ernst Reijseger cello. Et on ne parle pas du temps. Kun je bij de muziekbieb in rotterdam bestellen want hij is niet meer in de handel te krijgen. Zeeer aan te raden voor wie niet persé kickt op melodie :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur