Ik heb er een heel verhaal over geschreven die in februari in de Sonic zal komen maar alvast een voorproefje :
Je hebt free buzzen, mondstuk buzzen en een oefeing die Bill Adam vooral aan zijn leerlingen gaf, op de leadpipe blazen (met mondstuk).
Bij het free buzzen vibreren de lippen zo dat ze een geluid maken. Je spant daar je embouchure meer voor aan dan dat je op je trompet zou doen. Met trompet maken de lippen geen geluid. De embouchure is dan ook minder aangespannen.
Je hoeft niet te kunnen buzzen om trompet te kunnen spelen. Bill Adam vermijdt het zelfs het liefst. Het is dan ook maar een oefening zoals zo vele oefeningen om de embouchure te trainen. Ik verbeter me liever met trompet. Dat is veel leuker dan het free buzzen of mondstuk buzzen.
Lees anders de Sonic, daar staat het wat duidelijker in opgeschreven tzt....
Een kleine opmerking richting Marnix, je moet niet steeds een onderscheidt maken tussen zogenaamde klassieke en lichte muziek trompettisten. Er is geen echt verschil. Het enige verschil is dat de embouchure zich iets anders vormt omdat er iets anders van gevraagd wordt. Maar de basis is hetzelfde.