trompet.nl > forum > Toon onderwerp - DIT
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 13:39 

Hugo schreef:
Zonder mondstuk buzzen: je spieren zijn veel vrijer, je kunt je hele lip laten trillen
op trompet spelen zonder mondstuk: je lippen moeten juist in een veel kleiner oppervlak trillen.

De essentie van buzzen is dat je dezelfde 'bewegingen' maakt als dat je op je mondstuk of je trompet speelt. Daar is zoals je zelf merkt veel meer arbeid voor nodig (je spieren zijn inderdaad vrijer). Door deze arbeid te verrichten train je jezelf om minder afhankelijk te zijn van je mondstuk(+trompet) en dan heb je (iig ik dan) veel minder de neiging om te gaan duwen als ik moe wordt ik de hoogte niet meer zo aan kan.

Please correct me if i'm wrong!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 15:19 

marnix schreef:
Karel schreef:
Ik zal het wel niet snappen, maar volgens mij is buzzen iets anders dan trompetspelen. Buzzen is volgens mij een aparte oefening (zonder trompet). De manier waarop je buzzt is m.i. niet de manier waarop je trompet speelt.

mijns inziens wel, want detrompet versterkt je geluid, en als je op je mondstuk al niet een noot goed in de kern kan buzzen, lukt dat door je trompet ook niet.

Wie ben ik om een grote speler als Frits Damrow in twijfel te trekken, maar andere zeer goede spelers zoals b.v. Allen Vizzutti, Charlie Davis, Pat Harbison enz. verklaren het tegenovergestelde. Bij het trompetspelen worden de lippen in trilling gebracht door de weerstand die men ondervindt van de in de trompet al aanwezige lucht. Eigenlijk zijn de Caruso oefeningen daar ook op gebaseerd, lucht blazen totdat er een toon ontstaat. Ikzelf buzz ook niet als ik trompetspeel. Ik houd me lippen lichtjes in de "M" stand en blaas er lucht doorheen. Maar er zullen verschillende manieren zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 15:50 
Moderator

Karel schreef:
marnix schreef:
Karel schreef:
Ik zal het wel niet snappen, maar volgens mij is buzzen iets anders dan trompetspelen. Buzzen is volgens mij een aparte oefening (zonder trompet). De manier waarop je buzzt is m.i. niet de manier waarop je trompet speelt.

mijns inziens wel, want detrompet versterkt je geluid, en als je op je mondstuk al niet een noot goed in de kern kan buzzen, lukt dat door je trompet ook niet.

Wie ben ik om een grote speler als Frits Damrow in twijfel te trekken, maar andere zeer goede spelers zoals b.v. Allen Vizzutti, Charlie Davis, Pat Harbison enz. verklaren het tegenovergestelde. Bij het trompetspelen worden de lippen in trilling gebracht door de weerstand die men ondervindt van de in de trompet al aanwezige lucht. Eigenlijk zijn de Caruso oefeningen daar ook op gebaseerd, lucht blazen totdat er een toon ontstaat. Ikzelf buzz ook niet als ik trompetspeel. Ik houd me lippen lichtjes in de "M" stand en blaas er lucht doorheen. Maar er zullen verschillende manieren zijn.

De helft van de mensen die je noemt zijn nauwelijks tot niet klassiek trompettist te noemen, dus tja dan zit je inderdaad in een andere richting als ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 16:00 

Vizzutti kan ook klassieke dingen spelen evenals Charlie Davis. Ik denk dat dat er niets mee te maken heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 16:02 
Moderator

Karel schreef:
Vizzutti kan ook klassieke dingen spelen evenals Charlie Davis. Ik denk dat dat er niets mee te maken heeft.
ok prima.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 16:18 

Jammer, ik dacht dat dit een forum was om over trompetspelen te discussiëren. Ach ja, whatever je hebt misschien gelijk, ik ga lekker spelen op die toeter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 16:36 

Ik heb er een heel verhaal over geschreven die in februari in de Sonic zal komen maar alvast een voorproefje :

Je hebt free buzzen, mondstuk buzzen en een oefeing die Bill Adam vooral aan zijn leerlingen gaf, op de leadpipe blazen (met mondstuk).

Bij het free buzzen vibreren de lippen zo dat ze een geluid maken. Je spant daar je embouchure meer voor aan dan dat je op je trompet zou doen. Met trompet maken de lippen geen geluid. De embouchure is dan ook minder aangespannen.

Je hoeft niet te kunnen buzzen om trompet te kunnen spelen. Bill Adam vermijdt het zelfs het liefst. Het is dan ook maar een oefening zoals zo vele oefeningen om de embouchure te trainen. Ik verbeter me liever met trompet. Dat is veel leuker dan het free buzzen of mondstuk buzzen.

Lees anders de Sonic, daar staat het wat duidelijker in opgeschreven tzt.... :P

Een kleine opmerking richting Marnix, je moet niet steeds een onderscheidt maken tussen zogenaamde klassieke en lichte muziek trompettisten. Er is geen echt verschil. Het enige verschil is dat de embouchure zich iets anders vormt omdat er iets anders van gevraagd wordt. Maar de basis is hetzelfde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2005 17:49 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Ik heb er een heel verhaal over geschreven die in februari in de Sonic zal komen maar alvast een voorproefje :

Je hebt free buzzen, mondstuk buzzen en een oefeing die Bill Adam vooral aan zijn leerlingen gaf, op de leadpipe blazen (met mondstuk).

Bij het free buzzen vibreren de lippen zo dat ze een geluid maken. Je spant daar je embouchure meer voor aan dan dat je op je trompet zou doen. Met trompet maken de lippen geen geluid. De embouchure is dan ook minder aangespannen.

Je hoeft niet te kunnen buzzen om trompet te kunnen spelen. Bill Adam vermijdt het zelfs het liefst. Het is dan ook maar een oefening zoals zo vele oefeningen om de embouchure te trainen. Ik verbeter me liever met trompet. Dat is veel leuker dan het free buzzen of mondstuk buzzen.

Lees anders de Sonic, daar staat het wat duidelijker in opgeschreven tzt.... :P

Een kleine opmerking richting Marnix, je moet niet steeds een onderscheidt maken tussen zogenaamde klassieke en lichte muziek trompettisten. Er is geen echt verschil. Het enige verschil is dat de embouchure zich iets anders vormt omdat er iets anders van gevraagd wordt. Maar de basis is hetzelfde.

naja er zijn wezenlijke verschillen m.i.: bijvoorbeeld dat buzzen op het mondstuk alleen, minder bij jazz trompettisten voorkomt dan bij klassieke. Nogmaals dat is algemeen gesteld.

@Karel: we waren het niet eens, en ik had het idee dat we uitgekletst waren, maar schijnbaar wilde jij je zegje nog doen, dus ik zal je niet tegenhouden: verlicht me. :idea:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur