trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Componeren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 16:41 

Ik heb dat allemaal ook gehad voor mijn hoofdvak Arrangeren op het conservatorium. Afgezien dat ik vind dat je zoveel mogelijk mot leren, incl. alle regeltjes, leer je niet componeren door een cursus. Componeren moet in je zitten, maar zoals gezegd kun je natuurlijk wel de kennis wel verrijken. Als als je geen ideeën of melodieën in je hoofd hebt dan wordt componeren erg moeilijk. Arrangeren of harmoniseren is dan wat eenvoudiger en gewoon wel te leren uit een boek.

Veel uitproberen en simpel beginnen met de 3 hoofdakkoorden C, F en G. Begin met simpele melodieën net zoals je met simpele stukjes trompet bent leren gaan spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 16:47 

Componeren is het transcriberen van je eigen gedachten. Probeer dus eerst maar eens een opname zo volledig mogelijk van de plaat te schrijven. Zolang je dat niet volledig onder de knie hebt kun je componeren wel helemaal op je buik schrijven.

Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat de totstandkoming van een kunstwerk vergelijkbaar is met een zwangerschap en geboorte. Langdurig, inspannend en pijnlijk dus. Ik kan dat uit mijn eigen ervaring niet beamen, omdat ik nog niemand heb gebaard, en gezien mijn geslacht zie ik dat in de nabije toekomst ook niet gebeuren.

Ik weet wel uit ervaring dat goed(!) transcriberen tijdrovend en intensief is, wat componeren dus nog tijdrovender en intensiever maakt. Ik loop al jaren met complete composities in mijn hoofd, en ben nu langzaam begonnen met ze te transcriberen, na heel veel geoefend te hebben met het transscriberen en arrangeren van bestaande muziek. Dit is volgens mij de enige manier om het componeren onder de knie te krijgen.

Daarentegen: Laat je door dit verhaal niet ontmoedigen, en veel succes!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 17:11 

Ik had al een hele hoop gecomponeerd voordat ik begon te transcriberen. Transcriberen is erg leerzaam maar is gewoon een handwerk wat je leert, net zoals harmoniseren.

Componeren is een creatief proces, maar hoe meer vocabulair je hebt, hoe creatiever je kunt zijn. Je componeert ook zonder iets op te schrijven, een improvisatie is in wezen hetzelfde als een compositie. Het is natuurlijk niet nodig om het op te schrijven, ik geloof niet dat Stevie Wonder zijn muziek heeft opgeschreven... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 17:46 

opgeschreven misschien wel al zij het onjuist maar gelezen absoluut niet :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 18:27 

erikveldkamp schreef:
Ik had al een hele hoop gecomponeerd voordat ik begon te transcriberen. Transcriberen is erg leerzaam maar is gewoon een handwerk wat je leert, net zoals harmoniseren.

Componeren is een creatief proces, maar hoe meer vocabulair je hebt, hoe creatiever je kunt zijn. Je componeert ook zonder iets op te schrijven, een improvisatie is in wezen hetzelfde als een compositie. Het is natuurlijk niet nodig om het op te schrijven, ik geloof niet dat Stevie Wonder zijn muziek heeft opgeschreven... :lol:

Ik geloof dat we met componeren iets anders bedoelen. Een deuntje schrijven is in de stricte zin van het woord al componeren (schrijven bedoel ik hier iets breder dan met een pen op papier krassen). Ik bedoel met componeren echter vooral het klassieke compositieproces.

Als je niet kunt opschrijven wat je met je oren hoort, kun je ook niet opschrijven wat je in je hoofd hoort. Er zijn mensen die gooien op goed geluk wat noten op papier, en spelen dat dan, en waarempel, het klinkt ook nog. Dit kan ik geen componeren noemen. Stevie Wonder componeerde erg pianistisch. Zijn accoordvolgordes zijn steevast (relatief) gemakkelijk te grijpen op een piano. Ik vind dat het compositieproces meer behelst dan alleen een melodietje schrijven met wat accoorden, maar nogmaals, dat komt omdat ik zelf vrijwel alleen "klassiek" (of "zwaar") componeer. En dan is voldoende vaardigheid in het transcriberen een vereiste.

Ik ben zelf begonnen met componeren voor trompetkwartet en kleine koperensembles, om zo langzaam mijn vaardigheden uit te breiden via blaasorkest tot symfonieorkest. Ik heb overigens de eindstreep of zelfs iets daar in de buurt nog lang niet bereikt. Erik zal dit waarschijnlijk meer zien als een kwestie van arrangeren of instrumenteren, maar ik vind dat deze vaardigheden een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van het creatieve compositieproces.

Maar nogmaals, dit is meer een definitieverschil dan een meningsverschil.

www.aachen-bigband.de

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 sep 2005 19:22 

Tja, je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt maar als de compositie (melodie op een harmonie) niet sterk is kun je het bewerken (arrangeren, harmoniseren) voor elke bezetting. maar het blijft een waardeloos stuk. Veel Stravinsky composities zijn ook geënt op mooie russische volksliedjes, maar dan perfect bewerkt.

Daarnaast vindt ik menig Stevie Wonder compostie beter dan vele gerespecteerde klassieke of jazz composities. Klassieke werken lijken nog wel eens op een bos, waarin de bomen niet meer zichtbaar zijn. Het begint nergens en gaat nergens naar toe, dan moet een bijpassend verhaal de muziek voor de luisteraar verhelderd werken. Dit zelfde geldt ook voor big band muziek trouwens.

Een compositie is in mijn optiek sterk als het ook overeind blijft als een melodie + begeleiding. De melodie moet blijven hangen. Daarom heb ik ook weinig op met melodieloze muziek zoals bij abstracte hedendaagse componisten.

Maar om weer op de orginele vraag terug te komen, begin simpel melodiën te bedenken op een simpele harmonie. Schrijf dat op voor een kleine bezetting en ga dat uitvoeren. verander wat er fout is of beter kan en ontwikkel je zo langzaam verder. Je oren open zetten is daarbij het belangrijkste, maar dat heb je al gauw bij het muciseren.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 06:09 
Moderator

neem een boekje over harmonie, en je eigen melodie, en je kunt van start gaan. Heus het is niet moeilijker.

Dit is uiteraard een zeer verregaande vereenvoudiging, maar zo ben ik ook begonnen ( mijn eerste trompettrio schijnt in gebruik te zijn bij een muziekschool ). En binnenkort hoop ik mijn eerste trompet 4tet met een paar collegae uit te voeren. :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 sep 2005 10:44 

erikveldkamp schreef:
Tja, je kunt het zo ingewikkeld maken als je zelf wilt maar als de compositie (melodie op een harmonie) niet sterk is kun je het bewerken (arrangeren, harmoniseren) voor elke bezetting. maar het blijft een waardeloos stuk. Veel Stravinsky composities zijn ook geënt op mooie russische volksliedjes, maar dan perfect bewerkt.

Een compositie is in mijn optiek sterk als het ook overeind blijft als een melodie + begeleiding. De melodie moet blijven hangen. Daarom heb ik ook weinig op met melodieloze muziek zoals bij abstracte hedendaagse componisten.

:wink:

Tja ik zie een compositie niet als een melodie met accoorden, maar als een groot geheel, zoals gezegd, een verschil van mening. Ik luister in mijn spaarzame vrije tijd ook vooral muziek waar niet direct akkoorden, en al zeker geen melodie in te ontdekken valt.

Verder ben ik het met je eens wat Stevie Wonder en de open oren betreft. :wink:

www.aachen-bigband.de

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur