erikveldkamp schreef:
Ik had al een hele hoop gecomponeerd voordat ik begon te transcriberen. Transcriberen is erg leerzaam maar is gewoon een handwerk wat je leert, net zoals harmoniseren.
Componeren is een creatief proces, maar hoe meer vocabulair je hebt, hoe creatiever je kunt zijn. Je componeert ook zonder iets op te schrijven, een improvisatie is in wezen hetzelfde als een compositie. Het is natuurlijk niet nodig om het op te schrijven, ik geloof niet dat Stevie Wonder zijn muziek heeft opgeschreven...

Ik geloof dat we met componeren iets anders bedoelen. Een deuntje schrijven is in de stricte zin van het woord al componeren (schrijven bedoel ik hier iets breder dan met een pen op papier krassen). Ik bedoel met componeren echter vooral het klassieke compositieproces.
Als je niet kunt opschrijven wat je met je oren hoort, kun je ook niet opschrijven wat je in je hoofd hoort. Er zijn mensen die gooien op goed geluk wat noten op papier, en spelen dat dan, en waarempel, het klinkt ook nog. Dit kan ik geen componeren noemen. Stevie Wonder componeerde erg pianistisch. Zijn accoordvolgordes zijn steevast (relatief) gemakkelijk te grijpen op een piano. Ik vind dat het compositieproces meer behelst dan alleen een melodietje schrijven met wat accoorden, maar nogmaals, dat komt omdat ik zelf vrijwel alleen "klassiek" (of "zwaar") componeer. En dan is voldoende vaardigheid in het transcriberen een vereiste.
Ik ben zelf begonnen met componeren voor trompetkwartet en kleine koperensembles, om zo langzaam mijn vaardigheden uit te breiden via blaasorkest tot symfonieorkest. Ik heb overigens de eindstreep of zelfs iets daar in de buurt nog lang niet bereikt. Erik zal dit waarschijnlijk meer zien als een kwestie van arrangeren of instrumenteren, maar ik vind dat deze vaardigheden een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van het creatieve compositieproces.
Maar nogmaals, dit is meer een definitieverschil dan een meningsverschil.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL