trompet.nl > forum > Toon onderwerp - plaats trompetten in harm.orkest
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 02:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: plaats trompetten in harm.orkest
BerichtGeplaatst: 29 dec 2005 19:03 
Moderator

Bij ons in het (harmonie-) orkest zitten wij (trompettisten) in het midden achter
de klarinetten. Eerste trompet en eerste trombone naast elkaar en dan naar twee kanten uitwaaieren.
Dat is sinds een aantal jaren zo, vroeger zaten wij op de derde rij "aan de buitenkant".
Deze opstelling (in het midden) wordt steeds gebruikelijker zo ervaar ik bij het bezoeken van andere orkesten. Ik kan me er wel in vinden. Onlangs speelde ik echter bij een volkskerstzang met het orkest en zaten we in de "ouderwetse" opstelling. Ik moet zeggen dat dat toch wel lekker blazen is aan de buitenkant zo de zaal in spelen met cantus firmus etc. Het lijkt wel of je ook meer controle hebt over je eigen geluid doordat je het op de een of andere manier beter hoort. (kan ook aan de nagalm van de kerk liggen). Maar goed het verenigingsbelang gaat natuurlijk ver boven wat een individuele speler het liefst wil, ik heb er vrede mee. Naar wat ik zie wordt bij de fanfare ook steeds meer voor deze opstelling gekozen. Bij een brassband ligt dat natuurlijk heel anders. Ik heb een aantal keren gezien dat er voor een alternatieve opstelling werd gekozen maar dat men na een aantal maanden toch weer voor de traditionele opstelling koos.
Toch benieuwd wat jullie er over het algemeen van vinden (als je hafabra speelt)
Vind je het eigenlijk ook lekkerder spelen aan de buitenkant of prefereer je ook de opstelling in het midden. (overigens onze trombonist is enorm maatvast terwijl ik tot de ietwat jachtigere trompettisten behoor, dus wat dat betreft zit het wel snor, geeft houvast :wink: ) Nou, ik ben benieuwd

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 00:13 

Wij zitten met zijn elven (!) op de achterste rij, rechts naast de trombones van ons uit gezien, en achter de hoorns en 3e klarinetten. Ik heb nooit aan de zijkant gezeten maar mij lijkt dat je toch meer contact hebt als je in het midden zit, vooral met de rest van het koper...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 09:43 
Moderator

nyggie schreef:
Wij zitten met zijn elven (!) op de achterste rij, rechts naast de trombones van ons uit gezien, en achter de hoorns en 3e klarinetten. Ik heb nooit aan de zijkant gezeten maar mij lijkt dat je toch meer contact hebt als je in het midden zit, vooral met de rest van het koper...
Met z'n elven! hoe groot is jullie orkest wel niet?
Wij zitten met z'n drietjes :( op trompet! In een orkest als bij jullie met zo'n grote bezetting
heb je ongetwijfeld op die plaats het beste kontakt met de andere blazers.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 12:10 

wij zitten met z;n 7 enen, achter t orkest naast de trombones enzo....
Vin t Prima, de mensen die voor ons zitten zitten nu al te zeuren dat ze doof worden (terwijl we helemaal niet zo hard spelen) maja...

t lijkt mij persoonlijk helemaal nix om midden in t orkestr te zitten.... :S al dat gerommel om je heen enzo.... en qua geluid, is t ook Enorm wennen denk ik....

maja, soms, om nou pal voor t slagwerk te zitten met al hun toeters en bellen... sjah... :roll:

"Jazz: The Sound of surprise!"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 13:00 

Ik speel in een fanfare orkest en de trompetten zitten daar van voren gezien links op de laatste rij, daarnaast de bartions, en de baritonsax, en tenorsaxen en op de achterste rij achter de baritons de trombones en bassen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 14:53 

ik speel bij 2 orkesten en bij de ene zit ik aan de zijkant en bij de andere in het midden.
ik moet zeggen dat ik lekkerder speel als ik aan de zijkant zit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2005 15:17 

Bij de orkesten van Danny Oosterman zitten ook altijd de trompetten in het midden. Ik zit dan náást de 3e/4e trompetten als bastrombonist zijnde. Bij de echt grote concerten en dan meestal met grotere bezetting wil het nog vaak voorkomen dat de trombones half achter de trompetten schuiven. Dit was ook bijvoorbeeld zo bij het WMC met Aarlanderveen. Scherp koper dus zoveel mogenlijk in het midden.

Maar in princiepe is de achterste rij van links naar rechts: Trombones - trompetten- bastuba's. Met de 1e trombonist helemaal op het hoekje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2005 12:57 

diederik schreef:
Met z'n elven! hoe groot is jullie orkest wel niet?
Wij zitten met z'n drietjes :( op trompet!

Ik zou zó met je willen ruilen. Met 3 trompetten is het veel fijner spelen dan met veel. Je kunt dan dynamisch veel meer doen, en je hebt een beter samenspel. In onze fanfare zijn we ook met 9, en om de balans goed te krijgen spelen we meestal 1 estrompet, 1 1e trompet, 1 of 2 2e trompetten, en de andere 5 of 6 3e trompet. En dan nog is de eerste soms te hard. Liever met 3 degelijke spelers, dat is nog altijd het fijnste.

De beste plaats is volgens mij in het midden, anders speel je naar de zijkant, en dan hoort het publiek rechtsvoor je keihard, en linksachter vrijwel niet.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur