Bij ons in het (harmonie-) orkest zitten wij (trompettisten) in het midden achter
de klarinetten. Eerste trompet en eerste trombone naast elkaar en dan naar twee kanten uitwaaieren.
Dat is sinds een aantal jaren zo, vroeger zaten wij op de derde rij "aan de buitenkant".
Deze opstelling (in het midden) wordt steeds gebruikelijker zo ervaar ik bij het bezoeken van andere orkesten. Ik kan me er wel in vinden. Onlangs speelde ik echter bij een volkskerstzang met het orkest en zaten we in de "ouderwetse" opstelling. Ik moet zeggen dat dat toch wel lekker blazen is aan de buitenkant zo de zaal in spelen met cantus firmus etc. Het lijkt wel of je ook meer controle hebt over je eigen geluid doordat je het op de een of andere manier beter hoort. (kan ook aan de nagalm van de kerk liggen). Maar goed het verenigingsbelang gaat natuurlijk ver boven wat een individuele speler het liefst wil, ik heb er vrede mee. Naar wat ik zie wordt bij de fanfare ook steeds meer voor deze opstelling gekozen. Bij een brassband ligt dat natuurlijk heel anders. Ik heb een aantal keren gezien dat er voor een alternatieve opstelling werd gekozen maar dat men na een aantal maanden toch weer voor de traditionele opstelling koos.
Toch benieuwd wat jullie er over het algemeen van vinden (als je hafabra speelt)
Vind je het eigenlijk ook lekkerder spelen aan de buitenkant of prefereer je ook de opstelling in het midden. (overigens onze trombonist is enorm maatvast terwijl ik tot de ietwat jachtigere trompettisten behoor, dus wat dat betreft zit het wel snor, geeft houvast

) Nou, ik ben benieuwd