trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beginners trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 17:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: beginners trompet?
BerichtGeplaatst: 06 jul 2012 10:46 

Tja, budget.
Als dat een heel groot probleem is is het misschien handiger om je kind aan te melden bij een muziekvereniging om zo een instrument te bemachtigen of evt bij een muziekschool die ook vaak iets kunnen regelen op verhuurgebied.
Ook was er een (enthousiaste) leraar, die zou ook om advies gevraagd kunnen worden (hoewel die niet altijd geheel neutraal hoeven te zijn).
Verder geloof ik niet zo in die goedkope troep. Mijn ondervinding op het gebied van muziekinstrumenten (piano's, keyboards, gitaren, basgitaren, trompetten, bugels, cornetten, trombones) heeft mij geleerd dat goedkope instrumenten een idem tegenwaarde geven. Er is altijd wat mee mis. Een trombonist bij de omroep bekende mij eens dat hij zijn 1e trombone (vd vereniging), een Huttle, uit pure frustatie dwars door de kamer had gegooid. Bij de vereniging heeft hij toen maar een fietsongeluk verzonnen.
Verder reis ik nogal veel in Azie en daar heb ik geleerd alle chinese produkten te mijden. In beginsel worden die alleen geproduceerd voor de verkoop, voor het hebben. Praktisch nut hebben ze zelden.
Terug naar het budget. Trompetten zijn relatief spotgoedkoop (Ok, Monette, Super Recording, Committeees...), het is een ramp als je kind fagot wil spelen e.d. De gedachtengang van Jaws gaat over budget maar die volgen kan relatief meer geld kosten dan de redenering van Marnix die meer uitgaat vd investeringsgedachte. De stelling van Marnix is overduidelijk dat de ouders dan uiteindelijk (!) goedkoper uit zullen zijn met als bonus dat het kind een beter instrument tot zijn beschikking heeft.

Laatst bijgewerkt door delano op 06 jul 2012 12:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2012 11:33 

Ben het niet met je eens dat alle goedkope nieuwkoop gelijk troep is, er zijn wel degelijk goede instrumenten te koop voor weinig geld, kijk naar Main, Jupiter tegenwoordig..
Voor een kind dat waarschijnlijk nog niet eens een toonladder kan spelen ligt de frustratie eerder aan hemzelf dan aan de toeter, als reactie op je trombonistenverhaal.
Daarbij blijft het voor een leek, de ouders in dit geval, ontzettend riskant en verwarrend om een trompet van marktplaats te halen. Daar staat meer écht chinese meuk op voor dat geld dan de paar schaarse trompetten die een echte kenner eventueel zou aanbevelen, en dan nog is daar geen garantie op.

De stelling dat trompetten relatief spot goedkoop zijn heeft natuurlijk niets met dit onderwerp te maken, dat is appels met peren vergelijken binnen de fruitsoorten.

Deze mensen willen een bepaald bedrag spenderen aan een trompet, ze hebben weinig tot geen verstand van die dingen. Kun je ze vervolgens marktplaatslinkjes voorschotelen, maar heeft iemand van de kenners hier die trompetten ook real-life bekeken?

2e hands kan prima zijn, maar neem dan iemand mee die er ook werkelijk écht verstand van heeft. Heb je zo iemand niet, ga naar een gerenomeerde winkel, laat je inlichten, vraag naar de garantie, en eventueel huur je het instrument een tijdje met optie om hem te kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2012 12:06 

Vandaar dus mijn advies voor een goede tweedehandse en het meenemen van iemand met verstand bij de koop ervan. Aan een geteste tweedehandse trompet van een goed merk en model die veel gevraagd is, kan je je geen buil vallen. Bovendien ben je dan ook verzekerd van de kwaliteit. Daar bedoel ik niet mee dat het een pro instrument hoeft te zijn.

Je kan ook de afspraak maken dat je hem definitief koopt als de leraar er ook mee akkoord gaat. Er zijn best verkopers die dat zouden doen, tenminste als je zeker van je zaak bent.

Er zijn trouwens enkele leraren die connecties hebben met (een) bepaalde muziekwinkel(s) waar ze hun klant naar toe sturen. In ruil daarvoor wordt ze wat toegeschoven, waar de klant uiteraard uiteindelijk voor opdraait.

Take your time, is mijn advies.

edit:

Ik pleit bij deze nogmaals voor een sticky met ervaringen over goedkope nieuwe instrumenten die het een jaar of 4 uithouden. Ik denk dat het daarbij meer gaat om een goede kwaliteit (ik bedoel dat de ventielen niet snel verslijten) dan dat het er leuk uitziet. uiteraard moet ook het geluid goed zijn (goed stemmen) maar dat lijkt me logisch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jul 2012 12:45 

Geer, sorry maar ik kan je niet volgen.
Ooit heb ik eens zitten turven bij marktplaats, speurders e.d. en toen kwam ik binnen no time op een stuk of 30 fantasiemerken, van Staunbach tot V2 tot Cantibele en weet ik al niet. Misschien dat daar ook goede tussen zitten maar als ik geen verstand van trompetten heb, hoe kom ik daar dan achter?
In ieder geval lijkt het me niet gemakkelijker uit te vinden dan een 2ehandsje op marktplaats.
Verder, budget is een relatief begrip. Het kan best zijn dat de betreffende ouders geen echt budget hebben maar het kan ook zijn dat ze geen idee hebben wat zo'n ding kost of zou moeten kosten, hun budget is dan alleen via een soort rare common sense tot stand gekomen. Ook begrijp ik niet waarom het feit dat trompetten goedkoop zijn niet relevant is i.v.m. budget. (zie boven).
Verder vergelijk ik binnen de fruitsoorten appels en peren vrij regelmatig, meestal worden het appels, is ook beter voor het budget.
Over de trombonist: hij gooide hem door de kamer omdat het een groot talent was en dat ding niet wilde schuiven. Ik weet hoe het voelde want ik had ook zo'n rot-Huttle, onspeelbaar kreng.
Het enige wat hout snijdt is iemand meenemen die er verstand van heeft. En dan valt deze hele discussie terug naar het dilemma van goedkoop kopen met waarschijnlijk veel verlies en een hooguit matig instrument of iets meer investeren voor een toeter die beter is en (DAARDOOR!) zijn waarde behoudt. Want als er iemand bij is die er verstand van heeft zal hij denk ik meestal voor de 2e optie kiezen en die ook kunnen waarmaken.
Ikzelf zou het eerder aandurven de op marktplaats staande Conn 22B uit 1946 ONGEZIEN te kopen voor de vraagprijs van 300 euro dan een nieuwe Boy Renson.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jul 2012 20:51 

Hier hebben we zo'n voorbeeld voor jaren plezier en weinig risico.

marktplaats link YAMAHA

Ik heb zelf ook diverse Chinese of wat dan ook uitgeprobeerd.
Er zijn er zoveel van dat het moeilijk wordt het kaf van het koren te scheiden.
En dan blijft over dat trompetten van hetzelfde merk ook onderling nog weer veel verschillen
Main is een huismerk van Music all in ( nederland ) net als b.v. C1000 supermarkt, de diverse produkten met dezelfde naam worden geselecteerd door C1000 maar komen uit verschilldende fabrieken.
Zo zullen waarschijnlijk de trompetten van Main uit een andere fabriek komen dan b.v. de bugels van Main. De kwaliteit van de Main instrumenten kun je dus niet over 1 kam scheren.
Ook zijn er best Chinese instrumentbouwers die al meer dan 50 jaar bezig zijn en dus ervaring hebben maar ook door ontwikkeld hebben.
De bekende merken laten ook hun goedkopere instrumenten daar bouwen zoals Yamaha en Bach b.v. zeg het maar :?:
Maar er zijn er blijkbaar genoeg op dit forum die geen toon uit een goedkope Chinese trompet kunnen krijgen, door oefenen zou ik zeggen :)

We gaan een beetje voorbij aan de vraagsteller die dit topic begon.
We verzanden (en ik doe er zelf ook aan mee) in een discussie die wel al vaker hebben gehad hier.
Iedereen geeft zijn mening over de goedkopere trompetten op zich niks mis mee maar ik vraag me af of de moeder die hier een vraag stelt daarmee geholpen is als er prijzen van 800 euro worden genoemd.
Een goede tip van Delano om lid te worden van een vereniging om zo een trompet in bruikleen te krijgen.
Een andere optie waar veel gebruik van wordt gemaakt is huurkoop.
Je huurt een trompet en kijkt na een jaar of je door gaat en de trompet koopt in aftrek van het inmiddels betaalde huurvergoeding.
Ga je niet verder heb je alleen huur betaalt.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Laatst bijgewerkt door trumpetvos op 08 jul 2012 13:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jul 2012 12:59 

Om de vraagsteller wèl te helpen:

Huur je dan liever een trompet voor 150 euro per jaar, of koop je de Olds ambassador uit 1978 op de marktplaats voor 200 euro?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jul 2012 13:54 

Die Olds uit 1978 heeft ook de leeftijd dat er van alles mis mee kan zijn, dan ga ik toch liever voor de Yamaha die ik in mijn vorig antwoord gaf.
Zo goed als nieuw haast niet gebruikt en bieden vanaf 200 euro.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 jul 2012 14:35 

Lijkt idd een goede Yammie.
Over het algemeen kan een Olds de jaren wel aan, maar je zit met bovengenoemde Ambassador met het probleem dat hij uit wat als de minste jaren van Olds bekend staat komt en dan gaat het ook nog om het budgetmodel dat het meest te lijden had onder de bezuinigingswoede bij Olds toendertijd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur