De technische ontwikkeling van de trompet is nog steeds in volle gang. De trompet is ook een relatief "jong" instrument. Neem bijvoorbeeld de viool: bouwers doen heden ten dage erg hun best om de kwaliteit van die echt super goede oude violen te benaderen (Stradivarius, Guarneri, etc.). De grote doorontwikkeling van zo'n instrument heeft al eeuwen geleden plaatsgevonden.
Dat doorontwikkelings stadium is nu voor de trompet aan de orde. Sinds z'n ontstaan in de hoedanigheid zoals we 'm nu kennen (zo'n 80 jaar geleden?) wordt er steeds wat aan bijgeschaafd. Daarom is het op de markt brengen van een veel betere trompet nu veel lastiger (als dat nog kan) dan, pak 'm beet, veertig jaar terug. De verbeteringen zitten 'm nu veel meer in steeds kleiner wordende details.
Hoe hoger je niveau van musiceren en instrumentbeheersing, des te hoger je wensen/eisen aan het instrument. Als iets speeltechnisch makkelijker kan worden gemaakt door een verbetering van je instrument is dat altijd welkom, toch (ongeacht niveau van de bespeler)?
Op dit moment kunnen een aantal professionele mensen, waaronder Erik en ikzelf, zich zeer goed vinden in de instrumenten van Hub. Dat wil niet zeggen dat dit instrument waar we nu op spelen niet kan worden verbeterd. Zoals Hub zelf ook zegt: het kan altijd beter! Tot die tijd weer daar is blijf je lekker spelen op wat je hebt.
Het wil ook niet zeggen dat de rest persé slechter of minder is. Zoals we al geruime tijd geleden hebben kunnen concluderen: er worden zo goed als geen "slechte"bes trompetten meer gemaakt. Zeker niet door de bekende merken.
Wat ook gebeurd is, dat je je instrument continu laat aanpassen. Dat heb ik in het begin ook gedaan met mijn C trompet. Uiteindelijk heb ik de laatste keer een instrument gevonden wat me zo goed bevalt dat ik voorlopig daar lekker op blijf spelen en niks aan laat veranderen.
Als dit geen informatieve post is, zonder mensen te hebben beledigd, weet ik het niet meer hoor
Jeroen.