trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De nieuwe Hub van Laar B1
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 07:39 

Sommige mensen zijn gewoon altijd op zoek naar de ideale trompet...die bestaat natuurlijk niet...
Als je tegen een nieuwe toeter aanloopt die op veel vlakken weer net even beter is dan die je hebt en weet zeker dat het je verdere spel ten goede komt...ja, dan koop je die...
Persoonlijk ben ik ook niet zo gek op veel wisselen van instrument, maar dat is voor iedereen weer anders....ik heb er ook gewoonweg de centen niet voor... :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 10:43 

De technische ontwikkeling van de trompet is nog steeds in volle gang. De trompet is ook een relatief "jong" instrument. Neem bijvoorbeeld de viool: bouwers doen heden ten dage erg hun best om de kwaliteit van die echt super goede oude violen te benaderen (Stradivarius, Guarneri, etc.). De grote doorontwikkeling van zo'n instrument heeft al eeuwen geleden plaatsgevonden.
Dat doorontwikkelings stadium is nu voor de trompet aan de orde. Sinds z'n ontstaan in de hoedanigheid zoals we 'm nu kennen (zo'n 80 jaar geleden?) wordt er steeds wat aan bijgeschaafd. Daarom is het op de markt brengen van een veel betere trompet nu veel lastiger (als dat nog kan) dan, pak 'm beet, veertig jaar terug. De verbeteringen zitten 'm nu veel meer in steeds kleiner wordende details.
Hoe hoger je niveau van musiceren en instrumentbeheersing, des te hoger je wensen/eisen aan het instrument. Als iets speeltechnisch makkelijker kan worden gemaakt door een verbetering van je instrument is dat altijd welkom, toch (ongeacht niveau van de bespeler)?
Op dit moment kunnen een aantal professionele mensen, waaronder Erik en ikzelf, zich zeer goed vinden in de instrumenten van Hub. Dat wil niet zeggen dat dit instrument waar we nu op spelen niet kan worden verbeterd. Zoals Hub zelf ook zegt: het kan altijd beter! Tot die tijd weer daar is blijf je lekker spelen op wat je hebt.
Het wil ook niet zeggen dat de rest persé slechter of minder is. Zoals we al geruime tijd geleden hebben kunnen concluderen: er worden zo goed als geen "slechte"bes trompetten meer gemaakt. Zeker niet door de bekende merken.
Wat ook gebeurd is, dat je je instrument continu laat aanpassen. Dat heb ik in het begin ook gedaan met mijn C trompet. Uiteindelijk heb ik de laatste keer een instrument gevonden wat me zo goed bevalt dat ik voorlopig daar lekker op blijf spelen en niks aan laat veranderen.
Als dit geen informatieve post is, zonder mensen te hebben beledigd, weet ik het niet meer hoor :roll:

Jeroen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 10:53 

Mijn complimenten Jeroen :wink:
De instelling "het kan altijd beter" is natuurlijk alleen maar goed, aangezien Hub dan (in principe) nooit tevreden is en altijd zoekt naar verbeteringen, die alleen maar positief uitpakken voor ons trompettisten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 11:04 

Callichioadict schreef:
Op het gevaar af dat ik een van de iconen van dit forum voor het hoofd stoot stel ik de vraag toch:

Erik ik heb je nu over zoveel trompetten en verschillende merken horen zeggen dat ze het einde waren ( kom redelijk vaak op je mooie site!) en nu weer over deze dat ik me afvraag wanneer je deze weer verkoopt voor een "betere"?

De monette die je had was ook al zo goed en die is ook al uit je arsenaal verdwenen als ik het goed heb begrepen.

Goeie vraag en behoort een duidelijk antwoord.

Zoals je misschien opgevallen is als je af en toe op mijn site kijkt, staat mijn vergulde Bach Mt.Vernon er nog steeds op. Ik vind die ook nog steeds 1 van de beste trompetten die ik ooit gehad heb en zal die dus nooit verkopen. Hij ziet er ook fantastisch uit ook als je bedenkt dat ie uit 1964 komt. De krokodillen leren koffer is ook nog als nieuw. Al met al een fantastische toeter.

Alle andere toeters die ik de laaste tijd gekocht en verkocht heb waren ook erg goed alleen hadden ze allemaal iets waar ik niet op zoek naar was. De Bach uit 1936 bijv. speelde me iets te licht, maar sprak daardoor erg makkelijk aan, de Monette was iets te zwaar (en drukte erg op de begroting), maar ik zou zo een nieuwe lichtere Monette kopen als ik $10.000 voor een toeter wil uitgeven. Maar wees gerust ze zijn bijna allemaal bij professionals terecht gekomen. De 3e trompettist van het Metropole orkest (Jan Hollander) speelt nu bijv. op mijn laaste gelakte Bach Mt.Vernon.

Nu de nieuwe Hub van Laar. Alles wat ik zo'n beetje miste in de laaste aankopen heeft de nieuwe trompet van Hub. Omdat ik Hub geholpen heb met het zoeken naar de ideale combinatie voor mijn vakgebied (er lagen zo'n 10 trompetten met ook weer verschillende ventielblokken, stembuizen, mondstuk adapters etc. op tafel) kan ik dus niet anders dan enthousiast zijn want het was mijn voorkeur, niets is aan het toeval overgelaten. Ruud Breuls werkt trouwens ook met Hub samen.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dit een geschikt instrument voor hem/haar zal vinden. Je blijft altijd de smaakkwestie houden, maar het feit dat de jongens van het Metropole orkest ook erg enthousiast waren, (Jan Oosthof wou er meteen een hebben...) zegt wel iets over de kwaliteit. Daarbij komt nog dat Hub meer dan redelijke prijzen hanteert zoals ik al vermelde.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 12:58 

veldkampbrass schreef:
Pin me er niet op vast om dat Hub dat nog niet helemaal wist maar zijn andere trompetten zitten rond de 1800,- geloof ik. Daar zal deze ook wel in de buurt zitten afhankelijk van de afwerking natuurlijk (lak of zilver). Als je dat vergelijkt met andere merken is het een meer dan redeijke prijs.

Mijn SLAX van Straub kostte ook ruim 2500, dus.. de prijs val ik niet van achterover.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 13:48 

Mijn Strad. was 2100 euro, dus hij is nog goedkoper en zo te horen ook nog beter :( :P

Maar hoe zit dat nou bij Hub?
Stel, je koopt en trompet en vindt na een poosje dat het niet helemaal goed is, stel dat er een extra brace bij moet, ik noem maar wat.
Soldeert hij er die dan gratis (als service) bij op, of moet je voor elke verbetering weer een aantal euro's neertellen?
Want als dat zo is, kun je wel blijven verbeteren, en ben je uiteindelijk toch nog duurder uit...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 14:11 

vraagje erik: welk type is hetgeen waaraan je hebt meegewerkt en dat je zo goed vindt? ik denk niet dat dit op je site vermeld staat en op de site van hub wordt er niet zo veel info gegeven afgezien van de mooi fotootjes.

groeten,
jazzy

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2004 14:12 

Ja, dat vind ik ook wel een nadeel aan Hub's site, er wordt weinig info gegeven... Alleen een paar vage fotootjes van delen van de toeter en een paar filosofische spreuken...
Ikzelf had liever totaalfoto's gehad en een beetje duidelijkere specificaties... (zie bv. de site van Kanstul)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 133 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur