trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha YTR 9335
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2006 21:21 

Thnx Erik..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 09:45 

Ik probeer nog even wat verder te filosoferen. Wat mij in de benadering van yamaha aanspreekt (wat overigens geen nieuw concept is en ook door bijv. Hub van Laar wordt beleden)), is het leren van muzikanten met een bepaalde opvatting. Deze sterkte is tevens een zwakte, immers er zijn vele goede muzikanten en zeker vele opvattingen. Wat is wijsheid?

Mijn eigen muzikale leven zal te kort zijn om alle vrariabelen, die te maken kunnen hebben met het trompetspel, te doorgronden. Het beheersen daarvan laat ik maar buiten beschouwing. Deze wat fatalistische benadering geeft een postitief aanknopingspunt.
Er zijn vele goede muzikanten, die bijv. middels dit forum, hun ervaringen met anderen willen delen. Chapeau.... Ik probeer mijn zoektocht naar het instrument wat bij mij past in stappen op te splitsen. Het kan gaan over gevoel of techniek of whatever. Ik zie wel. Tijd is geen criterium.

Wat maakt het klinken (resoneren) van een instrument soms zo akelig mooi. Sommige trompettisten kunnen ongeloofelijk mooi hun noten bijna achteloos laten ontsnappen. Wat is de technische instrumentele verklaring hiervoor. M.a.w. wat draagt het type instrument hieraan bij?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 09:59 

Lancelot schreef:
Ik probeer nog even wat verder te filosoferen. Wat mij in de benadering van yamaha aanspreekt (wat overigens geen nieuw concept is en ook door bijv. Hub van Laar wordt beleden)), is het leren van muzikanten met een bepaalde opvatting. Deze sterkte is tevens een zwakte, immers er zijn vele goede muzikanten en zeker vele opvattingen. Wat is wijsheid?

Ik ken geen instrumentenbouwer die puur zijn eigen instinct volgt, dat zou wel heel erg dom zijn. Ze verwerken allemaal de feedback van hun klanten op in hun nieuwe ontwerpen. Het zou wel dom zijn om dat niet te doen, het is dus ook geen zwakte maar wijsheid. Ze filteren natuurlijk wel de muzikanten uit, de meesten moeilijk onder woorden brengen wat ze precies willen horen en voelen of veranderd willen hebben. Alhoewel Bach weinig verbeteringen heeft aangebracht sinds 1965. Alleen de Sterling beker vond ik een goede zet.

Yamaha kiest bepaalde muzikanten uit die een bepaalde markt vertegenwoordigd, Als het nieuwe model deze artiest bevalt, dan is er ook wel een grote markt voor. Dat blijkt ook wel uit het succes van de Bobby Shew trompetten. Maar ook de nieuwe Artist models zijn custom made en vertegenwoordigen een bepaalde markt. Al blijkt nu dat van oorsprong klassieke orkestinstrumenten zoals de 9000 serie ook door jazz musikanten wordt bespeeld (Nicholas Payton speelt nu ook de 9335NYS).

Hub zal goed geluisterd hebben naar de ervaringen van Peter Masseurs, Jan Oosthof, Chuck Findley en Ack van Rooijen om er maar een paar te noemen. Elke keer als ik weer een nieuwe serie van hem speel vind ik ze dan ook weer beter spelen en klinken dan de vorige serie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 10:06 

Het is voor 90% de speler. Ik heb zelf al redelijk wat trompetten gehad van diversen merken. De verschillen zijn klein. Je merkt wel verschil qua speelgemak. De ene trompet spreekt lichter aan dan de ander enz. enz. Hoewel dit van speler tot speler ook weer kan verschillen. De ene speler heeft graag wat meer weerstand dan de ander en ook dat is weer verschillend. Ik speel nu op een Bach Mt. Vernon en die klinkt geweldig. Je moet er alleen weer wat harder op werken. Het is altijd een compromis.
Mike Bogart van Tower of Power heeft altijd op een Connstellation 38B gespeeld. Hij speelt nu op een Yamaha 8310Z. Twee uitersten zou je zeggen. Volgens hem klinkt hij op allebei hetzelfde. Maar zo af en toe eens iets anders uitproberen blijft leuk :wink:

Profiel  

Berichttitel: Huh?
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 11:46 

Citaat:
heeft altijd op een Connstellation 38B gespeeld. Hij speelt nu op een Yamaha 8310Z. Twee uitersten zou je zeggen.

Dat zijn toch allebei step-bore instrumenten?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 12:06 

Inderdaad ja, allebei kleine (step) boring, grote beker. Karel zal het gewicht wel bedoelen.

Er is wel degelijk veer verschil in klank tussen verschillende trompetten, vind ik. Speel maar eens een Martin Committee nadat je net een Calicchio 1s/2 in je handen hebt gehad. Of probeer eens de verschillende mondbuizen op een Edwards...

90 % de speler vind ik wel erg veel.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 13:09 

Het mondstuk bepaald ook voor een grote mate het geluid, ik zie de verdeling meestal als 70% speler, 20% mondstuk, 10% trompet maar de verschillen zijn mede afhankelijk van hoe extreem de variabelen zijn. Een zware trompet zoals een Getzen Genesis bepaald veel meer jouw geluid dan een normale standaard trompet. Het verschil tussen een Bach 3C en 7C is ook veel moeilijker te horen dan het verschil tussen een 1C en een leadmondstuk, etc.

Daarnaast kun je het geluid van een speler zien als puur de klank, maar je kunt daar ook stijl en interpretatie bij betrekken. Dan wordt het verhaal al weer een stuk anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jun 2006 13:35 

Het ligt volgens mij ook voor een belangrijk deel aan het niveau van de speler. Een goede trompettist kan op alles spelen én goed klinken terwijl een matige speler baat heeft bij een makkelijk aanspreekbare trompet.
Ik denk dat bij een blinddoektest niemand kan zeggen of je op een Bach, Schilke, Yamaha of zo speelt. Het is alleen bij de extremere modellen (zoals Monette, Inderbinen e.d) te horen vind ik. Ik heb opnamen van zowel Wynton Marsalis, Roy Hargrove en Terence Blanchard uit de periode dat ze op een Bach speelden. Toen klonken ze toch echt anders dan op hun huidige zwaargewichten.
Ik heb ook de opname van Frits Damrow bekeken en beluisterd op zijn 8310Z. Die heeft dus echt geen zware toeter nodig om goed te klinken. Hier is het dus duidelijk de speler die het verschil maakt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur