trompet.nl > forum > Toon onderwerp - het zal je repareurke maar wezen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: het zal je repareurke maar wezen
BerichtGeplaatst: 18 mei 2012 10:36 

De vraag van Roel over de hoge F had ik over het hoofd gezien, dus alsnog.
Ik weet niet of dit officiele doctrine is maar in ieder geval op mijn 6H speelde ik bijna alle noten boven de hoge bes die daarvoor in aanmerking komen vaak in de 3e positie. Vooral ingegeven door de wens de intonatie te kunnen beinvloeden.De hoge bes zelf slotte buitengewoon goed in 1 maar de C daarboven nam ik standaard met 3. De hoge F ging heel goed in 1, ook zuiver, maar kan ook zonder problemen met 3. Dick Kaart nam hem ook vaak in 1.
Overigens speelde ik veel in dat register met 2 en 3 om lipbindingen te kunnen gebruiken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 mei 2012 10:56 

Even over trombonemondstukken. Ik heb nog een echte vintage Courtois nummer 9 liggen, hier moet ik Hans gelijk in geven, ik kon er niks mee, maar wie hem wil hebben.. (Overigens ook nog een jaartje op een Courtois trombone gespeeld, blies gemakkelijk, was boterzacht, je kneep er zo een deuk in en was totaal ongeschikt voor de bigband).
Ook nog een stokoude Cuesnon, is groot maar voelt klein aan, waarom weet ik niet. Beide fransoosjes zullen we een jaar of 60 oud zijn maar verkeren in goed speelbare conditie
Zelf speelde ik op een Bach 11 (zonder letter) om wat meer body in het lage en middenregister te hebben. Nooit problemen gehad met het hoge register, fantastisch mondstuk. Ik heb nog een ongebruikte Bach 4 corp. liggen, ooit gekocht om een 3e partij in een symfonie-orkest te spelen, gigantisch ding.
Verder ooit eens een VB12C MtVernon NY gekocht maar die moet opnieuw verzilverd worden, is er nooit meer van gekomen, speelde toen al veel meer basgitaar. Typisch MtV, voelde groter aan dan mijn 11.
Overigens vond ik toen dat de Bach trombonemondstukken met kop en schouders boven de rest uitstaken zeker voor wat betreft sound, heel veel core.Ik weet natuurlijk niet wat er nu allemaal op de markt is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 09:43 

Ik begrijp niet zo goed wat er allemaal zo speciaal is aan 'Vintage-troep'.
M.u.v. wat instrumenten die inderdaad goed waren. oude Conn 88, 6h en nog een paar.
Voor trombone zijn zoals je dat noemt vintage courtois en bach mondstukken helemaal niet bekend. Bestaan niet dus.

Probeer een courtois mondstuk en toeter van 2012.
Hele sectie van het concertgebouw speelt erop. Om het slecht te noemen. Beetje voorbarig.
Ps. ik speelde Bach en kon niets met een Courtois trombone. ( ben dus niet partijdig).
Mondstuk van Courtois was wel super.

Zoek naar iets waar je lekker op speelt/klinkt. Wat erop staat.....
Totaal onbelangrijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 10:25 

hvandrunen schreef:
Ik begrijp niet zo goed wat er allemaal zo speciaal is aan 'Vintage-troep'.

Mijn antwoord:
Het woord "vintage" heb ik alleen gebruikt i.v.m. het mondstuk van Courtois en was min of meer ironisch bedoeld.
Verder is er redelijk veel speciaals aan die "vintage-troep" zoals bijzondere constructies, superieure bouwwijze, extreme duurzaamheid en formidabele prestaties. Alleen al het feit dat Zig Kanstul toegaf dat hij noch wie dan ook in staat is nu een Martin Committee-bell te maken.
Dit gaat inderdaad over trompetten dus heb ik even gekeken hoe dat zit met trombones en vintage via het ebay-onderzoeksinstrument.
Inderdaad je struikelt over de vintage-Conn's, King gaf 93 hits waaronder ongeveer de helft (schat ik) vintage 2B's en 3B's, Olds, die zijn nagenoeg allemaal vintage, gaf 34 hits, snel survey: de jongste was 1972.
Dus waar heb je het eigenlijk over?

Volgende stelling van Vandrunen:
Voor trombone zijn zoals je dat noemt vintage courtois en bach mondstukken helemaal niet bekend. Bestaan niet dus.
.

Mijn antwoord:
Vreemde logica om meerdere redenen,
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-VINCENT ... 4d012796a5

Jouw algemene stelling dat ze onbekend zijn DUS niet bestaan klinkt al krakkemikkig maar dat soort algemene stellingen zijn logisch onjuist als je ook maar EEN feit kan noemen dat strijdig is met die algemene stelling, even concreet: zodra er ook maar eentje WEL zou bestaan, bij deze dan. Overigens had ik hier een heel rijtje kunnen posten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 11:08 

Vintage wordt blijkbaar een beetje gezien als een woord gezien om gemakkelijker iets te verkopen. Vooral op Ebay.... Als jij in dat woord geloofd..... Houden zo.

Er is inderdaad een tijd geweest dat iedere lichte muziektrombonist op een king 2 b blies.( en daar komen al die vintage toeters van).Maar dat is al lang niet meer zo.
Zo is er ook een tijd geweest dat de eerste trombone van het concertgebouw op een bastrombone blies. Ook dat is al lang niet meer zo.

En op een enkele uitzondering na speelt iedere beroepstrombonist op een eigentijds instrument. En niet op een vintage toeter. ( Dat doen ze niet omdat vintages beter zijn...)
Maar als jij door een ebay zoekresultaat geloofd in vintage.... Dan doe je dat. Zal mij worst zijn.

Ik heb ook een vintage Bach 42 gehad uit 1967.
Kon er niet meer of minder op dan op de andere twee 42 die ik gehad heb uit de 90er jaren.
Het was leuk om die van 1967 gehad te hebben niet meer en niet minder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 11:42 

Tja, daar gaan we weer.
Laat ik het zo zeggen: er is een verschil tussen niks met vintage hebben en vintage bestaat niet. Dat is andere informatie en daar alleen heb ik iets over gezegd.
Zelf prefereer ik ook een nieuwe toeter waarbij alles technisch perfekt sluit en loopt enz. Maar ik moet ook toegeven dat tussen dat oude spul toch het een en ander zit dat de moeite waard is. Je kunt b.v. een Callet Sima kopen of een Ingram-Jupiter maar ik denk dat als je een goede (vintage!) 22B koopt je ook klaar bent in ongeveer hetzelfde segment voor veel minder geld. Intonatie waarschijnlijk ook nog beter.(heb ik niet geprobeerd). Wel ben ik met je eens dat een hoop van dat oude spul misschien wel aardig gebouwd is en tamelijk goed klinkt maar niet (meer) van professioneel niveau is. Beetje hobby-toeters.
Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik vind dat dit niet voor mondstukken geldt.
Met name van Bach heb ik nooit begrepen hoe zij tewerk gaan. Ik heb een tijdje 7C'tjes gespaard (heb er nog steeds wel een stuk of 15) en daartussen zit een Bach 7C corp zonder punt (60'er jaren) die zo ongelooflijk goed is dat ik niet begrijp dat zij die niet als voorbeeld hebben genomen voor hun huidige 7C die door een bezopen alpha-angle voor een hoop mensen onspeelbaar is. Nog gekker is dat ik ook een nieuwe UMI-Benge 7C heb, volgens mij uit dezelfde fabriek, uiterlijk tot op de mm hetzelfde maar voorzien v.e. andere rim EN andere alpha-angle die weer heel goed speelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 11:59 

delano schreef:
Tja, daar gaan we weer.
Laat ik het zo zeggen: er is een verschil tussen niks met vintage hebben en vintage bestaat niet.

Leuk om te hebben of een tijdje op te spelen. Dat is Vintage. Maar niet heilig.
En op ebay lijkt het wel 'het' toverwoord....

Zijn we het toch een beetje eens.
Bach staat al jaren met de ontwikkeling van haar mondstukken eigenlijk stil.
Gelukkig is er meer te koop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2012 12:18 

Als je bedoelt dat op ebay verschrikkelijke bedragen worden gevraagd EN betaald voor toeters die miscchien wel heel schaars zijn maar dat geld absoluut waard zijn in verhouding met hun gebruiksmogelijkheden, dan zijn we het roerend eens. Rijst echt de pan uit.
Op trompet (en cornet) ben ik al jaren geleden overgestapt van Bach, naar Curry en toen definitief (?) naar Warburton.
Toen ik nog trombone speelde was ik wel heel blij met de Bachjes.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur