Eerder schreef ik naar aanleiding van de behandeling van Boppeke het volgende:
Citaat:
Respect is iets wat je hebt naar de ander toe. Fatsoen heeft niets met de ander te maken, maar slechts met je eigen grondhouding.
Ik ben het niet geheel met Simon eens, hoewel ik zelf geen ervaring heb met Staunbachs, Stuart Ellis-en en dergelijke. Ik heb genoeg gelezen over goedkope troep uit China en India. Op trumpetmaster en trumpetherald zeggen ze: If it flies or swims, don't buy it (doelende op merknamen met vogels en vissen).
Toch schijnt er een merk uit China te zijn dat verrassend goede trompetten maakt. (Andreas Eastman als ik me niet vergis).
Ik heb inderdaad ook het gevoel dat sommige instrumenten overrated zijn, evenals andere underrated.
Is een Harrelsson echt zes keer zo goed als een Martin Committee (in welk opzicht dan ook)?
Als je het geld hebt en je zoon speelt vanaf zijn achtste tot zijn dood op 99-jarige leeftijd, koop je dan wel een Olds Super Recording voor hem?
Sommigen van ons (misschien de meesten) zullen nooit zo goed worden om de kwaliteit van een topinstrument uit te buiten. Vaak is de trompet beter dan de eigenaar. Zo hoort dat ook te zijn, vind ik, maar het is niet nodig dat het instrument 3 keer zo goed is als de eigenaar. Dat is geldverspilling. Natuurlijk mag je je geld verspillen als je dat wil.
Het komt vaak voor dat een instrument dat weinig waard was, plotseling populair wordt en dat de prijs daardoor significant stijgt. Is ie door de leeftijd beter geworden, zoals oude wijn? Vaak is er inflatoire lucht geblazen (door een liefhebber?) in de prijs van een trompet.
Ik ben het met Marnix en Simon eens dat
enige relativering op zijn plaats is.
@Roel:
Ik heb zelf een simpele Jupiter 606MRS van -nu- een half jaar oud. Ik wist niet of ik tevreden moest zijn en heb de afgelopen maanden op heel veel toeters geblazen. Daar zaten wel geen Martin Comittee's en Olds Super Recording's of Mendez-en bij, geef ik toe. Ik kom steeds meer tot de ontdekking dat ik absoluut geen verkeerde keus heb gemaakt. Ik heb er nieuw rond de € 650,- voor betaald en alles wat beter klonk
bij mij lag boven de € 1500,- .
Frans van Vliet in Bergen op Zoom zei tegen mij dat hij tot € 1200,- (of zelfs iets meer) een Jupiter aanraadde. Hetzelfde werd mij ongeveer gezegd bij Muller in Amsterdam. Muller vertelde me dat hij voor North Sea Jazz onder andere een aantal Jupiter's had geoffreerd die waren afgewezen. Hij was daar licht geïrriteerd over. "Laten ze die dingen eerst uitproberen voordat ze oordelen", zei hij, "men heeft een beeld dat niet (meer) klopt".
Ik heb geen jarenlange ervaring op een heleboel instrumenten, maar heb wel aardig wat gelezen tot nu toe. Veel van die vintage dingen zijn goed. Maar veel hebben ook een prijskaartje dat niet te rechtvaardigen is.