trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beginners trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 14:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: beginners trompet?
BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 06:58 

Marnix, je bent nu echt veel te aardig, foei!
Aan de andere kant, elk forum heeft blijkbaar behoefte aan gelul, in die zin zou SS onze eigen captain Kirk kunnen worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 08:14 

Nog iets over werktuigen. Een vriend van mij is timmerman en je moet hem eens horen over de kwaliteit vd gereedschappen die door de diverse hobby-ketens worden aangeboden, winkels die door hem met de naam " Gammel" worden aangeduid.
Hij is maar een klein ZZP'ertje maar heeft blijkbaar meer gevoel voor gereedschap dan sommige profs hier.
Overigens, Roel zinspeelt erop dat SS het over Jupiter heeft maar de SE van de betreffende sax betekent volgens mij Stewart Ellis, weer zo'n prachtige naam voor in elkaar gestanst chinees blik. Overigens mogen alle getalenteerden en alle profs hier wat mij betreft zich volledig bekeren tot de Staunbachs en consorten, kan ik eindelijk de door mij begeerde Mendez kopen die dan, omdat alle lichtende voorbeelden op een "Gammel" spelen, niks meer waard zal zijn. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 08:28 

Waarde Delano, als je aan mij refereert, heb ik liever dat je alleen mijn voornaam gebruikt en niet de beladen dubbele hoofdletter S. Als je al zo nodig moet afkorten.
Als we hier mee verder gaan, bedenk dat voor jouw de afkorting del tot de mogelijkheden behoort.
Zo kan ik er ook niets aan doen een Senor te zijn en mijn voornaam is nou eenmaal Simon.
Natuurlijk ben ik niet boos op je en zal strijden tot de dood voor jouw recht om met mij, of wie dan ook, van mening te verschillen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 08:44 

marnix schreef:
Roel: jij zou op een Stagg, evenveel kunnen als op je Adams. Daar ben ik 100% van overtuigd. De enige reden waarom jij dat niet doet, is dat een Stagg gewoon niet het speelgemak, speelcomfort en kwaliteit maakt die Adams wél maakt.

Dus kan ik op een Stagg zeker niet evenveel als op mijn Adams. Sterker nog: mijn Van Laar B7 was (en is vermoedelijk nog steeds) een prima trompet, maar als ik mijn "kunnen" nu op mijn Adams vergelijk met toen op die Van Laar, dan is er een zeer duidelijke verbetering te bespeuren. En niet alleen ik herken dit, ook voor mijn collega's en mensen in het publiek is het verschil evident. Alles gaat gemakkelijker en klinkt vooral heel veel beter. Ik noem dat wel degelijk 'meer kunnen'.

delano schreef:
Overigens, Roel zinspeelt erop dat SS het over Jupiter heeft maar de SE van de betreffende sax betekent volgens mij Stewart Ellis, weer zo'n prachtige naam voor in elkaar gestanst chinees blik.

Ah, dan gelieve overal waar ik "Jupiter" scheef "Stewart Ellis" te lezen. Mijn punt blijft overeind; sterker nog: wat ik van Jupiter vind in dat opzicht, geldt in een nog veel hogere mate voor een 'merk' als Stewart Ellis.

del schreef:
Overigens mogen alle getalenteerden en alle profs hier wat mij betreft zich volledig bekeren tot de Staunbachs en consorten...

Kleine kans, Fra, kleine kans...

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 09:11 
Moderator

Roel schreef:
marnix schreef:
Roel: jij zou op een Stagg, evenveel kunnen als op je Adams. Daar ben ik 100% van overtuigd. De enige reden waarom jij dat niet doet, is dat een Stagg gewoon niet het speelgemak, speelcomfort en kwaliteit maakt die Adams wél maakt.

Dus kan ik op een Stagg zeker niet evenveel als op mijn Adams. Sterker nog: mijn Van Laar B7 was (en is vermoedelijk nog steeds) een prima trompet, maar als ik mijn "kunnen" nu op mijn Adams vergelijk met toen op die Van Laar, dan is er een zeer duidelijke verbetering te bespeuren. En niet alleen ik herken dit, ook voor mijn collega's en mensen in het publiek is het verschil evident. Alles gaat gemakkelijker en klinkt vooral heel veel beter. Ik noem dat wel degelijk 'meer kunnen'.

Als je het sec bekijkt misschien wel.

Ik geef je overigens groot gelijk, een comfortabele trompet is goud waard.
Maar stel: alle 'perfecte' instrumenten zouden gestolen zijn... You get my point.

Nix

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 09:44 

Eerder schreef ik naar aanleiding van de behandeling van Boppeke het volgende:

Citaat:
Respect is iets wat je hebt naar de ander toe. Fatsoen heeft niets met de ander te maken, maar slechts met je eigen grondhouding.

Ik ben het niet geheel met Simon eens, hoewel ik zelf geen ervaring heb met Staunbachs, Stuart Ellis-en en dergelijke. Ik heb genoeg gelezen over goedkope troep uit China en India. Op trumpetmaster en trumpetherald zeggen ze: If it flies or swims, don't buy it (doelende op merknamen met vogels en vissen).

Toch schijnt er een merk uit China te zijn dat verrassend goede trompetten maakt. (Andreas Eastman als ik me niet vergis).

Ik heb inderdaad ook het gevoel dat sommige instrumenten overrated zijn, evenals andere underrated.

Is een Harrelsson echt zes keer zo goed als een Martin Committee (in welk opzicht dan ook)?

Als je het geld hebt en je zoon speelt vanaf zijn achtste tot zijn dood op 99-jarige leeftijd, koop je dan wel een Olds Super Recording voor hem?

Sommigen van ons (misschien de meesten) zullen nooit zo goed worden om de kwaliteit van een topinstrument uit te buiten. Vaak is de trompet beter dan de eigenaar. Zo hoort dat ook te zijn, vind ik, maar het is niet nodig dat het instrument 3 keer zo goed is als de eigenaar. Dat is geldverspilling. Natuurlijk mag je je geld verspillen als je dat wil.

Het komt vaak voor dat een instrument dat weinig waard was, plotseling populair wordt en dat de prijs daardoor significant stijgt. Is ie door de leeftijd beter geworden, zoals oude wijn? Vaak is er inflatoire lucht geblazen (door een liefhebber?) in de prijs van een trompet.

Ik ben het met Marnix en Simon eens dat enige relativering op zijn plaats is.

@Roel:

Ik heb zelf een simpele Jupiter 606MRS van -nu- een half jaar oud. Ik wist niet of ik tevreden moest zijn en heb de afgelopen maanden op heel veel toeters geblazen. Daar zaten wel geen Martin Comittee's en Olds Super Recording's of Mendez-en bij, geef ik toe. Ik kom steeds meer tot de ontdekking dat ik absoluut geen verkeerde keus heb gemaakt. Ik heb er nieuw rond de € 650,- voor betaald en alles wat beter klonk bij mij lag boven de € 1500,- .

Frans van Vliet in Bergen op Zoom zei tegen mij dat hij tot € 1200,- (of zelfs iets meer) een Jupiter aanraadde. Hetzelfde werd mij ongeveer gezegd bij Muller in Amsterdam. Muller vertelde me dat hij voor North Sea Jazz onder andere een aantal Jupiter's had geoffreerd die waren afgewezen. Hij was daar licht geïrriteerd over. "Laten ze die dingen eerst uitproberen voordat ze oordelen", zei hij, "men heeft een beeld dat niet (meer) klopt".

Ik heb geen jarenlange ervaring op een heleboel instrumenten, maar heb wel aardig wat gelezen tot nu toe. Veel van die vintage dingen zijn goed. Maar veel hebben ook een prijskaartje dat niet te rechtvaardigen is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 15:17 

Senor Simon schreef:
Natuurlijk ben ik niet boos op je en zal strijden tot de dood voor jouw recht om met mij, of wie dan ook, van mening te verschillen.

Afkortingen zijn soms gemakkelijk en ik kan er ook niets aan doen welke toneelnaam jij hier gekozen hebt.
Verder mag je voor of op mij best boos zijn, ik voel zelf ook wel eens gevoelens van ongenoegen als ik e.e.a. hier lees.
Maar idd ben ik door deze discussie veel ruimdenkerder geworden: ik gun iedereen, ik bedoel IEDEREEN, een Stewart Ellis trompet.
Als we het een beetje organiseren kunnen we ze misschien groot aanschaffen tegen produktieprijs, ik schat een dollar of 20.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jul 2012 21:35 

Wat opvalt, zijn enkelen die niet slechts hun instrument, maar ook zichzelf zeer serieus nemen. Dat vind ik mooi, want dit heeft een verdiepende invloed op de gedachtenwisselingen, wat op zijn beurt bijdraagt aan een groter inzicht in deze ernstige materie.
Zo vind ik, dat het hier geopperde idee om iedereen aan de SE te krijgen, ronduit geniaal en ik moge dat hartelijk onderschrijven.
Zult begrijp ik niet, maar dat komt nog wel, want het is vast heel lief bedoeld.
Zo had ik vroeger een sergeant onder mijn bevel, die door de manschappen Zultkop werd genoemd. De man was uiterst effectief. Als hij keek, kropen ze.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur