trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Met welk spul smeer je welk onderdeel in?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Spuug en kwat maken alles nat.
BerichtGeplaatst: 21 mei 2003 22:50 

La Tromba is grandioze ventielolie, verrijkt met siliconen, voor reeds ingelopen (dus niet pe se versleten!!) monel-Perinetventielen. De ventielen van nieuwe instrumenten lopen lekkerder (sneller) met de schralere versie genaamd "T2" , daar zitten deze siliconen niet in. Ik heb ontdekt dat instrumenten met draaiventielen beter functioneren met T2, met La Tromba lopen de ventielen vast in de siliconensmuk. M'n Courtois C trompet met verchroomde ventielen doet het daarentegen weer super op de peperdure "Spacefiller", La Tromba is hier o.k.
Ik denk dat het een questie van uitproberen is; mijn eerste echte Vincent Bach (toen nieuw gekocht!) liep constant vast op de orginele Vincent B. ventielolie, Fast was ook naatje, 'Roche-Thomas Premium Valve Oil' bleek de oplossing, maar volgens mij is dat uit de handel. Om heel eerlijk te zijn is de olie van Holton Leblanc mij overall het best bevallen, maar het gebruik van dat spul leer je wel af als je in een orkestbak speelt........
Buizen worden gewoonlijk met zuurvrije vaseline ingesmeerd, als gewezen laboratorium technicus heb ik wolvet voor heel andere dingen leren waarderen. Vroeger smeerde ik triggers in met Trombotine (onhandig tubetje), maar de ervaring leert dat -inderdaad- vaseline met ventielolie net zo goed werkt.
Het valt me overigens op dat trompettisten hier op dit forum vaak heel mans doen over het feit dat ze hun ventielen slechts eens in de zoveel weken smeren. Even recht op de man af: rijden jullie ook gewoon vol gas door als het oliedruklampje brandt?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2003 23:08 

Ik krijg de kans niet. Het carter is altijd nog helemaal vol als ie weer een beurt moet. En ik vul toch echt helemaal nooit bij...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2003 16:35 

Nou ik rij nog geen auto maar brommer en ik vul pas olie bij als hij uitscheidt met lekken (en dan zit er dus echt geen fok meer in) trouwens als je iedere dag speelt hoe je je ventielen helemaal niet zo vaak te smeren. En als je ze van tevoren met een pluisvrije doek afveegt dan is een druppeltje olie genoeg om ze te laten gaan als een tiet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2003 06:08 

hehe mooie expressie Ruben ;)
Hmmm waarom iets repareren als het niet kapot is, Theo ?
Ik bedoel zolang het loopt als een trein hoef je er toch niets aan te doen, en ik kuis ze toch regelmatig ?
Of moet ik weer terug naar die "Fast" en ze elke dag oliën en toch nog altijd vastzitten...?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2003 11:48 
Moderator

Hub van Laar vertelde mij eens dat het ook een combinatie is van speeksel en olie die ervoor zorgtdat het effect van olie teniet gedaan wordt. Dus is het soms even testen welke olie het beste werkt. ( Raar verhaal eigenlijk :roll: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2003 14:49 

Oh dat zeveren kan ik geweldig :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2003 23:27 
Moderator

Ik had al zo'n idee :mrgreen: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 mei 2003 08:27 

Ik gebruikte altijd Fast ventielolie (want die stonk niet :oops: ja 'k weet dat dat een slechte reden is), maar als ik mijn instrument dan een maandje niet gebruikt had (ik heb er meerdere) zat hij muur vast. De keren dat ik de orginele Bach olie gebruikte was er niets aan de hand. De reden daarvoor blijkt hetvolgende: Mijn bach heeft veel ruimte tussen de ventielbuis en het ventiel zelf, de Fast olie is zeer dun en daarom loopt het ventiel daar niet lekker op. Tegenwoordig gebruik ik La Tromba en hier heb ik ook weinig last van vastzittende ventielen...

Over vastzittende ventielen gesproken. Ik heb van de vereniging een nieuwe Yamaha Xeno en daar heb ik het eerste halve jaar tijdens het spelen wel last gehad van hangende ventielen. Mijn toenmalige docent vertelde mij dat ik dan blijkbaar toch de ventielen scheef indrukte, maar ik had soms zelfs problemen met het ventiel in zijn buis te krijgen :arrow: veel te nauw. Nu het instrument bijna een jaar oud is heb ik nauwelijks meer problemen met de ventielen, vermoedelijk dat dit door 'schuren' wat soepeler is geworden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur