Ik gebruikte altijd Fast ventielolie (want die stonk niet

ja 'k weet dat dat een slechte reden is), maar als ik mijn instrument dan een maandje niet gebruikt had (ik heb er meerdere) zat hij muur vast. De keren dat ik de orginele Bach olie gebruikte was er niets aan de hand. De reden daarvoor blijkt hetvolgende: Mijn bach heeft veel ruimte tussen de ventielbuis en het ventiel zelf, de Fast olie is zeer dun en daarom loopt het ventiel daar niet lekker op. Tegenwoordig gebruik ik La Tromba en hier heb ik ook weinig last van vastzittende ventielen...
Over vastzittende ventielen gesproken. Ik heb van de vereniging een nieuwe Yamaha Xeno en daar heb ik het eerste halve jaar tijdens het spelen wel last gehad van hangende ventielen. Mijn toenmalige docent vertelde mij dat ik dan blijkbaar toch de ventielen scheef indrukte, maar ik had soms zelfs problemen met het ventiel in zijn buis te krijgen

veel te nauw. Nu het instrument bijna een jaar oud is heb ik nauwelijks meer problemen met de ventielen, vermoedelijk dat dit door 'schuren' wat soepeler is geworden.