Gerrit Oosterhuis schreef:
Ik ben momenteel bezig een nieuwe trompet uit te zoeken, in het segment E2000+ maarruh wat is nou eigenlijk een verstandige manier om een trompet te testen?
Tja, verstandige manier..... de een doet steeds hetzelfde loopje, de ander probeert de hoogte uit. Belangrijk is dat je ervaart hoe de trompet aanspreekt, hoe het legatospel gaat, kun je er pp op spelen en ff zonder dat je "rare dingen" moet doen en dat de klank datgene is wat je je er van voorstelt. Ook speelt een rol wat je nu gebruikt (boring, legering, bouw enz). Je hebt gelijk dat je een trompet over een langere periode zou moeten testen. Vooral in de omgeving waarin je de toeter het meest gebruikt (repetities/concerten/optredens enz). Ook een goeie tip om iemand mee te nemen. De klank resoneert altijd anders in je hoofd dan wanneer iemand anders speelt.
Verder kun je ook een trompet "op maat" laten maken. Adams in Thorn is daar nu mee bezig. Miel Adams heeft verschillende prototypes gemaakt in verschillende boringen. Je kunt dan ook gemakkelijk iets verwisselen (een mondpijp, een stempomp, beker enz) voordat je tot de uiteindelijke afwerking (lakken, verzilveren enz) overgaat. Voor zover ik weet zal de prijs van een gelakte trompet onder jouw budget blijven. Ik heb de supergrote boring (470) geprobeerd en dat ding gaat als de brandweer. Daar föhn je de collegae-muzikanten voor je dus echt de haren mee. Succes!!