trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe test je een trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 dec 2007 14:32 

Er bestaat ook een boekje. Het heet geloof ik Tipboek voor Trompet, bestaat voor allerlei instrumenten. Leuk boekje, met veel info en er is ook een hoofdstuk over waar je op moet letten wanneer je een trompet koopt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoe test je een trompet?
BerichtGeplaatst: 29 dec 2007 20:07 

Gerrit Oosterhuis schreef:
Ik ben momenteel bezig een nieuwe trompet uit te zoeken, in het segment E2000+ maarruh wat is nou eigenlijk een verstandige manier om een trompet te testen?

:idea:
Toevallig vond ik op de Getzen web site een aantal tips :!: :
http://www.getzen.com/gazette1/2007/11/ ... trument-2/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2007 12:13 

Een boekje waar veel interessante tips in staan is: The rough guide to Trumpet & Trombone uit 2001 van Hugo Pinksterboer. Hoewel dit vooral een boekje is voor de beginnende trompettist zullen ook ervaren trompettisten er veel nuttige informatie in vinden. Maar ook al is het handig om een zekere theoretische kennis van blaasinstrumenten te hebben dan telt toch vooral hoe een instrument werkelijk ervaren wordt als je erop speelt. Kun je niet diverse trompetten van bandleden uit het orkest waarin je speelt thuis een paar dagen uitproberen als je het spelen in een muziekzaak niet prettig vind?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2007 12:27 

Ik zou gewoon de trompet die je het meeste bevalt kopen en vragen of je hem een week op zicht mee kunt nemen. Dan kun je hem ook in een orkest/bandje uitproberen. Als hij je na een week nog steeds bevalt houdt je hem, anders breng je hem weer terug.

Thuis of in de winkel klinkt bijna elke trompet wel goed omdat je jezelf goed kan horen. Als je in een sectie speelt hoor je pas goed waar de trompet tot in staat is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2007 14:17 

erikveldkamp schreef:
Ik zou gewoon de trompet die je het meeste bevalt kopen en vragen of je hem een week op zicht mee kunt nemen. Dan kun je hem ook in een orkest/bandje uitproberen. Als hij je na een week nog steeds bevalt houdt je hem, anders breng je hem weer terug.

Thuis of in de winkel klinkt bijna elke trompet wel goed omdat je jezelf goed kan horen. Als je in een sectie speelt hoor je pas goed waar de trompet tot in staat is.

Ja, idd. Dat is toch ook weer een prima advies van Erik.
Of het lukt? Gewoon vragen zou ik zeggen.Ja heb je en nee kan je krijgen.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel: Re: test
BerichtGeplaatst: 30 dec 2007 20:54 
Moderator

brassheavy schreef:
als je dat niet weet? waarom wil je dan een nieuwe trompet?

!

HAHAHA

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoe test je een trompet?
BerichtGeplaatst: 02 jan 2008 18:56 

Gerrit Oosterhuis schreef:
Ik ben momenteel bezig een nieuwe trompet uit te zoeken, in het segment E2000+ maarruh wat is nou eigenlijk een verstandige manier om een trompet te testen?

Tja, verstandige manier..... de een doet steeds hetzelfde loopje, de ander probeert de hoogte uit. Belangrijk is dat je ervaart hoe de trompet aanspreekt, hoe het legatospel gaat, kun je er pp op spelen en ff zonder dat je "rare dingen" moet doen en dat de klank datgene is wat je je er van voorstelt. Ook speelt een rol wat je nu gebruikt (boring, legering, bouw enz). Je hebt gelijk dat je een trompet over een langere periode zou moeten testen. Vooral in de omgeving waarin je de toeter het meest gebruikt (repetities/concerten/optredens enz). Ook een goeie tip om iemand mee te nemen. De klank resoneert altijd anders in je hoofd dan wanneer iemand anders speelt.
Verder kun je ook een trompet "op maat" laten maken. Adams in Thorn is daar nu mee bezig. Miel Adams heeft verschillende prototypes gemaakt in verschillende boringen. Je kunt dan ook gemakkelijk iets verwisselen (een mondpijp, een stempomp, beker enz) voordat je tot de uiteindelijke afwerking (lakken, verzilveren enz) overgaat. Voor zover ik weet zal de prijs van een gelakte trompet onder jouw budget blijven. Ik heb de supergrote boring (470) geprobeerd en dat ding gaat als de brandweer. Daar föhn je de collegae-muzikanten voor je dus echt de haren mee. Succes!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur