trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 19:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:27 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 23 feb 2011 20:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:32 

Er staat me trouwens iets van bij dat de ventielen van Bauerfreind gepatenteerd zijn. Als Adams Bauerfreind overkoopt, zullen ze deze rechten ook gaan overnemen. Dat zou betekenen dat geen andere trompetmaker de ventielen na mag maken. Als dat het geval zou zijn en Adams gaat moeilijk doen, heeft de concurrentie natuurlijk wel een heel erg groot probleem.. :cry:

Oeioeioei, als dit maar niet voor hele grote problemen gaat zorgen voor de bedrijven die niet alleen maar geld willen zien (Adams), maar juist een mooi product willen neerzetten (de kleine Europese bouwers). :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:35 

...ik denk dat ADAMS een probleem heeft wanneer afnemers als van Laar, Eclips, Taylor etc. niet met de nieuwe Adams-ventielblokken willen werken, met zo'n bedrijf als Bauerfeind koop je de klantenkring er toch bij? of zie ik dat verkeerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:37 

erikveldkamp schreef:
Het is op zich niet zo gigantisch moeilijk om zelf ventielen te gaan produceren, je moet alleen een behoorlijke investering doen om de benodigde machines te bemachtigen. Dan praat je over een paar ton.

Dat zou dan best de reden kunnen zijn waarom ze Bauerfiend hebben gekocht. Wellicht was dat goedkoper dan een compleet nieuw arsenaal aan machines te kopen.

erikveldkamp schreef:
Dat geld kan een kleine ondernemer maar niet zo ophoesten. Voor Adams is dat een lachertje natuurlijk aangezien ze al miljoenen hebben geïnvesteerd in de machines die nu al gebruiken om de instrumenten te bouwen (volgens eigen zeggen). Dat geld zien ze (volgens eigen zeggen) misschien niet eens terug als ze niet op grote schaal toeters gaan verkopen.

Er zal geen enkel bedrijf zijn die een miljoeneninvestering zal doen zonder de verwachting te hebben deze investering terug te kunnen verdienen. Ik neem dan ook aan dat Adams verwacht dat er een markt is voor hun instrumenten. Het kopen van Bauerfiend zal dan ook een deel van de strategie zijn.

En nogmaals, wie zegt dat Adams de producten van Bauerfiend niet gewoon blijft distribueren aan derden? Dat zou ook nog lucratief kunnen zijn voor ze.

Ruli schreef:
...ik denk dat ADAMS een probleem heeft wanneer afnemers als van Laar, Eclips, Taylor etc. niet met de nieuwe Adams-ventielblokken willen werken, met zo'n bedrijf als Bauerfeind koop je de klantenkring er toch bij? of zie ik dat verkeerd?

Dat zou je wel denken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:38 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 23 feb 2011 20:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 15:42 

De vraag is natuurlijk wat ze gekocht hebben en onder welke voorwaarden. En hoe groot is B. eigenlijk? Gaan/kunnen ze Bauerfeind a.h.w. opheffen en integreren in hun eigen bedrijf als een soort afdeling of zien ze het alleen als een nuttige investering en gaan ze zich niet bemoeien met de bedrijfsvoering? In het eerste geval, kunnen ze de produktie van B. kwijt in de eigen muziekinstrumentenproduktie of moeten ze dan B. verplicht inkrimpen? In het tweede geval zou deze investering vooral gedaan zijn om de stagneringen in de leveranties van ventielen op een ander af te schuiven.
Bauerfeind nieuwe stijl zou dan wel eens te gevaarlijk kunnen zijn voor de kleine bouwers en die moeten m.i. uitkijken naar een andere ventielenfabrikant.
Aan de andere kant: wat koop je eigenlijk als je een dergelijk bedrijf koopt? De machines, het gebouw, de patenten (als die er zijn) , maar hoe hou je dit personeel vast, volgens mij het hart van zo'n bedrijf. Wat let een volledig ingewijde meesterknecht om, liefst met wat investeringssteun, verderop in de straat een Bauerfriend ventielenfabriek te beginnen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 18:01 
Moderator

Maar, Erik, (als aanvulling van de post van Delano hierboven)heb jij goede indicaties dat het hier een strategische overname betreft?
Daarmee bedoel ik dus een overname enkel en alleen om het andere trompetbouwers moeilijker te maken om aan hoogwaardige ventielblokken te komen? (en daarnaast natuurlijk als enige hier wel gebruik van te kunnen maken)
Ik heb geen idee welke bedragen met deze overname gemoeid zullen zijn, en ook niet wie de aandeelhouders/eigenaren van Bauerfeind zijn (waren), maar als dit een goed lopend bedrijf is zullen ze dat niet voor een paar centen hebben overgedaan.
Kortom het zal toch een behoorlijke investering moeten zijn voor Adams, en dan moet je je dus afvragen , als ze in de toekomst de verkoop naar andere partijen denken te kunnen blokkeren, of deze investering z'n vruchten zal afwerpen, alleen doordat ze (blijkbaar?) veronderstellen op deze wijze meer trompetten van hun eigen merk etc te kunnen gaan verkopen.
Anderzijds zouden ze als strategie kunnen hebben de prijs voor deze ventielblokken voor de concurrentie te verhogen en daarmede hun eigen positie te versterken.
Verder kun je je afvragen of ze de afzet naar derden wel kunnen blokkeren (NMA). Ik weet niet hoeveel "ventielblokkenbouwers"er wereldwijd zijn, maar als dat gering is zou dat wel eens problemen kunnen oproepen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jun 2009 18:07 

Mijn hemel. Het is echt een moeilijk woord, dat BAUERFEIND.... Ongelooflijk.

De echte liefhebber zal het een worst wezen welke ventielen Vlaar in zijn instrumenten zet. Als het maar de oude kwaliteit blijft.

En wat een onderbuikgevoelens komen er ineens los... Adams zo zwart mogelijk proberen te maken. Maar beste mensen: als de "echte liefhebber" echt zo'n liefhebber is, dan zou die toch allang niet meer bij Adams kopen? En dat lijkt me dus niet, want als dat zo zou zijn, zou Adams allang niet meer bestaan. Nog nooit zoveel nonsens achter elkaar gezien.

Of het een kwalijke zaak is, moet nog maar blijken. Adams zal zichzelf in zijn vingers snijden als hij de klanten van Bauerfeind ineens in de kou zet. Hij zal misschien de prijzen verhogen, zodat zijn klanten dat ook doen. Maar de echte liefhebber zal dat er denk ik wel voor over hebben....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur