trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Frankfurter Messe 2009
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 02:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Frankfurter Messe 2009
BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 13:44 

Omdat ik toevallig deze week in Frankfurt op de Messe moest spelen heb ik ook een paar dagen de tijd gehad om wat nieuwe toeters te blazen die me interesseerden. Vandaar een kort overzichtje van mijn ervaringen. Ik heb niet alles gespeeld omdat het meeste van wat daar stond me niet echt interesseerde...

Yamaha had wat nieuwe modellen:

De YTR 8335SEU.

3 nieuwe piccolo's: YTR-9825, YTR-9835 en YTR-988.

De eerste indruk was erg goed. Volgens mij is de nieuwe Bb trompet een goed alternatief voor de duurdere Artist serie. Hij speelde zoals de oude 8335 maar dan beter.

De nieuwe piccolo's bevielen me erg, vooral de nieuwe YTR-9835 was interessant. Ik vond zijn voorganger niet prettig spelen, maar deze kwam dicht in de buurt van de piccolo die custom made voor Otto Sauter is gemaakt door Bob Malone.

De YTR-988 is Yamaha's versie van de Scherzer (cylinder), maar dan voor een prijs van ........ € 6500,- 8O 8O 8O

Een zwak punt bij Yamaha blijft toch de ventielen, daar zal ik niet meer aan wennen sinds ik de Bauerfeind ventielen ken. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.

Ik was ook een paar keer bij Adams kijken omdat ze nieuwe trompetten geïntroduceerd hebben op de beurs. Ze hadden een Monette 993/P3 achtig model die een goede indruk bij me achterliet. Ik meen dat die zo rond de 2200,- moet gaan kosten. Ze hadden ook een klassieke lijn die ook goed en licht aansprak.

De bugels zijn ook een stuk verbeterd maar ik vind ze nog steeds te licht. Ze spreken wel erg makkelijk aan maar voor mij te makkelijk. Vergelijk het met het verschil tussen een Japanse en Duitse auto. Het kan beide goed rijden, maar de Duisters voelen wat degelijker aan.

Bij Inderbinen hadden ze een paar trompetten staan met een enorme beker. Volgens mij was die qua diameter wel 40 cm. Ik heb hem niet gespeeld, maar collega's van mij wel en die waren niet echt positief.

Ik heb ook de nieuwe Shires trompettten gespeeld, die speelden als erg goede Bachs en hadden een mooie gravering op de beker.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 15:35 

Ik ben er gisteren geweest met een Gronings/Fries groepje.
Het was erg leuk om er weer eens te kijken.
Aanhakend op wat Erik vermeldt: de 8335SEU was ook zeer naar mijn smaak: gemakkelijk aansprekend. Mooie klank en gelijkblijvende weerstand door de registers.
De 9835 piccolo vond ik wat veel weerstand hebben, en wat 'strak' spelen. Mijn collegae waren er wel erg positief over.
De kleppen-piccolo (988) was niet slecht, maar viel qua prijs (zoals Erik ook al zegt), maar ook qua klank en speelgevoel in het niet bij wat de Duitsers kunnen op dit gebied (m.n. Scherzer, nog altijd).
De Inderbinen met die enorme beker stemde wel (lijkt mij al lastig om voor elkaar te krijgen), maar door de beker hoorde je jezelf niet echt. Het was een prototype, en ik begreep van een van de medewerkers daar dat het een probeersel was, en niet heel erg serieus bedoeld.

Verder viel voor mij nog op:

Thein: een mooie stand met veel instrumenten te proberen. Over het algemeen prachtige instrumenten qua bouw maar ook speelwijze. De piccolo speelde erg lekker (een paar maanden geleden in Bremen ook op eentje gespeeld die wat zwaar speelde - misschien andere specificaties??) maar ergonomisch is ie niet echt optimaal voor mij (grote handen).

Schilke: mooie stand. P7-4 piccolo: toch een heel andere beestje dan de p5-4.
Achter de toonbank lag een bugel: een prototype van hun nieuwe bugel!
Volgens een van de medewerkers is er vanaf nul begonnen met het ontwerpen (niet gekeken naar het oude model bugel (de oude mallen schijnen zelfs niet meer in bezit van Schilke te zijn maar door Paul Jeninga in de jaren tachtig te zijn opgekocht).
Het nieuwe ontwerp is wel gebaseerd op de Couesnon (kleine beker, kleine boring) en hij heeft een Bach taper leadpijp. Erg mooie klank zoals de Couesnon. Aanspreken is gemakkelijker als op een Couesnon. Intonatie was nog niet optimaal, maar de 'slots' waren wel erg flexibel, dus gemakkelijk bij te stemmen. Het was bekend dat de intonatie nog beter moest. De verwachting was dat het instrument binnen nu en een jaar in productie gaat komen. Prijs: vergelijkbaar met de fixed-bell Bb trompetten.

Jingjing: een chinese fabrikant (daarvan waren er dit jaar vele). Een standje ergens in een hoekje. Voor de lol even op gespeeld:verbazingwekkend goed. Er stonden twee modellen. Van beide was intonatie en stemming perfect: niks op aan te merken. De Bach kopie (€120,-) was qua klank wat donkerder. De goedkopere versie iets lichter van gewicht en wat helderder van klank (€90,-). We hebben serieus overwogen er eentje mee te nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 15:59 

Ik heb bij Schilke op een paar heavy mondstukken gespeeld. Het Faddis model viel me niet tegen, het is een soort Bach 7E met veel extra gewicht. Misschien bestel ik er eentje.

De piccolo's van Schilke heb ik wel in mijn handen gehad, maar aangezien ik geen cornet mondstukken gewend ben (en bij me had) had het niet veel zin om de piccolo's te testen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 16:37 

erikveldkamp schreef:

De piccolo's van Schilke heb ik wel in mijn handen gehad, maar aangezien ik geen cornet mondstukken gewend ben (en bij me had) had het niet veel zin om de piccolo's te testen.

Een piccolo mondstuk met een cornetstift heeft m.i. niks te maken met een cornetmondstuk... Het is gewoon een trompetmondstuk met een korte stift. Dus daar zou je je niet zoveel zorgen over hoeven maken lijkt me :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 16:44 

Whatever, in ieder geval heb ik daar geen mondstuk voor waaraan ik gewend ben dus had het niet zoveel zin om op een onbekend Schilke mondstuk een onbekende piccolo te gaan spelen.

Enig idee waarom de meeste piccolo trompetten wel gewoon een normaal trompet mondstuk "accepteren" en de Schilkes niet? Wat is het voordeel van die korte stift?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2009 18:25 

erikveldkamp schreef:
Whatever, in ieder geval heb ik daar geen mondstuk voor waaraan ik gewend ben dus had het niet zoveel zin om op een onbekend Schilke mondstuk een onbekende piccolo te gaan spelen.

Enig idee waarom de meeste piccolo trompetten wel gewoon een normaal trompet mondstuk "accepteren" en de Schilkes niet? Wat is het voordeel van die korte stift?

Schilke is niet de enige, Stomvi biedt ook keuze, en ik dacht Kanstul ook.

Het basis idee erachter was, het instrument is korter, dus maken we de mondstukken ook korter. Voor sommigen schijnt het te werken. Ikzelf merk er echter vrij weinig van.

Daarom kun je er grif vanuit gaan dat een piccolo cornet mondstuk niks met cornet spelen te maken hebben.

Als voorbeeld: De Schilke 11AX ( piccolo mondstuk met cornetstift ) vond ik zelfs voor Escornet te klein en absoluut ongeschikt....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2009 19:31 

Die Adams trompetten heb ik ook geprobeerd! Ik kan me niet herinneren dat ik op en betere bes gespeeld heb
Hulde aan Adams

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2009 22:19 

trompetlover schreef:
Die Adams trompetten heb ik ook geprobeerd! Ik kan me niet herinneren dat ik op en betere bes gespeeld heb
Hulde aan Adams

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit op welke trompet jij speelt.
Jij krijgt zelfs uit een oude uilaat met gaten nog fantastisch geluid.
En dat voor een... "autodealer" (zeker van de RFO 2,5L TD?)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur