Omdat ik toevallig deze week in Frankfurt op de Messe moest spelen heb ik ook een paar dagen de tijd gehad om wat nieuwe toeters te blazen die me interesseerden. Vandaar een kort overzichtje van mijn ervaringen. Ik heb niet alles gespeeld omdat het meeste van wat daar stond me niet echt interesseerde...
Yamaha had wat nieuwe modellen:
De YTR 8335SEU.
3 nieuwe piccolo's: YTR-9825, YTR-9835 en YTR-988.
De eerste indruk was erg goed. Volgens mij is de nieuwe Bb trompet een goed alternatief voor de duurdere Artist serie. Hij speelde zoals de oude 8335 maar dan beter.
De nieuwe piccolo's bevielen me erg, vooral de nieuwe YTR-9835 was interessant. Ik vond zijn voorganger niet prettig spelen, maar deze kwam dicht in de buurt van de piccolo die custom made voor Otto Sauter is gemaakt door Bob Malone.
De YTR-988 is Yamaha's versie van de Scherzer (cylinder), maar dan voor een prijs van ........ € 6500,-
Een zwak punt bij Yamaha blijft toch de ventielen, daar zal ik niet meer aan wennen sinds ik de Bauerfeind ventielen ken. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.
Ik was ook een paar keer bij Adams kijken omdat ze nieuwe trompetten geïntroduceerd hebben op de beurs. Ze hadden een Monette 993/P3 achtig model die een goede indruk bij me achterliet. Ik meen dat die zo rond de 2200,- moet gaan kosten. Ze hadden ook een klassieke lijn die ook goed en licht aansprak.
De bugels zijn ook een stuk verbeterd maar ik vind ze nog steeds te licht. Ze spreken wel erg makkelijk aan maar voor mij te makkelijk. Vergelijk het met het verschil tussen een Japanse en Duitse auto. Het kan beide goed rijden, maar de Duisters voelen wat degelijker aan.
Bij Inderbinen hadden ze een paar trompetten staan met een enorme beker. Volgens mij was die qua diameter wel 40 cm. Ik heb hem niet gespeeld, maar collega's van mij wel en die waren niet echt positief.
Ik heb ook de nieuwe Shires trompettten gespeeld, die speelden als erg goede Bachs en hadden een mooie gravering op de beker.