Hoewel een aantal van de gemeten onderdelen me zinnig in de oren klinken, heb ik ook een paar vragen of bedenkingen:
Citaat:
-(speel-)weerstand (is objectief meetbaar in mondstuk en instrument), hoe je dit apprecieert is subjectief
Volgens mij is dit punt sterk gerelateerd met ademdruk. Hoe hoger de ademdruk hoe meer weerstand je aan zult kunnen. MAAR de aangename hoeveelheid druk varieert van persoon tot persoon (vergelijk het forum over de rode hoofden, niet iedereen schijnt even gevoelig te zijn voor druk). Hoe ga je deze gevoeligheid meten?
Citaat:
- speeldruk (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief
Ik neem aan dat hier de druk van mondstuk tegen lippen wordt bedoeld. Dit zou dan eigenlijk in combinatie met de lipgesteldheid moeten worden bekeken. Natuurlijk kun je ook hier een algemene lijn vaststellen --> mensen met stevige lippen kunnen meer druk hebben voor hun lippen zo worden ingesnoerd dat er geen bloed meer kan stromen. Dit hangt lijkt mij echter ook af van hoe de doorbloeding in je lippen geregeld is en hoe snel je lippen dus kunnen herstellen van een tekort aan bloed (als je even ademhaalt of zo).
Citaat:
- klankopbrengst/rendement (is objectief meetbaar), hoe je het beoordeelt is subjectief
is meetbaar, echter iedere persoon heeft een eigen klankbeeld. Ik zou hier liever aan de persoon vragen of hij/zij het mooi vind klinken dan een microfoon gebruiken.
Citaat:
- lipgesteldheid (stevigheid etc) is objectief meetbaar
Zie speeldruk
Citaat:
- lipspanning/spierspanning (is objectief meetbaar)
Naar wat ik aan kennis heb opgedaan op diverse forums en sites, is lipspanning niet het enige belangrijke. Het maakt ook uit of je je lippen naar binnen of naar buiten rolt of misschien geen van beide (vergelijk met de BE methode (niet gelijk reageren met dat dit off-topic is, het gaat even om het idee van vorm van de lippen als je speelt), waar uitgerolde lippen voor lage tonen gelden en ingerolde lippen voor hoge tonen).
Citaat:
- longcapaciteit (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief
Dit lijkt mij meer te maken hebben met de duur waarmee je een noot kan aanhouden, dan met druk of iets dergelijks. Het lijkt me irrelevant voor de mondstukkeuze. Graag zou ik hier een nadere verklaring voor horen. Ik neem aan dat de betekenis hiervan te maken heeft met de luchtdruk. De sterkte van de middenrifspier en andere belangrijke spieren lijken me interessanter.
Citaat:
- ademdruk (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief
Zie speelweerstand.
Citaat:
- intonatie/zuiverheid (is objectief meetbaar)
De bespeler is hierin een zeer sterke factor (hoe goed is zijn gehoor....) lijkt me moeilijk meetbaar.
Citaat:
- capaciteiten/talenten zijn relatief
gerelateerd met zuiverheid intonatie.
Ik hoop dat de heer Rensink hier wat duidelijker over kan zijn. Ik moet zeggen dat zijn tweede bericht al meer verhelderend was, hoewel een groot deel van de tekst nog steeds ging over hoe mensen op een foute manier aan mondstukken komen (door de fabriek of muziekschool). Oftewel nog steeds een post met een sterke reclame inslag. Ik (en velen met mij denk ik) zouden graag wat inhoudelijker informatie krijgen, over de METHODE en niet zozeer over het WAAROM.