trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wie vindt Rensink wel goed???
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 22:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 212 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 12:04 

Hoewel een aantal van de gemeten onderdelen me zinnig in de oren klinken, heb ik ook een paar vragen of bedenkingen:

Citaat:
-(speel-)weerstand (is objectief meetbaar in mondstuk en instrument), hoe je dit apprecieert is subjectief

Volgens mij is dit punt sterk gerelateerd met ademdruk. Hoe hoger de ademdruk hoe meer weerstand je aan zult kunnen. MAAR de aangename hoeveelheid druk varieert van persoon tot persoon (vergelijk het forum over de rode hoofden, niet iedereen schijnt even gevoelig te zijn voor druk). Hoe ga je deze gevoeligheid meten?

Citaat:
- speeldruk (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief

Ik neem aan dat hier de druk van mondstuk tegen lippen wordt bedoeld. Dit zou dan eigenlijk in combinatie met de lipgesteldheid moeten worden bekeken. Natuurlijk kun je ook hier een algemene lijn vaststellen --> mensen met stevige lippen kunnen meer druk hebben voor hun lippen zo worden ingesnoerd dat er geen bloed meer kan stromen. Dit hangt lijkt mij echter ook af van hoe de doorbloeding in je lippen geregeld is en hoe snel je lippen dus kunnen herstellen van een tekort aan bloed (als je even ademhaalt of zo).

Citaat:
- klankopbrengst/rendement (is objectief meetbaar), hoe je het beoordeelt is subjectief

is meetbaar, echter iedere persoon heeft een eigen klankbeeld. Ik zou hier liever aan de persoon vragen of hij/zij het mooi vind klinken dan een microfoon gebruiken.

Citaat:
- lipgesteldheid (stevigheid etc) is objectief meetbaar

Zie speeldruk

Citaat:
- lipspanning/spierspanning (is objectief meetbaar)

Naar wat ik aan kennis heb opgedaan op diverse forums en sites, is lipspanning niet het enige belangrijke. Het maakt ook uit of je je lippen naar binnen of naar buiten rolt of misschien geen van beide (vergelijk met de BE methode (niet gelijk reageren met dat dit off-topic is, het gaat even om het idee van vorm van de lippen als je speelt), waar uitgerolde lippen voor lage tonen gelden en ingerolde lippen voor hoge tonen).

Citaat:
- longcapaciteit (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief

Dit lijkt mij meer te maken hebben met de duur waarmee je een noot kan aanhouden, dan met druk of iets dergelijks. Het lijkt me irrelevant voor de mondstukkeuze. Graag zou ik hier een nadere verklaring voor horen. Ik neem aan dat de betekenis hiervan te maken heeft met de luchtdruk. De sterkte van de middenrifspier en andere belangrijke spieren lijken me interessanter.

Citaat:
- ademdruk (is objectief meetbaar), hoe je ermee omgaat is subjectief

Zie speelweerstand.

Citaat:
- intonatie/zuiverheid (is objectief meetbaar)

De bespeler is hierin een zeer sterke factor (hoe goed is zijn gehoor....) lijkt me moeilijk meetbaar.

Citaat:
- capaciteiten/talenten zijn relatief

gerelateerd met zuiverheid intonatie.

Ik hoop dat de heer Rensink hier wat duidelijker over kan zijn. Ik moet zeggen dat zijn tweede bericht al meer verhelderend was, hoewel een groot deel van de tekst nog steeds ging over hoe mensen op een foute manier aan mondstukken komen (door de fabriek of muziekschool). Oftewel nog steeds een post met een sterke reclame inslag. Ik (en velen met mij denk ik) zouden graag wat inhoudelijker informatie krijgen, over de METHODE en niet zozeer over het WAAROM.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 12:28 

Ik heb een bekend trompettist uit o.a. het Metropole orkest eens horen zeggen dat hij één persoon kent die goed een mondstuk kan aanmeten: Bobby Shew.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 12:43 

erikveldkamp schreef:
...............Ik zit op de Jens Lindeman lijn :
http://www.trumpetherald.com/forum/view ... 63&start=0

Wat een uitstekend verhaal! dit Een verademing om zo'n man dit zo duidelijk te 'horen' uitleggen.

8)

Profiel  

Berichttitel: Re: bloedworst
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 13:16 

Theo van Kampen schreef:
Citaat:
De maximale mondstukgrootte als rivaliserend statussymbool (als je niet op het grootste mondstuk speelt, dan tel je niet mee) is zeer risicovol.

Dát is me ook al eens opgevallen! Hier slaat Rensink toch effe de spijker op de kop en niet alleen hiermee, lees verder:

Citaat:
Ga eens na hoe een gemiddelde muzikant aan zijn/haar mondstuk komt. Dit is meer een loterij dan een gefundeerde aanpak. Je krijgt een standaard fabrieksmondstuk meegeleverd. Maar een algemeen model voor iedereen is een utopie. Een gemiddeld maatje leidt tot middelmatig spel. Een artiestenmodel is ook niet geschikt voor algemeen gebruik Kiezen uit een restant voorraad courante modellen is ook een loterij. Het gebruikelijke giswerk vanuit de schoenendoos of de grijpvoorraad vanuit het winkelschap of de internetleverancier idem. De verstrekking door muziekverenigingen is meestal willekeurig. Leerlingen krijgen een afdankertje uit de verzamelbak.

Ik krijg opeens een deja-vu! Zo ging het bij ons op de fanfare precies zo, maar dan spreek ik wel over ruim 30 jaar terug. Is er dan niets veranderd??[quote]

Dat had ik ook gelezen Theo, en daar ben ik het volledig mee eens.
Ook in sommige muziekzaken wordt maar wat aangekloot als het over adviseren van mondstukken gaat.
Maar mondstuk aanmeting als beste oplossing voor dit probleem gaat mij te ver.
Als Hr Rensink een mondstuk aan kan meten hoeft hij ook niet allerlei vragen te stellen van wat de problemen zijn en welk mondstuk je nu op speelt.
Met deze informatie doet hij nl. meer dan met de informatie die hij verkrijgt uit de gehele show die hij opvoert tijdens de aanmeting.
Er zullen er dus veel meer zijn die een goed advies kunnen geven zonder aanmeting en dan gratis.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 13:36 

Ach, die man moet toch érgens zijn geld vandaan halen? Beter dít, dan een of andere alternatieve geneeswijze. Zolang je erin gelooft, werkt alles. :wink:
Maar misschien kan hij zich beter gaan richten op houtblazers en hun rieten. Bij houtblazers ligt altijd álles aan het riet. Ik denk dat dáár heel veel geld te halen is. Ik denk dat trompettisten te nuchter zijn. Bovendien weten wij trompettisten toch altijd alles beter en gooien een advies van een discutabele adviseur snel aan de kant.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 14:38 

Rensink geeft nu wel degelijk iets anders dan -alleen- een verkooppraatje.

Henk Rensink Mondstukaanm schreef:
Een representatief tevredenheidsonderzoek over langere tijd heeft dan ook een resultaat opgeleverd van 96% tevreden klanten. 36% van de respondenten was trompettist.

96% tevreden klanten is uitzonderlijk hoog. Als dat klopt, en als het gaat om een representatief, valide en betrouwbaar onderzoek door een onafhankelijke partij dat ook nog 's over de tijd heen consistente resultaten laat zien, dan heeft Rensink onterecht last van negatieve geruchten.
Echter zonder een check van een dergelijk onderzoek en z'n opzet weten we nog niks. Dus zet in dat geval die onderzoeksresultaten inclusief methode inclusief steekproefsamenstelling en respondentenselectie inclusief vragenlijst online meneer Rensink en we hebben in no time een antwoord op de hamvraag in dit topic. En da's werkelijk niet cynisch bedoeld.

Henk Rensink Mondstukaanm schreef:
Dus ook de 4% ontevreden of minder tevreden klanten willen we absoluut tevreden stellen. En nodigen hen uit voor een gratis controle consult (er is nog nooit iemand geweigerd). [...] Als er klachten zijn dan lossen we die ook snel en correct op.

En da's sowieso niet verkeerd. Dat is alleen blijkbaar eerder niet helder naar klanten gecommuniceerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2005 15:48 

wel dan zit van die 4% een groot deel hier op het forum, niet?
ik ken zelf drie of vier mensen die, net zoals velen hier, het mondstuk na een paar weken maar in de kast legden.

alle zogezegde 'te meten factoren' zijn idd te meten.

maar de een speelt mss liever met wat meer speelweerstand, de ander lievr met minder.

speeldruk: idem is voor ieder individu anders

klankopbrengst/rendement: je hebt een geweldige toon maar moet er hard voor werken... kan voor de een geen kwaad, is voor de ander moordend

lipgesteldheid: zoals in mijn vorige post: clifford brown 17C1, wiame 1.5C (logica?!)

longcapaciteit: meetbaar maar wat ben je ermee? je weet toch niet hoe iemand in staat is de opgeslagen lucht te gebruiken. collega van me bleek bij u een behoorlijk grote longcapaciteit te hebben, maar blaast helemaal de pannen niet van het dak.... ik zou denken dat jij hem dan maar een groter ruimer mondstuk aanmeet? niet? (het was naar zijn gevoel alleszins te groot)

ademdruk: idem als alle vorige. de een speelt met veel de ander met minder.... maar daarmee bepaal je toch geen throat of zo... er zullen er wel zijn met veel druk die op een grote throat spelen en ook veel die op een kleine spelen.... en ook voor de 'lage druk' zal dit zo wel zijn

vele mensen moeten trouwens aan mondstukken komen van uit de kast of de schoendoos. u kunt niet verwachten dat elke fanfare harmonie of wat dan ook bij u 35 lappen zal komen neerleggen om dan nog eens een tilz mondstuk te moeten kopen....

oh en die 4%.... ik geloof dat dat de 4% zijn die je terugziet.... de andere ontevredeen klanten blijven thuis en denken, getver hij heeft me liggen gehad.... was beter eens goed gaan eten met mijn 35 euro

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 212 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur