morrisch schreef:
echter de bugelklank met een DW is gewoon subliem. Ik vraag me wel eens af of er alternatieven zijn die niet inboeten aan klank, maar wel wat meer speelcomfort geven.
De Tilz mondstukken zijn zo'n alternatief, ze klinken exact zoals Denis Wick, hebben slechts een ander randje. Alleen de Tilz 3C-4F (of iets dergelijks) klonk niet mooi, omdat het (geloof ik) een soort Bach 3CFL-cupje heeft.
Van de Alliance-mondstukken die ik binnenkort van Roger Webster hoop te ontvangen weet ik nog niks, maar kan hier desgevraagd wel een review posten zodra ik ze heb kunnen proberen.
morrisch schreef:
Nu twijfel ik tussen de 4FL en RW4FL...en volgens mij heb jij wel ervaring met beide mondstukken.
Bedoel je mij? Ik heb ze inderdaad beide gespeeld: op een 4FL kan ik precies helemaal niks (op de lange duur), op de RW kom ik de avond door. Ik moet erbij vertellen dat ik slechts jazztrompettist ben die af en toe solo's en sectiewerk op bugel doet. Ik probeer uit alle macht bugel spelen in een fanfare te vermijden, wat tot dusver steeds beter lukt.
morrisch schreef:
Heeft de RW een bredere rand? Betekent dit wat meer comfort t.o.v. 4FL, maar wel minder uithoudingsvermogen? Of is de vorm van de rand alleen anders/prettiger? Hoe zit het met de hoogte? Ik verwacht zelf dat de verschillen niet zo groot zijn (een mooie klank heeft natuurlijk altijd zijn prijs).
De RW klinkt als een 4FL en heeft de hoogte en het uithoudingsvermogen van een 4BFL, of zelfs nog iets beter, omdat de rand breder én plezieriger is. In mijn ervaring is een rand die meer comfort oplevert ook automatisch een rand die meer uithoudingsvermogen oplevert, maar het kan zijn dat jij dat anders ervaart.
Naar mijn ervaring kunnen de verschillen bijna niet groter zijn: zoals ik hierboven al aangaf vind ik de 4FL niet bruikbaar, en de RW bijna fijn.
morrisch schreef:
Heb verder bij de aanschaf van de 4F (gekocht bij Hanssen) nog getwijfeld om een Tilz te proberen, maar had toen zoiets "never change a winning team", en ben maar bij DW gebleven. Hoe is jouw ervaring met Tilz monstukken t.o.v. DW wat betreft hoogte en uithuidingsvermogen? (klank is neem ik aan vergelijkbaar?)
Klank is zeer vergelijkbaar, uithouding is uiteraard beter dan wat dan ook van Denis Wick, en misschien zelfs beter dan de RW's.
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL