trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugelmondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bugelmondstuk
BerichtGeplaatst: 26 feb 2008 19:27 

Ik speel normaal trompet en wel op een BR 42ES mondstuk in de Bigband, en VB 1 1/4c bij de fanfare.

Sinds kort speel ik ook weer veel bugel.
Aanwelk mondstuk moet ik denken?

Ik heb nu een Dennis Wick 3BFL. Hier vind ik de rand wat scherp van.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 12:35 

De rand van Denis Wick is afschuwelijk inderdaad.
Je kunt eens de RW-mondstukken van DW proberen (Roger Webster).
Verder heeft Roger een eigen lijn van mondstukken, de Alliance, waarvan ik er binnenkort twee van krijg opgestuurd. (ik kan je erover op de hoogte houden als je me daaraan laat herinneren.)
Verder heeft muziekcentrale Hanssen leuke Bruno Tilz mondstukken die losjes gebaseerd zijn op DW, net zo goed klinken, maar met een totaal andere rand. Ook is er keuze uit verschillende randen, Bach-achtig en Schilke-achtig.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 14:55 

Hoi,

Ik speel zelf op een van Laar met een 4FL en heb nog een Kanstul met een 4F. Wat de rand van DW betreft ben ik het wel eens (in vergelijking met een JK trompet mondstuk dat ik af en toe bespeel), echter de bugelklank met een DW is gewoon subliem. Ik vraag me wel eens af of er alternatieven zijn die niet inboeten aan klank, maar wel wat meer speelcomfort geven.

Voor de van Laar wil ik een nieuw mondstuk hebben, omdat de huidige al erg oud is en er ook zo uitziet (putjes op de rand en in de stift zilverlaag volledig weggevreten). Nu twijfel ik tussen de 4FL en RW4FL...en volgens mij heb jij wel ervaring met beide mondstukken.

Heeft de RW een bredere rand? Betekent dit wat meer comfort t.o.v. 4FL, maar wel minder uithoudingsvermogen? Of is de vorm van de rand alleen anders/prettiger? Hoe zit het met de hoogte? Ik verwacht zelf dat de verschillen niet zo groot zijn (een mooie klank heeft natuurlijk altijd zijn prijs).

Heb verder bij de aanschaf van de 4F (gekocht bij Hanssen) nog getwijfeld om een Tilz te proberen, maar had toen zoiets "never change a winning team", en ben maar bij DW gebleven. Hoe is jouw ervaring met Tilz monstukken t.o.v. DW wat betreft hoogte en uithuidingsvermogen? (klank is neem ik aan vergelijkbaar?)

Groeten,

Maurice

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 15:39 

morrisch schreef:
echter de bugelklank met een DW is gewoon subliem. Ik vraag me wel eens af of er alternatieven zijn die niet inboeten aan klank, maar wel wat meer speelcomfort geven.

De Tilz mondstukken zijn zo'n alternatief, ze klinken exact zoals Denis Wick, hebben slechts een ander randje. Alleen de Tilz 3C-4F (of iets dergelijks) klonk niet mooi, omdat het (geloof ik) een soort Bach 3CFL-cupje heeft.
Van de Alliance-mondstukken die ik binnenkort van Roger Webster hoop te ontvangen weet ik nog niks, maar kan hier desgevraagd wel een review posten zodra ik ze heb kunnen proberen.

morrisch schreef:
Nu twijfel ik tussen de 4FL en RW4FL...en volgens mij heb jij wel ervaring met beide mondstukken.

Bedoel je mij? Ik heb ze inderdaad beide gespeeld: op een 4FL kan ik precies helemaal niks (op de lange duur), op de RW kom ik de avond door. Ik moet erbij vertellen dat ik slechts jazztrompettist ben die af en toe solo's en sectiewerk op bugel doet. Ik probeer uit alle macht bugel spelen in een fanfare te vermijden, wat tot dusver steeds beter lukt.

morrisch schreef:
Heeft de RW een bredere rand? Betekent dit wat meer comfort t.o.v. 4FL, maar wel minder uithoudingsvermogen? Of is de vorm van de rand alleen anders/prettiger? Hoe zit het met de hoogte? Ik verwacht zelf dat de verschillen niet zo groot zijn (een mooie klank heeft natuurlijk altijd zijn prijs).

De RW klinkt als een 4FL en heeft de hoogte en het uithoudingsvermogen van een 4BFL, of zelfs nog iets beter, omdat de rand breder én plezieriger is. In mijn ervaring is een rand die meer comfort oplevert ook automatisch een rand die meer uithoudingsvermogen oplevert, maar het kan zijn dat jij dat anders ervaart.
Naar mijn ervaring kunnen de verschillen bijna niet groter zijn: zoals ik hierboven al aangaf vind ik de 4FL niet bruikbaar, en de RW bijna fijn.

morrisch schreef:
Heb verder bij de aanschaf van de 4F (gekocht bij Hanssen) nog getwijfeld om een Tilz te proberen, maar had toen zoiets "never change a winning team", en ben maar bij DW gebleven. Hoe is jouw ervaring met Tilz monstukken t.o.v. DW wat betreft hoogte en uithuidingsvermogen? (klank is neem ik aan vergelijkbaar?)

Klank is zeer vergelijkbaar, uithouding is uiteraard beter dan wat dan ook van Denis Wick, en misschien zelfs beter dan de RW's.

www.aachen-bigband.de

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 19:46 

Hoi Yamahaddatdangezegd,

Ik bedoelde jou idd.

Citaat:
morrisch schreef:

De RW klinkt als een 4FL en heeft de hoogte en het uithoudingsvermogen van een 4BFL, of zelfs nog iets beter, omdat de rand breder én plezieriger is. In mijn ervaring is een rand die meer comfort oplevert ook automatisch een rand die meer uithoudingsvermogen oplevert, maar het kan zijn dat jij dat anders ervaart.

Ik zag in de datasheet van DW dat de rand van RW4FL breder is (waarschijnlijk doordat hij ronder is gemaakt t.o.v. 4F, maar ik weet niet precies op welk punt ze de rimwidth meten), leek het me beste mogelijk dat dit mondstuk wel comfortabeler speelt, maar inlevert aan flexibiliteit. Het leek mij dat dit op de lange termijn (lange repetities) misschien tot snellere vermoeidheid zou kunnen leiden (door de bredere rand).

Citaat:
Naar mijn ervaring kunnen de verschillen bijna niet groter zijn: zoals ik hierboven al aangaf vind ik de 4FL niet bruikbaar, en de RW bijna fijn.

Maar het grote verschil is dus eigenlijk alleen het uithoudingsvermogen.

Citaat:
morrisch schreef:
Nu twijfel ik tussen de 4FL en RW4FL...en volgens mij heb jij wel ervaring met beide mondstukken.

Bedoel je mij? Ik heb ze inderdaad beide gespeeld: op een 4FL kan ik precies helemaal niks (op de lange duur), op de RW kom ik de avond door. Ik moet erbij vertellen dat ik slechts jazztrompettist ben die af en toe solo's en sectiewerk op bugel doet. Ik probeer uit alle macht bugel spelen in een fanfare te vermijden, wat tot dusver steeds beter lukt.

Voor mij is het juist uitsluitend voor fanfare-doeleinden. Vaak is uithoudingsvermogen wel een probleem, afhankelijk van de intensiteit van de repetities...

Ik ga de RW4FL eens proberen, maar ben ook wel geinteresseerd in jouw bevindingen van Alliance van Rodger.

Gr,

Maurice

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 17:00 

ik heb hetzelde probleem gehad en ben op de Yamaha 14f4 . Ik krijg er een heel warme klank mee en een hoog speelgemak. De DW RW mondstukken hebben niet het comfort zoals een bach. Dit heeft roger webster mij persoonlijk bevestigd.

----------------------------------------------------------
Wie steeds verzuimt,of komt te laat,
plaagt dirigent en kameraad!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 17:50 

Ik vind de RW's qua rand wel al een stuk beter dan de gewone Denis Wick's.
Ik hoop dat de Alliance van Roger Webster wel een comfortabele rand heeft, met behoud van alle goede eigenschappen van de RW4FL.

www.aachen-bigband.de

Profiel  

Berichttitel: Bugelmondstukken
BerichtGeplaatst: 10 maart 2008 20:20 

Behalve Tilz is ook Flip Oakes een prima alternatief voor Wick bugelmondstukken. Het cupvolume en de boring zijn groter dan bij Wick en de randen zijn copieën van oudere Bach-randen (ik meen uit de Mt. Vernon periode).
De Oakes mondstukken worden gemaakt door Curry en zijn absoluut consistent van maatvoering.
www.flipoakes.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur