trompet.nl > forum > Toon onderwerp - denis wick 3E en 2W mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: denis wick 3E en 2W mondstuk
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 19:14 

Hallo allemaal,

Sinds vorige week ben ik overgestapt van een DW4 naar een DW3E.
Op advies, ben ik hieraan begonnen.
maar ik weet niet of dit wel echt een geschikt mondstuk voor mij is. al spreekt DW mij over het algemeen goed aan.
Mijn klank op de DW4 was erg rond, maar te zacht en ik moest veel moeite doen(veel persen) om bij de a3 te komen. nu met de DW3E (screamer) en de DW2W (deze heb ik om te proberen) kom ik hier veel gemakkelijker bij. maar ligt dit nu aan de grotere boring en de ondiepere cup of omdat ik hier veel meer lucht doorheen kan?
Ik speel al wel een behoorlijk aantal jaren. ik denk een jaar of 16 en ben nu sinds een jaar of 3, 1e trompetiste en heb met regelmaat solo's.Maar wat nu echt een goed mondstuk voor het hogere register is dat durf ik niet te zeggen, weet iemand mij dat te vertellen?
Ik heb me laten vertellen dat hoe hoger het cijfer bij een mondstuk, hoe meer het mondstuk voor beginners is. en hoe kleiner het cijfer hoe professioneler je speelt.
Maar of dit waar is?????
Voorheen heb ik op een 7c en op een 5 gespeeld maar dit beviel mij niet, omdat de
Rim wijdte te scherp of te smal is.
wie heeft een goed advies, voor makkelijk hoog, en toch scherp te blazen?

bedankt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 19:33 

Ik moet voor een A3 ook erg veel moeite doen...

Misschien bedoel je de A2, en anders: de A3 is een erg hoge noot, het is heel normaal dat je daarvoor moeite doet.

Mijn advies is: probeer een ander merk dan Denis Wick.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 20:06 

Sorry, . ik bedoel de A boven de balk, dat is voor mij de 3e A die ik speel. vandaar A3.
ik heb ook mondstukken van bach en tilz geprobeerd.Tilz 3ae en bach 1 1/4. en dit beviel mij niet qua lipzetting. te klein of te scherp met kleinere boring. die boring moest voor mij groter, werd mij verteld. en DW is voor mij qua lipzetting prima.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 20:09 

Hoog of hoger spelen zit hem niet zozeer in het mondstuk. Het is vooral een kwestie van aanleg en/of embrouchure. Je kunt hoger spelen oefenen. O.a. op de site van Erik Veldkamp staan hiervoor goede oefeningen.

Als je toch een ander mondstuk wilt om hoger te spelen zou je eerder een mondstuk met een wat ondiepere cup kunnen proberen. Bij Vincent Bach bijvoorbeeld de D of E mondstukken. Bij Schilke bijv. 10A4A, 13A4A of zoiets. Je verliest dan echter wel klank, want het geluid zal scherper worden.

Giardinelli 10C / ACB Lead 1.25 / Schilke 6A4a

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 20:12 

Ik geloof niet dat mensen als Jan Oosthof, Erik Veldkamp, Martijn de Laat en dat soort trompettisten klank missen. En die spelen niet bepaald op 1,5 c mondstukjes....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 mei 2010 22:29 

Nee, heb je gelijk in. Wat ik bedoel is dat je geluid op een ondiepere cup minder rond zal zijn, dus scherper is. Je kunt daar wel aan werken natuurlijk en 't is maar net wat voor geluid je wilt hebben in een bepaalde situatie.
En inderdaad, die 3 trompettisten die je noemt hebben een geweldige klank.

Giardinelli 10C / ACB Lead 1.25 / Schilke 6A4a

Profiel  

Berichttitel: Re: denis wick 3E en 2W mondstuk
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 07:59 

Tessa schreef:
Hallo allemaal,

Sinds vorige week ben ik overgestapt van een DW4 naar een DW3E.
Op advies, ben ik hieraan begonnen.
maar ik weet niet of dit wel echt een geschikt mondstuk voor mij is. al spreekt DW mij over het algemeen goed aan.
Mijn klank op de DW4 was erg rond, maar te zacht en ik moest veel moeite doen(veel persen) om bij de a3 te komen. nu met de DW3E (screamer) en de DW2W (deze heb ik om te proberen) kom ik hier veel gemakkelijker bij. maar ligt dit nu aan de grotere boring en de ondiepere cup of omdat ik hier veel meer lucht doorheen kan?
Ik speel al wel een behoorlijk aantal jaren. ik denk een jaar of 16 en ben nu sinds een jaar of 3, 1e trompetiste en heb met regelmaat solo's.Maar wat nu echt een goed mondstuk voor het hogere register is dat durf ik niet te zeggen, weet iemand mij dat te vertellen?
Ik heb me laten vertellen dat hoe hoger het cijfer bij een mondstuk, hoe meer het mondstuk voor beginners is. en hoe kleiner het cijfer hoe professioneler je speelt.
Maar of dit waar is?????
Voorheen heb ik op een 7c en op een 5 gespeeld maar dit beviel mij niet, omdat de
Rim wijdte te scherp of te smal is.
wie heeft een goed advies, voor makkelijk hoog, en toch scherp te blazen?

bedankt.

Is DW het enige mondstuk dat je ooit bespeeld hebt? DWZ kun je een vergelijk maken met andere merken?

Hoog spelen gaat over het algemeen iets efficienter op een kleiner mondstuk dan op een diepe pot. Maar je moet ook weer niet te ondiep gaan spelen, want je lippen hebben wel nog ruimte nodig om te kunnen vibreren. Te ondiep kan ook betekenen dat je lippen de cup raken...

Als het om trompet gaat, dan zullen zeer weinig mensen hier, erg voorstander zijn van DW. Er zijn comfortabeler mondstukken op de markt dan DW.

Over die cijfers, heb je je een hoop onzin laten vertellen. De maatvoering verschilt per merk. Bij Bach en DW is het zo hoe kleiner het cijfer, hoe groter het mondstuk. Maar er zijn ook andere maatvoeringen. Zoals GR, die werken met 2 cijfers. 67 is groot, 62 is klein. (Even simpel gesteld.). Met professionaliteit heeft dat overigens geen drol te maken. Een professional speelt (net als een amateur overigens) op een mondstuk dat goed bij hem/haar past. Cijfertjes op mondstukken doen niet zoveel ter zake. Al zou je kunnen stellen dat professionals in big-bands over het algemeen op een kleiner mondstuk spelen dan professionals in symfonie orkesten. Dit heeft te maken met het geluid dat ze willen.

Behalve dat je een goed mondstuk nodig hebt (en imho is DW dat zeer zeker niet) zou je er goed aan doen om eens les te nemen. En dit bedoel ik niet negatief.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2010 10:54 

Bedankt voor al jullie reacties. ik heb wel meerdere modstukken gebruikt, weet even het merk niet. volgens mij BS en Bach spreekt mij al helemaal niet aan.
Ik ga toch nog enkele mondstukken uitproberen. maar ik vind van de DW de rim niet te scherp en heb na enkele uren spelen nergens last van en met de BS5 wel en bach na 5 minuten al veel last.
Ik heb met regelmaat wel hulp van iemand van de luchtmachtkapel. en bij het orkest waar ik speel. Maar ja bij een dweilorkest vergeet je nogal weleens om netjes te spelen :wink:
Wie heeft er dan een goed voorbeeld van welk mondstuk ik dan kan proberen:
die een boring heeft van meer dan 3.7 mm.
brede rim
ondiepe cupboring.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur