Tessa schreef:
Hallo allemaal,
Sinds vorige week ben ik overgestapt van een DW4 naar een DW3E.
Op advies, ben ik hieraan begonnen.
maar ik weet niet of dit wel echt een geschikt mondstuk voor mij is. al spreekt DW mij over het algemeen goed aan.
Mijn klank op de DW4 was erg rond, maar te zacht en ik moest veel moeite doen(veel persen) om bij de a3 te komen. nu met de DW3E (screamer) en de DW2W (deze heb ik om te proberen) kom ik hier veel gemakkelijker bij. maar ligt dit nu aan de grotere boring en de ondiepere cup of omdat ik hier veel meer lucht doorheen kan?
Ik speel al wel een behoorlijk aantal jaren. ik denk een jaar of 16 en ben nu sinds een jaar of 3, 1e trompetiste en heb met regelmaat solo's.Maar wat nu echt een goed mondstuk voor het hogere register is dat durf ik niet te zeggen, weet iemand mij dat te vertellen?
Ik heb me laten vertellen dat hoe hoger het cijfer bij een mondstuk, hoe meer het mondstuk voor beginners is. en hoe kleiner het cijfer hoe professioneler je speelt.
Maar of dit waar is?????
Voorheen heb ik op een 7c en op een 5 gespeeld maar dit beviel mij niet, omdat de
Rim wijdte te scherp of te smal is.
wie heeft een goed advies, voor makkelijk hoog, en toch scherp te blazen?
bedankt.
Is DW het enige mondstuk dat je ooit bespeeld hebt? DWZ kun je een vergelijk maken met andere merken?
Hoog spelen gaat over het algemeen iets efficienter op een kleiner mondstuk dan op een diepe pot. Maar je moet ook weer niet te ondiep gaan spelen, want je lippen hebben wel nog ruimte nodig om te kunnen vibreren. Te ondiep kan ook betekenen dat je lippen de cup raken...
Als het om trompet gaat, dan zullen zeer weinig mensen hier, erg voorstander zijn van DW. Er zijn comfortabeler mondstukken op de markt dan DW.
Over die cijfers, heb je je een hoop onzin laten vertellen. De maatvoering verschilt per merk. Bij Bach en DW is het zo hoe kleiner het cijfer, hoe groter het mondstuk. Maar er zijn ook andere maatvoeringen. Zoals GR, die werken met 2 cijfers. 67 is groot, 62 is klein. (Even simpel gesteld.). Met professionaliteit heeft dat overigens geen drol te maken. Een professional speelt (net als een amateur overigens) op een mondstuk dat goed bij hem/haar past. Cijfertjes op mondstukken doen niet zoveel ter zake. Al zou je kunnen stellen dat professionals in big-bands over het algemeen op een kleiner mondstuk spelen dan professionals in symfonie orkesten. Dit heeft te maken met het geluid dat ze willen.
Behalve dat je een goed mondstuk nodig hebt (en imho is DW dat zeer zeker niet) zou je er goed aan doen om eens les te nemen. En dit bedoel ik niet negatief.