Stukken beter!
Kijk de beste oplossing is natuurlijk altijd waar je zelf het meest prettig bij voelt
Maar...... Als je alles niet probeert kun je natuurlijk ook geen goed oordeel vellen!
Niet dat ik alles geprobeerd heb hoor, maar ik zal je even mijn ervaringen geven:
Ten eerste ik oefende altijd thuis op een silent brass.... dacht, dit is de oplossing geen last van geluidsoverlast en dergelijke maar niets blijkt minder waar..... er zitten naar mijn mening nogal wat nadelen aan zo'n ding. Het is een leuke
aanvulling misschien.
Als je altijd oefend over zo'n apparaat en je hebt van nature een goede trompetklank wil je met dit ding eigenlijk een zo mooi mogelijk geluid. Wat ik bijv. deed is een klein beetje galm toevoegen. Maar eigenlijk klinkt het dan nog niks. Kortom je verliest de directe klank en
timing enigzins wat enorm belangrijk is voor het type muziek wat jij speelt.
Op het podium (top40 Band) wil je eigenlijk ook zo een best klinkend geluid wat binnen het handbereik ligt, maar dat is volgens mij toch een verkeerde intrepetatie.
Ik ben sind 4 weken weer actief na 2 jaar niet te hebben gespeeld, en oefen nu in een oefenruimte van de plaatselijke vereniging zo een 2 a 3 uur op een dag. Zonder een Silent Brass en doe veel warming-ups van Loet van der Lee. Daarnaast speel ik met jazz begeleiding op minidisk mee voor de timing. (uitereraard aangesloten op een versterker met luidsprekers

) Ook speel ik regelmatig tegen mijn bladmuziek aan zodat je in feite een minder mooi geluid krijgt als je de ruimte inspeeld. ( je kunt natuurlijk ook tegen de muur aanspelen). In tegenstelling wat ik vroeger deed thuis op m'n silent brass merk ik nu dat ik veel sneller resultaten boek. Waarom? Ik denk dat als je op deze manier oefent je echt moet werken om resultaat te krijgen daar je je geluid niet mooier gaat maken maar je gaat wennen of werken aan de "droge" en als je tegen de muur of bladmuziek aanspeelt je "braampjes" en "aanzetjes". Dit hoor je niet half zo goed als je gebruik gaat maken van electronica naar mijn mening!
Wat dan de volgende logische gevolgen
kunnen zijn is dat als je live op het podium gaat spelen minder kritisch op je geluid gaat letten maar meer op je performance. Want je weet dat je (zonder electronica) hetgene wat je moet spelen "kan" spelen. Als je oefent met electronica geeft je niet de zekerheid van je kunnen laat ik maar zeggen en je weet denk ik wel dat eigenlijk het belangrijkste is voor live optredens!! Weet 100% zeker dat je het kan! Anders ga je natuurlijk geheid bij voorbaat giga op je neus. Of beter vol overtuiging op je bek dan half geprobeerd!
Wat betreft dat je speelt voor een vaste microfoon kan ik alleen maar goed vinden...
Waar ik zelf onder ander mee heb gewerkt is de LM57 van SD Systems maar dat vond ik ondanks dat het geweldig klinkt zo uit 24 kilowatt aan versterkers en luidsprekers!!!!!
Wat een sound! Om te kwijlen

toch niet practisch. Je kunt als je het even niet weet niet even voorzichtig je partij vooraf spelen omdat je microfoon aan je beker vastzit.Voor de klank maakte ik toen mede gebruik van het zaalgebruik. Natuurlijk had ik wel een floormonitor maar hoorde altijd mijn lead over het zaaltotaal weer terugkaatsen. Dat gaf mij de zekerheid toen die tijd van mijn kunnen.
Wat wel belangrijk is dat je een goede microfoon neemt want het is tenslotte de
bron van je geluid. Je kunt natuurlijk gewoon een zangmicrofoon nemen maar veel beter is het om echt een kwaliteitsmicrofoon te nemen die er voor gemaakt is!
Er is hierin genoeg keus. Laat je eens goed adviseren op dit punt.
Dat je niet voluit speelt zal ik naar mijn mening aan gaan werken. Gebruik je je lucht wel goed? Genoeg compressie? Het is natuurlijk heerlijk als je kunt afsluiten met een c3 of hoger op kracht! Doe je dit niet op kracht past het niet echt in de stijl waar je nu mee bezig bent maar meer in de fanfare zal ik maar zeggen.
Pas wel op dat je niet alles op kracht gaat spelen want dan verlies je weer je mooie klank die je zeker hebt! Maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen wanneer je op kracht gaat spelen dus echt met lucht (Wanneer je echt spierpijn krijgt in je buikspieren weet je dat je goed bezig bent) je een beter uithoudingsvermogen krijgt en dat het bijzonder leuk en heftig klinkt natuurlijk!
Succes verder..
P.s. Ben jaloers op je dat je bij 2 van die geweldige orkesten speelt met zoveel blazers!