trompet.nl > forum > Toon onderwerp - oorelementen in ear monitor
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2004 14:13 

Stukken beter! :lol:

Kijk de beste oplossing is natuurlijk altijd waar je zelf het meest prettig bij voelt :?
Maar...... Als je alles niet probeert kun je natuurlijk ook geen goed oordeel vellen!
Niet dat ik alles geprobeerd heb hoor, maar ik zal je even mijn ervaringen geven:
Ten eerste ik oefende altijd thuis op een silent brass.... dacht, dit is de oplossing geen last van geluidsoverlast en dergelijke maar niets blijkt minder waar..... er zitten naar mijn mening nogal wat nadelen aan zo'n ding. Het is een leuke aanvulling misschien.
Als je altijd oefend over zo'n apparaat en je hebt van nature een goede trompetklank wil je met dit ding eigenlijk een zo mooi mogelijk geluid. Wat ik bijv. deed is een klein beetje galm toevoegen. Maar eigenlijk klinkt het dan nog niks. Kortom je verliest de directe klank en timing enigzins wat enorm belangrijk is voor het type muziek wat jij speelt.
Op het podium (top40 Band) wil je eigenlijk ook zo een best klinkend geluid wat binnen het handbereik ligt, maar dat is volgens mij toch een verkeerde intrepetatie.

Ik ben sind 4 weken weer actief na 2 jaar niet te hebben gespeeld, en oefen nu in een oefenruimte van de plaatselijke vereniging zo een 2 a 3 uur op een dag. Zonder een Silent Brass en doe veel warming-ups van Loet van der Lee. Daarnaast speel ik met jazz begeleiding op minidisk mee voor de timing. (uitereraard aangesloten op een versterker met luidsprekers :lol: ) Ook speel ik regelmatig tegen mijn bladmuziek aan zodat je in feite een minder mooi geluid krijgt als je de ruimte inspeeld. ( je kunt natuurlijk ook tegen de muur aanspelen). In tegenstelling wat ik vroeger deed thuis op m'n silent brass merk ik nu dat ik veel sneller resultaten boek. Waarom? Ik denk dat als je op deze manier oefent je echt moet werken om resultaat te krijgen daar je je geluid niet mooier gaat maken maar je gaat wennen of werken aan de "droge" en als je tegen de muur of bladmuziek aanspeelt je "braampjes" en "aanzetjes". Dit hoor je niet half zo goed als je gebruik gaat maken van electronica naar mijn mening!
Wat dan de volgende logische gevolgen kunnen zijn is dat als je live op het podium gaat spelen minder kritisch op je geluid gaat letten maar meer op je performance. Want je weet dat je (zonder electronica) hetgene wat je moet spelen "kan" spelen. Als je oefent met electronica geeft je niet de zekerheid van je kunnen laat ik maar zeggen en je weet denk ik wel dat eigenlijk het belangrijkste is voor live optredens!! Weet 100% zeker dat je het kan! Anders ga je natuurlijk geheid bij voorbaat giga op je neus. Of beter vol overtuiging op je bek dan half geprobeerd! :D

Wat betreft dat je speelt voor een vaste microfoon kan ik alleen maar goed vinden...
Waar ik zelf onder ander mee heb gewerkt is de LM57 van SD Systems maar dat vond ik ondanks dat het geweldig klinkt zo uit 24 kilowatt aan versterkers en luidsprekers!!!!!
Wat een sound! Om te kwijlen :lol: toch niet practisch. Je kunt als je het even niet weet niet even voorzichtig je partij vooraf spelen omdat je microfoon aan je beker vastzit.Voor de klank maakte ik toen mede gebruik van het zaalgebruik. Natuurlijk had ik wel een floormonitor maar hoorde altijd mijn lead over het zaaltotaal weer terugkaatsen. Dat gaf mij de zekerheid toen die tijd van mijn kunnen.
Wat wel belangrijk is dat je een goede microfoon neemt want het is tenslotte de bron van je geluid. Je kunt natuurlijk gewoon een zangmicrofoon nemen maar veel beter is het om echt een kwaliteitsmicrofoon te nemen die er voor gemaakt is!
Er is hierin genoeg keus. Laat je eens goed adviseren op dit punt.

Dat je niet voluit speelt zal ik naar mijn mening aan gaan werken. Gebruik je je lucht wel goed? Genoeg compressie? Het is natuurlijk heerlijk als je kunt afsluiten met een c3 of hoger op kracht! Doe je dit niet op kracht past het niet echt in de stijl waar je nu mee bezig bent maar meer in de fanfare zal ik maar zeggen.
Pas wel op dat je niet alles op kracht gaat spelen want dan verlies je weer je mooie klank die je zeker hebt! Maar uit eigen ervaring kan ik je zeggen wanneer je op kracht gaat spelen dus echt met lucht (Wanneer je echt spierpijn krijgt in je buikspieren weet je dat je goed bezig bent) je een beter uithoudingsvermogen krijgt en dat het bijzonder leuk en heftig klinkt natuurlijk! :wink:

Succes verder..
P.s. Ben jaloers op je dat je bij 2 van die geweldige orkesten speelt met zoveel blazers!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2004 18:23 

Bert,

Uit je bericht kan ik concluderen dat je een goede manier van denken hebt. Maar een ding vraag ik me wel af. Jij hebt het over de silent brass waar jij een hele tijd mee hebt gespeeld. Dan gaat idd alles boven de elektronika. Maar heb je wel eens met een ander (of te wel goed) in-ear systeem gespeeld??

Onze trombonist heeft ons systeem gebouwd/samengesteld (hij heeft daar ook als een van de weinigen een studie voor gedaan....) en ik weet dat je dat niet moet vergelijken met een silent brass. Natuurlijk is het niet te evenaren met je eigen geluid zoals je thuis speelt, daar hoor je altijd meer. Maar wij hebben de mengtafel achter ons staan (want bij zijn ook de monitormixers van de band) en hebben de ideale positie dat wij zelf met ons geluid kunnen expirimenteren. We hebben geen galm op onze in-ear dus wij krijgen idd het droge trompet geluid en iedereen weet dat een trompetgeluid zonder galm kl*te is omdat je elk klein foutje kunt horen!!

En omdat wij zelf kunnen mixen heb ik altijd een ideale balans tussen ons blazers en toetsen. Daardoor kan ik behoorlijk zuiver spelen en goed timen. Dat vind ik veel belangrijker dan een c4 kunnen spelen want die zit blijkbaar nooit op de toeters die ik koop :evil:

Verder weet ik dat er niets gaat boven een SD system maar er is ook niets duurder dan een sd system. Ik heb het wel een aantal keer overwogen maar ik weet dat er heel weinig geluidstechnici die extra kwaliteiten eruit kunnen halen: het merendeel is en blijft boxensjouwer :cry:
Daarom gebruik ik de Shure beta 57a. Het was weer wederom onze trombonist die met deze mics aan kwam zetten en ik ben er heel tevreden over. Hij zit in het wereldje (is oa importeur van Shure) en met hem hebben we eea getest. Zo heeft Shure ook nog een clip on met condensator maar wederom bijna net zo duur als de SD. Maar ook bijna net zo goed van klank!! Daarnaast heeft mijn leraar een studio en ook daar heb ik eea geprobeerd. Maar daar kwam ik tussen de akg's terrecht. Dat zijn onder de condensator mic's nog steeds een van de mic's maar weer niet bruikbaar op het podium. :x Daarnaast waren er nog de Beijerdynamic's, sm 57 en 58's en nog wat ander goedkoper materiaal.
Dus wees gerust: ik heb me goed laten informeren en meer was er niet van te maken: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2004 20:49 

Leuke discussie zo! :wink:

Inderdaad, je geeft et zelf al aan....
Je kunt nog zo'n dure microfoon kopen en gebruiken maar uiteindelijk is de geluidsman verantwoordelijk voor hetgeen wat voor uit de speakers komt!
Dat zou dus bijvoorbeeld al een reden kunnen zijn om niet met in ear te werken daar je zo toch iets meekrijgt van het geluid van voor.
Het is mooi dat je collega behoorlijk wat van versterking afweet maar jammergenoeg ben ik toch van mening dat je zo controle mist! Niet alleen voor jezelf maar zeker voor het geluid van voor! Je kunt natuurlijk in overleg met je collegablazers eens een test doen.
Ga eens voor een optreden samen voor in de zaal staan en luister wat je geluidsman neerzet van jullie samen! Breng hier naar jullie mening dusdanig verschil in dat het voor jullie goed klinkt want tenslotte weten jullie hoe het moet klinken!
Ga nu gewoon spelen de eerste helft van het optreden zonder in ear en pik het geluid niet alleen van de floormonitors die jullie dan zelf mixen maar ook een ietsie van het geluid van voor je zult dan merken dat dit niet verkeerd klinkt. Ook zal ik in dit geval even een stukje plexiglas achter je microfoon monteren voor de directe terugslag van je geluid.
De andere helft van de avond zou je theoretisch makkelijk kunnen switchen op in ear.
Breng de verschillen in kaart door er samen en met de geluidsman! over te praten en ga eens staan luisteren wat je geluidsman te vertellen heeft!

Ja wij hebben inderdaad ook in ear gehad. Ik had dan wel geen shure elementen in mn oor maar dure sony's die hier voor zijn gemaakt. Ik moet bekennen dat ik er maar 3 of 4 keer mee heb gespeeld. Ik vond het helemaal niets. De saxofonist moest er ook niets van hebben. Wel vind ik het goed dat je geen galm toevoegd. Dan moet je de boel echt wel goed hebben staan wil het enigzins goed klinken!

Microfoons. tja ook dat zou je op deze manier kunnen proberen door vooraf zelf in de zaal te staan. Ik hoefde dat nooit te doen want we hadden een mega geluidsman die geweldige oren heeft. Ik heb wel eens een andere microfoon geprobeerd, zelfs eentje uit de studio:
http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/9612011/sid/!18121995/quelle/listen
En dat klinkt wel heel errug goed moet ik zeggen maar is dan ook verschrikkelijk duur.
Er zijn er nog wel meer bijv. de RE20 van sennheiser geloof ik. Is ook zeer bruikbaar.
Persoonlijk vind ik de sm57 wat minder (voor zang is ie geweldig hoor!) maar dat zijn mijn ervaringen. En die van de geluidsman natuurlijk!

Enne die C4 zit er bij mij ook niet in hoor! :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2004 23:15 

BBB schreef:

Enne die C4 zit er bij mij ook niet in hoor! :lol:

Pffff, gelukkig maar, ik dacht al dat ik een miskoop had gedaan. :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2004 20:36 

jaws alias Rowalt,
Lekkere demo nummertjes op jullie sites. Heb even staan swingen !!
Groet Footprints

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2004 22:38 

dank je!! 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur