Hoi,
Zelf gebruik ik ook in ear systeem en heb wel wat ervaringen hiermee:
Om te beginnen kan je aan je eigen geluid al wat sleutelen op de mengtafel. Ik haal altijd een heel klein beetje lage tonen van mijn geluid af en ik doe er wat hoge tonen bij. Zo kan ik mezelf beter horen. Maar ik denk dat dit een persoonlijke kwestie is. Ik heb de monitor mengtafel altijd vlak bij me staan dus ik kan altijd wat experimenteren met mijn geluid. Daar zou je ook eens mee kunnen beginnen. Vraag aan je geluidsman om wat te rotzooien en vraag hem ook wat hij heeft gedaan op het moment dat jij vindt dat het goed klinkt. Zo kan je de volgende keer direct tegen je geluidsman zeggen hoe je je geluid wilt hebben.
Vervolgens heb ik ook nog wat ervaring met oordoppen. Ik ken twee soorten:
De simpele doppen die je bij elke diskman krijg. Deze gebruik ik momenteel ook. Het voordeel hiervan is dat ze nog een heel klein beetje geluid doorlaten. Je hoort bv nog de drums zodat je deze niet op je monitor hoeft te zetten. Ik heb een setje van Sony met een klein tuitje op de dop. Blijft bij mij lekker zitten.
Wat ik ook geprobeerd heb en aan ga schaffen zijn de E2 doppen van Shure. Deze geven een perfect maar wel heel ander geluid weer. Je zal opnieuw aan je eigen geluid moeten wennen. En ze zijn ook een stuk prijziger. Het systeem is een beetje hetzelfde als de gele kneedbare oorbescherming zoals iedereen die wel kent. Even dat gele propje fijn knijpen, in je oor stoppen en na een paar seconde zet de substantie uit en zet zich naar je oor. Zo werkt ook de E2 set van Shure. De luidspreker is een staafje met daaromheen een substantie die je fijn moet knijpen. Stop het in je oor en na een paar seconde sluit de substantie je oor geheel af. Het enige wat je nu nog kan horen is het geluid dat je over je monitor krijgt. En dat is nu net het voordeel en het nadeel: In de ene band spelen veel mensen in ear. De drummer slaat niet superhard en het zaalgeluid is ook niet superhard. Als ik in die band deze doppen zou gebruiken zou ik echt alles over de monitor moeten sturen. Maar in de andere band is het geluid zo waanzinnig hard dat mijn conventionele doppen het gewoon niet aankunnen. Tenzij ik ze overdreven hard zet met alle gevolgen…

Daar zouden de Shure doppen een goede oplossing voor zijn.
Dus ik ga voor de ene band de simpele doppen gebruiken en voor de andere band de Shure doppen.
Verder heb ik geen ervaring met nog meer professionelere doppen.
Als je wilt weten waar je deze doppen kunt vinden moet je contact opnemen met TM Audio (030-2414070). Zij zijn importeur van Shure. Vraag dan naar de heer Goossens, hij is trombonist in onze band. Heeft die jongen ook wat te doen.