trompet.nl > forum > Toon onderwerp - oorelementen in ear monitor
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 23:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: oorelementen in ear monitor
BerichtGeplaatst: 29 dec 2003 18:09 

Beste forum lezers,
Ik gebruik een in ear monitor systeem van Sennheiser voor mijn trompet tijdens optredens en repetities. Nu is mijn vraag wie ervaring heeft met de oorelementen (hoofdtelefoon / oordopjes). De oorelementen die ik nu gebruik, daar komt niet echt een lekkere natuurlijke trompetklank (sound) uit (zoals je die uit een hifi installatie krijgt) terwijl een normale hoofdtelefoon (gesloten systeem) rechtstreeks gekoppeld aan de zender van dit in ear systeem een perfect trompetgeluid (sound) weergeeft.
Wie heeft een advies.
Alvast bedankt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2003 09:04 

Hoi,

Zelf gebruik ik ook in ear systeem en heb wel wat ervaringen hiermee:

Om te beginnen kan je aan je eigen geluid al wat sleutelen op de mengtafel. Ik haal altijd een heel klein beetje lage tonen van mijn geluid af en ik doe er wat hoge tonen bij. Zo kan ik mezelf beter horen. Maar ik denk dat dit een persoonlijke kwestie is. Ik heb de monitor mengtafel altijd vlak bij me staan dus ik kan altijd wat experimenteren met mijn geluid. Daar zou je ook eens mee kunnen beginnen. Vraag aan je geluidsman om wat te rotzooien en vraag hem ook wat hij heeft gedaan op het moment dat jij vindt dat het goed klinkt. Zo kan je de volgende keer direct tegen je geluidsman zeggen hoe je je geluid wilt hebben.

Vervolgens heb ik ook nog wat ervaring met oordoppen. Ik ken twee soorten:
De simpele doppen die je bij elke diskman krijg. Deze gebruik ik momenteel ook. Het voordeel hiervan is dat ze nog een heel klein beetje geluid doorlaten. Je hoort bv nog de drums zodat je deze niet op je monitor hoeft te zetten. Ik heb een setje van Sony met een klein tuitje op de dop. Blijft bij mij lekker zitten.

Wat ik ook geprobeerd heb en aan ga schaffen zijn de E2 doppen van Shure. Deze geven een perfect maar wel heel ander geluid weer. Je zal opnieuw aan je eigen geluid moeten wennen. En ze zijn ook een stuk prijziger. Het systeem is een beetje hetzelfde als de gele kneedbare oorbescherming zoals iedereen die wel kent. Even dat gele propje fijn knijpen, in je oor stoppen en na een paar seconde zet de substantie uit en zet zich naar je oor. Zo werkt ook de E2 set van Shure. De luidspreker is een staafje met daaromheen een substantie die je fijn moet knijpen. Stop het in je oor en na een paar seconde sluit de substantie je oor geheel af. Het enige wat je nu nog kan horen is het geluid dat je over je monitor krijgt. En dat is nu net het voordeel en het nadeel: In de ene band spelen veel mensen in ear. De drummer slaat niet superhard en het zaalgeluid is ook niet superhard. Als ik in die band deze doppen zou gebruiken zou ik echt alles over de monitor moeten sturen. Maar in de andere band is het geluid zo waanzinnig hard dat mijn conventionele doppen het gewoon niet aankunnen. Tenzij ik ze overdreven hard zet met alle gevolgen… :evil: Daar zouden de Shure doppen een goede oplossing voor zijn.

Dus ik ga voor de ene band de simpele doppen gebruiken en voor de andere band de Shure doppen.

Verder heb ik geen ervaring met nog meer professionelere doppen.

Als je wilt weten waar je deze doppen kunt vinden moet je contact opnemen met TM Audio (030-2414070). Zij zijn importeur van Shure. Vraag dan naar de heer Goossens, hij is trombonist in onze band. Heeft die jongen ook wat te doen.
:twisted: :twisted: :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2003 19:44 

Bedankt Jaws voor de uitgebreide toelichting. Ik ga het een en ander eens uitproberen.

Overigens, het geluid (trompet) wat je via je oordoppen krijgt, is dat een mooi helder en echt trompetgeluid (zowel in de hoogte als in de laagte) of net, zoals bij mij, een wat vervormd geluid (vergelijk het met een trompetsoundje uit een goedkoop keyboard).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2003 09:52 

Bij mij is het ook een redelijk kaal geluid.
Dat komt omdat je geen galm toegevoegd krijgt. Neem jezelf thuis maar eens op een bandje op. Dat klinkt voor geen meter. En dat komt oa omdat je geen dure opname spullen gebruikt maar ook omdat je geen galm toevoegt. En bij alle bekende of goede cd´s wordt een galm over de blazers gelegd (plate galm :!: ) zodat ze veel natuurlijker klinken.

Dus daarom moet je of galm regelen of wennen aan je geluid. Ik weet niet of je makkelijk contact kan krijgen tijdens een optreden met je geluidsman om eea uit te proberen.
Ik heb er twee jaar over gedaan voor ik wist wat de bedoeling en de mogelijkheden waren. Na veel expirimenteren kwam ik erachter dat het geluid zoals je het op cd´s hoort of zoals je jezelf hoort als je thuis staat te spelen niet haalbaar is (zonder toevoeging van galm). Dus toen ben ik op zoek gegaan naar het meest haalbare en voor mij meest bruikbare geluid. Nu weet ik hoe ik mezelf wil en moet kunnen horen: Een beetje extra hoge tonen, de lagen tonen er een beetje af. Vervolgens blijft er een redelijk kaal geluid over waar ik lekker mee uit de voeten kan.

Dus mijn advies is lekker proberen te rotzooien met je geluid en vraag wat er steeds veranderd wordt. Is het op een gegeven moment goed vraag je je geluidsman naar de instellingen die hij gemaakt heeft zodat je de volgende keer direkt met hetzelfde geluid kan beginnen.
Maar Shure doppen van 130 euro of Sony doppen van 25 euro, je geluid blijft kaal..... helaas :evil:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 jan 2004 13:19 

Je kan ook naar een audicien toe stappen (gehoorapparaten etc).

Die kan speciale voor jou op maat gemaakte oorproppen maken, die je aan je in-ear monitor koppelt. De doorlaatbaarheid van extern geluid kan je eventueel ook aangeven
Je kan het ook zo laten maken dat je daarin de standaard discman doppen propt, maar mooier is het om het compleet vast te laten monteren.

Ik eventueel wel aan het adres van zo'n audicien komen (in Utrecht) die zo'n systeem voor onze leadzanger heeft gefabriceerd.

8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2004 21:41 

Ik dank jullie voor de reactie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jan 2004 12:14 

Magnumhorn,
Heb jij het adres van die audicien?
Alvast bedankt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2004 16:43 

ga ik even achteraan
8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur