Ik heb een paar opmerkingen:
Zelf speel ik al een aantal jaren met een LCM77 van SD systems (
www.sdsystems.com)
Ik heb toentertijd ook regelmatig met de AKG clip on getest, maar die vond ik qua klank echt een stuk minder dan de LCM77. Die werd nogal hard/en schel als je met power bovenin gaat spelen. Die LCM77 blijft daarentegen wel mooi warm klinken.
Voor wat betreft de demperproblematiek, heb je daar met een LCM77 volledige vrijheid in, en ik spreek hier Hans tegen die zegt dat hij de AKG 'gewoon even opzij buigt. Je komt bijvoorbeeld met een Harmon Mute echt niet meer voor de opening van de mute uit (of hebben ze de zwanehals telescopisch gemaakt???)
Dan nog een opmerkingen over fantoomvoeding: Bij grotere installaties is fantoomvoeding vrij gangbaar, maar ik heb HEEL VEEL tafels meegemaakt waar dit niet aanwezig was. Met mijn LCM77 kan ik geukkig zowel ZONDER als MET Fantoomvoeding werken. Ook werd de AKG clip-on met JACK aansluiting geleverd (maar dat kan veranderd zijn), waardoor je altijd een DI verloop nodig had. De LCM77 kan direct met een standaard microrfoonsnoer (XLR-XLR) aangesloten worden.
WEL is de AKG erg handig als je veel van instrument moet wisselen. Je zet hem in een mum van tijd op een ander instrument. Dat lukt je met een LCM77 niet (sterker nog die past niet eens op een bugel bijvoorbeeld. Heb je weer een andere mike voor nodig).
Als laatste nog over de Monitor: tegenwoordig gebruik ik in al mijn bands zgn Hot Spot monitors. Dit zijn kleine compacte boxen (ca 10X20X10 = hxbxd) op een (microfoon-)standaard. Deze kan je gewoon bijvoorbeeld op borsthoogte voor je plaatsen. STUKKEN beter dan die lompe vloermonitors waar je weining van tergugkrijgt (of ze moeten spijkerhard gezet worden).
Maar ook een Soundback werkt heel goed. Is ook prettiger voor je medemuzikanten VOOR je op het podium. Ik zet op hele kleine podia een zelfgezaagd stukje plexiglas neer (stukken goedkoper dan SoundBack) Nadeel is wel dat je ondanks je clip-on microfoon toch weer een standaard moet neerzetten.
Trouwens je kan nagenoeg alle installaties draadloos maken. Je kan standaard losse zonder/ontavger units kopen. De zenders sluit je gewoon aan op het 'kastje' wat je bij je draagt, en de ontvanger bij de tafel. Is generiek op elke microphone te gebuiken. Ze zijn wel redelijk prijzig vind ik
AKG clip-on:
www.akg-acoustics.com/english/microphones/
SD systems:
www.sdsystems.com