trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke apperatuur zouden jullie gebruiken?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 21:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke apperatuur zouden jullie gebruiken?
BerichtGeplaatst: 09 jan 2003 13:46 

Beste mensen

Ik speel binnnen bandverband. Ik gebruik hier bij verschillende 'volumes'. Wel te weten: trompet met ' miles demper', trompet zonder demper en flugelhorn.
Daar ik al een goede mic heb -en niet zo tevreden ben over de draadloze sytemen, te duur en niet zo denderende geluid (althans wat ik gehoord heb- heb ik er voor gekozen mijn ' basisuitrusting' anders in te richten dan ik in eerste instantie -draadloos- wilde.

Ik kies er nu voor om een traditionele zangmicrofoon te gebruiken.
Maar tussen zangversterker/ PA en trompet wil ik zodoende (om verschillende volumes te kunnen regelen- een mengpaneeltje zetten van twee schruiven. Om tegemoet te komen aan mijn voorliefde voor o.a. de stijl van Bitches Brew, live at the Filmore east Miles Davis e.d. zou ik graag een soort van 'manipuleermogelijkheid' er tussen willen gooien. Iets waarmee bijvoorbeeld delay op je trompet kan zetten, lichte vervormingen kan aanbrengen en echo.
Daar voor mij maximaal een euro 350 voor kan uitgeven, ligt mijn vraag aan het forum voor de hand.
Hoe zouden jullie dit aanpakken met de hierboven geschreven verwachtingen, eisen en voorwaarden?

Groeten en alvast bedankt Niels

En op welk mondstuk speelde Miles Davis?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2003 16:49 

Inderdaad interessante vraag, ik ben benieuwd voor een reactie want ik zou ook graag zo iets aanschaffen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2003 23:25 

Ik heb altijd met een gewone SM57 gespeeld met een SoundBack monitor.
Sinds een paar maanden heb ik de C914 (of 419 dat weet ik niet meer) clip-on mike van AKG. Geweldig, had ik jaren eerder moeten doen. Klinkt goed, mooi vlak, en door de clip is hij heel eenvoudig heen en weer te zetten tussen trompet (ook met dempers) en bugel.
Hij is niet draadloos maar je bent wel de hengel kwijt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2003 23:29 

Met welk soort jack sluit je die op de PA aan? Moeten er nog apparaten tussen de C419? Ik heb al met één gespeeld maar ik heb er toen niet echt op gelet. Wel heel goeie microfoon. Je moet wel zeker zijn van jezelf... Alle foutjes gaan door de PA hoor... Bij een SM57 (trouwens ook heel goeie microfoon) kan je je nog een beetje afwenden maar euh, met die clip-on... dat is zweten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 jan 2003 11:00 

Hi guys,

In onze repetitieruimte gebruik ik altijd een gewone Shure zangmicrofoon met een soundback, maar bij optredens heb ik ook wel eens geblazen door een clip-on van AKG, Shure etc. Zoals Kenny al zei..... dat is wel eens zweten. Daarnaast hoor je zelfs nog als je "het water aflaat". Bij een clip-on moet ook zorgen voor goede monitoring, anders hoor je vaak niet waar je mee bezig bent.
Een nadeel van de clip-on dat het een gehannes is als je even een demper wilt gebruiken.
Mijn broer (trombonist) gebruikt een SD-microfoon die zo ver van de beker afstaat dat het gebruik van een demper geen probleem is. Wie van jullie gebruikt zo iets? Wat zijn jullie ervaringen?
Al met al gebruik ik het liefst een gewone microfoon met een soundback. Ik vertrouw op de geluidsman voor wat betreft volume e.d.

Greetzzzzz,

John

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jan 2003 11:34 

Met dempers heb ik nooit geen problemen, die kun je er makkelijk langs schuiven.
Ze gaan met een gewone XLR aansluiting de mengtafel in. Zo'n beetje elke PA heeft fantoomvoeding dus dat is nooit een probleem.

Bijkomend voordeel van een clip-on is de mogelijkheid om te lezen. Zeker als freelancer, als je veel a vue moet lezen is het handig als je gewoon in je partij kunt kijken zonder je in allerlei bochten moet wringen om de beker in de mike te houden (bovendien gebruik je dan je muziek als monitor).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jan 2003 11:22 

Ik heb een paar opmerkingen:

Zelf speel ik al een aantal jaren met een LCM77 van SD systems (www.sdsystems.com)
Ik heb toentertijd ook regelmatig met de AKG clip on getest, maar die vond ik qua klank echt een stuk minder dan de LCM77. Die werd nogal hard/en schel als je met power bovenin gaat spelen. Die LCM77 blijft daarentegen wel mooi warm klinken.

Voor wat betreft de demperproblematiek, heb je daar met een LCM77 volledige vrijheid in, en ik spreek hier Hans tegen die zegt dat hij de AKG 'gewoon even opzij buigt. Je komt bijvoorbeeld met een Harmon Mute echt niet meer voor de opening van de mute uit (of hebben ze de zwanehals telescopisch gemaakt???)

Dan nog een opmerkingen over fantoomvoeding: Bij grotere installaties is fantoomvoeding vrij gangbaar, maar ik heb HEEL VEEL tafels meegemaakt waar dit niet aanwezig was. Met mijn LCM77 kan ik geukkig zowel ZONDER als MET Fantoomvoeding werken. Ook werd de AKG clip-on met JACK aansluiting geleverd (maar dat kan veranderd zijn), waardoor je altijd een DI verloop nodig had. De LCM77 kan direct met een standaard microrfoonsnoer (XLR-XLR) aangesloten worden.

WEL is de AKG erg handig als je veel van instrument moet wisselen. Je zet hem in een mum van tijd op een ander instrument. Dat lukt je met een LCM77 niet (sterker nog die past niet eens op een bugel bijvoorbeeld. Heb je weer een andere mike voor nodig).

Als laatste nog over de Monitor: tegenwoordig gebruik ik in al mijn bands zgn Hot Spot monitors. Dit zijn kleine compacte boxen (ca 10X20X10 = hxbxd) op een (microfoon-)standaard. Deze kan je gewoon bijvoorbeeld op borsthoogte voor je plaatsen. STUKKEN beter dan die lompe vloermonitors waar je weining van tergugkrijgt (of ze moeten spijkerhard gezet worden).
Maar ook een Soundback werkt heel goed. Is ook prettiger voor je medemuzikanten VOOR je op het podium. Ik zet op hele kleine podia een zelfgezaagd stukje plexiglas neer (stukken goedkoper dan SoundBack) Nadeel is wel dat je ondanks je clip-on microfoon toch weer een standaard moet neerzetten.

Trouwens je kan nagenoeg alle installaties draadloos maken. Je kan standaard losse zonder/ontavger units kopen. De zenders sluit je gewoon aan op het 'kastje' wat je bij je draagt, en de ontvanger bij de tafel. Is generiek op elke microphone te gebuiken. Ze zijn wel redelijk prijzig vind ik

8)

AKG clip-on: www.akg-acoustics.com/english/microphones/
SD systems: www.sdsystems.com

Laatst bijgewerkt door MagnumHorn op 13 jan 2003 11:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2003 01:30 

Ik heb geen problemen met de Harmon mute. De zwanehals is lang genoeg.
Inderdaad klinkt de SD beter, maar als je moet wisselen van instrument is dat geen optie, zeker niet als je de prijs van 2 SD LCM 77's tegenover 1 c419 zet.

Ik sluit de AKG gewooon aan met XLR aansluiting, rechtstreeks in de tafel. Het is een heel lange plug dus ik denk dat daar al iets van DI in zit.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur